Gå til innhold

Hvordan fiske makrell?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg snakket og snakket og snakket om at jeg har lyst til å oppleve makrellfiske i 20 år, og har endelig gått til anskaffelse av ei lita jolle med en 4hk på.

Problemet er bare at jeg er totalt amatør når det gjelder fisking sett bort i fra en abbor eller to når jeg var guttunge.

 

Så kommer spørsmålet: Hva trenger jeg for å fiske makrell? Stang med sildesluk eller finnes det noe annet "verktøy" som er bra å dorge med? Eller skal jeg kanskje ikke dorge?

 

Tips og råd mottas med takk da jeg har store planer om å fylle jolla med fisk denne uken :D For makrellen har vel kommet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg snakket og snakket og snakket om at jeg har lyst til å oppleve makrellfiske i 20 år, og har endelig gått til anskaffelse av ei lita jolle med en 4hk på.

Problemet er bare at jeg er totalt amatør når det gjelder fisking sett bort i fra en abbor eller to når jeg var guttunge.

 

Så kommer spørsmålet: Hva trenger jeg for å fiske makrell? Stang med sildesluk eller finnes det noe annet "verktøy" som er bra å dorge med? Eller skal jeg kanskje ikke dorge?

 

Tips og råd mottas med takk da jeg har store planer om å fylle jolla med fisk denne uken :D For makrellen har vel kommet nå?

kjøp fersk sild fra en fiskebutikk og en sånn dupp sånn at du kan se om fisken biter. når den duppen går under vann og rører veldig på seg. så drar du stanga hardt , det er sånn jeg fisker makrell

Lenke til kommentar
Bruk ei harpe/dorge med mange kroker i hvertfall. Makrellen går i stim, og ofte er det mulig å fylle hele snøret når du først treffer oppi stimen. :)

Applauderer denne, har hatt fangster på over 200 makrell med en slik en. Har flere ganger måttet avbryte fisket og tenke på hvor i huleste jeg skulle gjøre av all fisken :!:. Løsningen er å gå rundt med trillebår og gi vekk til naboer og kjente, er mange som blir glade for litt fersk makrell nå om sommeren :).

Lenke til kommentar