Gå til innhold

Hvordan fiske makrell?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg snakket og snakket og snakket om at jeg har lyst til å oppleve makrellfiske i 20 år, og har endelig gått til anskaffelse av ei lita jolle med en 4hk på.

Problemet er bare at jeg er totalt amatør når det gjelder fisking sett bort i fra en abbor eller to når jeg var guttunge.

 

Så kommer spørsmålet: Hva trenger jeg for å fiske makrell? Stang med sildesluk eller finnes det noe annet "verktøy" som er bra å dorge med? Eller skal jeg kanskje ikke dorge?

 

Tips og råd mottas med takk da jeg har store planer om å fylle jolla med fisk denne uken :D For makrellen har vel kommet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg snakket og snakket og snakket om at jeg har lyst til å oppleve makrellfiske i 20 år, og har endelig gått til anskaffelse av ei lita jolle med en 4hk på.

Problemet er bare at jeg er totalt amatør når det gjelder fisking sett bort i fra en abbor eller to når jeg var guttunge.

 

Så kommer spørsmålet: Hva trenger jeg for å fiske makrell? Stang med sildesluk eller finnes det noe annet "verktøy" som er bra å dorge med? Eller skal jeg kanskje ikke dorge?

 

Tips og råd mottas med takk da jeg har store planer om å fylle jolla med fisk denne uken :D For makrellen har vel kommet nå?

kjøp fersk sild fra en fiskebutikk og en sånn dupp sånn at du kan se om fisken biter. når den duppen går under vann og rører veldig på seg. så drar du stanga hardt , det er sånn jeg fisker makrell

Lenke til kommentar
Bruk ei harpe/dorge med mange kroker i hvertfall. Makrellen går i stim, og ofte er det mulig å fylle hele snøret når du først treffer oppi stimen. :)

Applauderer denne, har hatt fangster på over 200 makrell med en slik en. Har flere ganger måttet avbryte fisket og tenke på hvor i huleste jeg skulle gjøre av all fisken :!:. Løsningen er å gå rundt med trillebår og gi vekk til naboer og kjente, er mange som blir glade for litt fersk makrell nå om sommeren :).

Lenke til kommentar

Det kommer egentlig an på farten. Jeg pleier å slippe ut mellom 15-20 meter og dorge med omtrent 2-4 knops fart. Bare følg med på snøret og se til at det ikke ligger for dypt i vannet. Det er ikke veldig langt under overflaten du trenger å dorge for å få makrell.

 

Hvor mye snøre du skal ha ute kommer også an på hvor stort lodd du bruker. Prøv deg fram og forsøk litt forskjellig. Dorger du litt dypere langs land kan det også ofte bite lyr på kroken :)

Lenke til kommentar

Da var første forsøk gjennomført. Resultat: Ett hekle fattigere, og en dregg fattigere :blush: Det hadde vel vært rene komikvelden for de mer rutinerte. Fant ut etter å ha dorget en stund at jeg like godt kunne kaste dreggen og prøve meg med pilk. Dreggen var nyinnkjøpt, og jeg klarte kunststykket å slippe tauet når jeg skulle binde den fast... jaja.. 49,50 på Biltema så det er forurensningen som bekymrer meg.

 

Dermed ble det kun dorging på meg. Forsøkte et hekle med agnsild, og forsøkte med sildesluker uten hell. Eneste jeg oppnådde var å samle en 15-20 brennmaneter og få meg tre timer i ro og fred på vannet. Tror kanskje også søkket mitt var vel tungt. 300 gram passer kanskje bedre til annet fiske?

 

Vi prøver igjen til lørdag. Da skal jeg dra ut seint på kvelden, og kanskje være ennå litt bedre forberedt!

Lenke til kommentar

det er sjø? det enkleste er å sette garn^^

 

men ellers er det lurt å holde seg litt nærmere land. her finner du stimene. er du midt utpå fjorden er det mye mindre sjangse for å få makrell. du kan jo sette ut line også. så kan denne stå mens du fisker :)

 

eidt: doreger man i sjø er det egentlig bare å sitte seg på en fin plass og dra-slippe ut-dra-slippe ut etc. til slutt biter det på eller "noen" blir nysjerrig nok til at du nøkker dem. eller enda bedre det kommer en stim forbi^^

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
jeg arvet et garn som min far sa var sild og makrell garn. jeg kan fiske etter makrell til jeg blir blå i aansiktet uten i få noe, men setter jeg ut dette garnet får jeg bøttevis pr dag. må tømme det flere ganger om dagen. men vet ikke om dette er lovlig garn???

ulovilig garn? ulovlig å fiske formye sild og makrell? :huh:

 

tror ikke det.. så lenge du ikke drar garnet over en elv skulle det ikke være noe ulovli med det. garnet er ikke olovlig, men med dette og alle andre garn er det steder man ikke har lov å sette det :)

Lenke til kommentar
det er sjø? det enkleste er å sette garn^^

 

men ellers er det lurt å holde seg litt nærmere land. her finner du stimene. er du midt utpå fjorden er det mye mindre sjangse for å få makrell. du kan jo sette ut line også. så kan denne stå mens du fisker :)

 

eidt: doreger man i sjø er det egentlig bare å sitte seg på en fin plass og dra-slippe ut-dra-slippe ut etc. til slutt biter det på eller "noen" blir nysjerrig nok til at du nøkker dem. eller enda bedre det kommer en stim forbi^^

Probleme er at det har mest lyst til og finne stimen og bare stoppe båten og dra opp, garn blir litt juks og uansett så har jeg hytte i sverige så må være svensk statsborger. Har dorget en god stund i sommer rundt 10-12 timer og fått 9makrell.....

EDIT: går det ann og bruker makrell og sette det på dorgen, altså fiske makrell med makrell?

Endret av Masterdragn0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...