Gå til innhold

Hvordan fiske makrell?


Anbefalte innlegg

Har alltid dorget etter makrell, og alt av annen fisk også forøvrig.

 

Da bruker vi en hjemmelage versjon av bildet over. Noen har loddet i slutten, andre i starten. Fordel med loddet i slutten er at du også kan pilke med dette.

 

Varier fart og lengde på snøret og forsøk på forskjellige steder. Som regel er det slik at når makrellfisket har startet for fult, så får du ikke annen fisk enn makrell. Der jeg fisker (Farsund), er det så mye makrell at du knapt for hevet snøret uti før det er fisk på.

 

Har aldri brukt agn i noen form. Har bare faste plasser der jeg vet fisken biter. Det er bare å ta seg god tid. Også greit med ekkolodd, slik at du ikke setter snøret i bånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snik har jeg god erfaring med. Du vil få litt annen fisk og men makrell går på snik (bildet over).

 

Kjøp deg en slik og du burde få napp.

det er ingen snik :p

 

da er det i alle fall noe enkelte kaller det, men etter min er faring er dette en snik. ganske greit vist det bare er fisken du er ute etter. men det er fint å sett ut en snik mens du selv fisker med stang og/eller dorger.

 

edit: makrell stimen holder seg som regel tett mot land og forholdsvis høyt opp i vannet. så du vil kunne se det på¨vannoverflaten når en stim kommer forbi/nærmer seg. det er kaskje en fordel å ha med seg noen med erfaring for å vise hva du skal se etter.

 

nå vet jeg ikke om makrellen oppfører seg likt over hele landet men det er slik det er nedi fjorden her hos oss. og har vært de siste 300 årene.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nå har jeg snakket og snakket og snakket om at jeg har lyst til å oppleve makrellfiske i 20 år, og har endelig gått til anskaffelse av ei lita jolle med en 4hk på.

Problemet er bare at jeg er totalt amatør når det gjelder fisking sett bort i fra en abbor eller to når jeg var guttunge.

 

Så kommer spørsmålet: Hva trenger jeg for å fiske makrell? Stang med sildesluk eller finnes det noe annet "verktøy" som er bra å dorge med? Eller skal jeg kanskje ikke dorge?

 

Tips og råd mottas med takk da jeg har store planer om å fylle jolla med fisk denne uken :D For makrellen har vel kommet nå?

 

 

 

jeg skall gi deg ett utrolig råd bare ta en regle sån med mange kroker på bytt alle krokene men helt svarte kroker uten agn på jeg og pappa tok 500 makrell på 2 timer :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...