Gå til innhold

Bytte fra Ultrazoom til speilrefleks.


Anbefalte innlegg

Hei har nå ett Nikon Coolpix P80 kamera nå men tenker å selge dette så kjøpe meg ett speilrefleks.

 

Liker godt brukervennligheten til Nikon, har brukt D40 litt og synes dette var mye mer spennende enn P80 :D det er grunnen til jeg har tenkt å gå over.

 

Men har ikke peiling på hva jeg skal velge, og det kommer litt ann på hva jeg kan få for mitt nåværende kamera.

 

Er nybegynner som sagt og trenger ikke det beste av det beste. Har ikke tenkt å svi av med lommeboka.

 

Håper det er noen som har no forslag:D

 

Takker for evt. hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd du ikke vil få mye for et brukt P80, det er jo erstattet av P90 og var aldri av de mest populære superzoomene, men du kan jo prøve på foto.no og se om det er noen som er interessert. Personlig synes jeg at det ville vært bedre å beholde P80 da det har langt større bruksverdi enn salgsverdi, men jeg forstår jo at det kan være vanskelig hvis du må selge det for å få råd til å kjøpe noe nytt.

 

Når det gjelder rimelige spilreflekser så er det et ganske bra utvalg for tiden. Jeg ville prøvd å få noe som har stabilisator, enten i kamerahuset eller i objkeitviet hvis du velger Canon eller Nikon. Det betyr i praksis at det bør stå VR på Nikon-objektiv og IS på Canon, og at Olympus E-420 er uaktuell siden det er eneste Olympus uten stabilisator.

 

Siden du ikke sier noe om kriterier er det vanskelig å gi konkrete anbefalinger, men sjekker du Akams prisguide ser du jo raskt hva som er tilgjengelid i din prisklasse. Det er ingen direkte dårlige modeller, men hva de har av finesser varierer en del så her må du prioritere hvis du valger blant de aller billigste.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takker for fort svar.

 

Jeg har ikke peiling hva ett P80 kan gå for så jeg tror jeg beholder det kanskje foreløpig. Har superforsikring fra japanphoto på det :p det var unødvendig tror jeg

 

Har sett litt på D60 siden det er jo umulig å få tak i D40. Men er en del her inne som ikke liker dette pga er kjedelig og gammelt men det er vell ett bra kamera fordet?

 

Canon 450? Hva trenger jeg egentlig med en gang når jeg kjøper kamera?

Lenke til kommentar
Har sett litt på D60 siden det er jo umulig å få tak i D40. Men er en del her inne som ikke liker dette pga er kjedelig og gammelt men det er vell ett bra kamera fordet?

 

Det er ikke noe galt med D60, men personlig synes jeg ikke det er en av favorittene i øyeblikket. Det betyr ikke at det er dårlig, tvert i mot er D60 et bra kamera, men det mangler noen funksjoner jeg synes er viktig, blant annet Live View. Om det betyr noe for deg er ikke sikkert, det er derfor det er viktig at du setter opp noen kriterier for hva du ønsker før du handler, da er det også mye enklere for andre å gi råd.

 

Kjøper du en pakke med speilrefleks og standardzoom får du med alt du trenger bortsett fra minnekort, og du kan bruke det samme som du har til P80 på billigmodeller fra Canon, Nikon og Pentax. På modeller fra Sony og Olympus rissikerer du å måtte kjøpe et nytt kort av annen type, avhengig av modell, men det er ingen stor kostnad.

 

En ting du kanksje vil savne når du kommer fra en P80 er mer zoom enn standardzoomene (ofte 3x optisk zoom) gir. Det finnes selvsagt objektiv med mer zoom, men da må du en del opp i pris fra grunnmodellene.

Lenke til kommentar

De kameraene du bør se på, er:

 

Canon EOS 1000D

Canon EOS 450D

Nikon D60

Pentax K-m

Olympus E-520

Sony A200/A230

 

Til Canon, så må du passe på å få med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS (IS er viktig da objektivet er en del bedre otpisk i tillegg til å ha bildestabilisering). Til Nikon så er det AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 VR som gjelder.

 

Min anbefaling er Olympus.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det innebygd bildestabiltator på kamerane til olympus`?

På alle modeller i salg idag med unntak av E-420 og E-450.

 

Olympus sin liveview løsning er en av de beste på markedet, og kitobjektivene er en del bedre enn gjennomsnittet. Ulempen med E-520 er at det er har ikke så god ytelse på høy ISO som D60.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...