Gå til innhold

Sony Ericsson X10 - SEs første mobil med Android OS.


Anbefalte innlegg

Etter en stunds bruk så har man etterhvert vendt seg til telefonens små særheter. Men det er et par ting jeg fremdeles sliter med:

 

1. Batteriet - det jeg ser er at WiFi trekker ekstremt med strøm - det er kanskje å forvente, men samtidig så har telefonen begynt med å ikke koble seg opp automatisk igjen etter å ha gått i "dvale" (svart skjerm) - er det noen innstillinger som gjør dette? Om jeg kjører f.eks. KeepWifi så holder den seg tilkoblet, men om jeg ikke bruker den, for å spare batteri, så er det ofte den ikke kobler seg på nettet automatisk når jeg vekker den igjen.

 

2. SIM-kortet "forsvinner" innimellom. Dvs. enten er det SIM-kortet, eller mobil-leverandøren. Når jeg trekker ned status-info, så står det "ingen nett-tilbyder" e.l. og jeg må enten søke opp mobilnett igjen, eller slå av og på telefonen for å få det frem. Dette virker å skje mer om jeg ikke bruker telefonen på en stund, f.eks. om natten. Telefonen fungerer helt fint, men jeg får altså ikke inn verken meldinger eller samtaler. Noen som har noen tips om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en stunds bruk så har man etterhvert vendt seg til telefonens små særheter. Men det er et par ting jeg fremdeles sliter med:

 

1. Batteriet - det jeg ser er at WiFi trekker ekstremt med strøm - det er kanskje å forvente, men samtidig så har telefonen begynt med å ikke koble seg opp automatisk igjen etter å ha gått i "dvale" (svart skjerm) - er det noen innstillinger som gjør dette? Om jeg kjører f.eks. KeepWifi så holder den seg tilkoblet, men om jeg ikke bruker den, for å spare batteri, så er det ofte den ikke kobler seg på nettet automatisk når jeg vekker den igjen.

 

2. SIM-kortet "forsvinner" innimellom. Dvs. enten er det SIM-kortet, eller mobil-leverandøren. Når jeg trekker ned status-info, så står det "ingen nett-tilbyder" e.l. og jeg må enten søke opp mobilnett igjen, eller slå av og på telefonen for å få det frem. Dette virker å skje mer om jeg ikke bruker telefonen på en stund, f.eks. om natten. Telefonen fungerer helt fint, men jeg får altså ikke inn verken meldinger eller samtaler. Noen som har noen tips om dette?

 

Om den mister kontakt med simkortet så må du taste pinkoden på nytt, dersom dette ikke er tilfellet så er det nok dekningen som detter ut når den er i "sleep".

Lenke til kommentar

3. Finnes det en kalender med ukenummer som kan synkes mot google-kalenderen?

 

Dersom du bruker Google kalender, så er svaret ja. I:

 

"Andre kalendere" velg "Legg til" ==> "Bla gjennom interessante kalendere" ==> Velg arkfanen "Mer"

 

Der finner du kalenderen "Ukenumre". Velg den, og ukenumrene vil komme opp i kalenderen. Ved "Agenda"-visningen i kalenderen din vil ukenummeret da komme som aktivitet hver søndag eller mandag (avhengig av hva du bruker som ukas første dag). Den vil også komme som avtale ved ukes- og månedvisning, men kun som et markert felt - uten at du ser ukenummeret direkte (gjelder telefonen, på PCen vil du se ukenummeret).

 

Litt dumt spørsmål. Gjør du dette på mobilen eller pc?

 

Et annet spørsmål - når jeg startet telefonen og skulle stille inn tiden på den, foreslo den et tidspunkt som var 2 timer feil. Jeg stilte derfor klokken 2 timer frem. Problemet nå er at når jeg synker med Google-kalender, oppgir telefonen tidspunkter som er 2 timer fortidlig. Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre?

Endret av Haab
Lenke til kommentar

Hvordan syns dere skjermen fungerer? Bilde-, og videokvalitet osv. Gjerne i forhold til AMOLED-skjermene til desire og n1

 

Engadget rykter om at x10 vil ikke få 2.1 Eclair offisielt før september, noe som blir veldig lenge til.

 

Er kun disse to tingene som hindrer meg i et kjøp nå. Sitter for øyeblikket med galaxy spica, men 3,2" skjerm blir litt for lite for meg.

Lenke til kommentar

AMOLED er ubrukelig i sterkt lys, i tillegg er det matrix-diskusjonen og hvorvidt oppløsninga på N1/Desire virkelig er 800x480, osv. TFT-skjermen i X10 er lyssterk, stor og meget detaljert. Side om side med N1 ser begge bra ut, men så er X10s skjerm litt større så den imponerte vel mer. SE er flinke til å plukke fra øverste hylle og om jeg fikk velge fritt ville jeg heller hatt en TFT-skjerm i min Nexus One enn AMOLED.

 

Tror ikke SE selv vet når 2,1 kommer til X10. La oss bare håpe det blir snart for jeg har egentlig litt lyst til å bytte :)

Lenke til kommentar

Alarmen på min X10 går ikke av om telefonen er avskrudd. Har noen det samme problemet, og er det mulig å fikse tro?

 

Mobilen må faktisk være påskrudd for at alarmen skal virke. Dette er vel noe som er helt vanlig på smarttelefoner, dessverre.

 

Dumme smarttelefoner... det er dette man får for å bytte ut en fire år gammel traver, ja. Hmprf!

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål - når jeg startet telefonen og skulle stille inn tiden på den, foreslo den et tidspunkt som var 2 timer feil. Jeg stilte derfor klokken 2 timer frem. Problemet nå er at når jeg synker med Google-kalender, oppgir telefonen tidspunkter som er 2 timer fortidlig. Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre?

 

Du har sikkert valgt gal tidssone. Den skal være GMT +2. Jeg har aktivert "Automatisk" (Bruk verdier fra nettverket), og det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

AMOLED er ubrukelig i sterkt lys, i tillegg er det matrix-diskusjonen og hvorvidt oppløsninga på N1/Desire virkelig er 800x480, osv. TFT-skjermen i X10 er lyssterk, stor og meget detaljert. Side om side med N1 ser begge bra ut, men så er X10s skjerm litt større så den imponerte vel mer. SE er flinke til å plukke fra øverste hylle og om jeg fikk velge fritt ville jeg heller hatt en TFT-skjerm i min Nexus One enn AMOLED.

 

Tror ikke SE selv vet når 2,1 kommer til X10. La oss bare håpe det blir snart for jeg har egentlig litt lyst til å bytte :)

 

Min desire er ikke noe verre i sollys enn andre telefoner jeg har hatt, så jeg synes dette er noe oppskrytt hvor dårlig de skal fungere i sollys.

 

Ellers vil jeg si at jeg liker desire bedre enn x10 etter å ha testet begge i en dag, både utforming og respons generelt. Tror uansett du blir fornøyd uansett hvilken telefon du velger. Kan også nevne at etter å ha hatt desire med android 2.1 så ville jeg aldri gått tilbake til en telefon med eldre versjon av android. Ser bedre ut, flere programmer som virker, flere funksjoner osv.

Lenke til kommentar

En artikkel om mobiltelefoni på ITavisen uten at det nevnes iPhone!? UTROLIG! :new_woot:

 

Mer on topic: Vet ikke hva jeg skal tro. På en side sier jo Sony at den ikke støtter multitouch, men det ligner nå ikke Sony å spare på slike ting når det kommer til flaggskipene. Vi får bare krysse fingrene å håpe at denne "insideren" hos Sony har rett, og at vi får se multitouch etter hvert.

Lenke til kommentar

3. Finnes det en kalender med ukenummer som kan synkes mot google-kalenderen?

 

Dersom du bruker Google kalender, så er svaret ja. I:

 

"Andre kalendere" velg "Legg til" ==> "Bla gjennom interessante kalendere" ==> Velg arkfanen "Mer"

 

osv...

 

Litt dumt spørsmål. Gjør du dette på mobilen eller pc?

 

Et annet spørsmål - når jeg startet telefonen og skulle stille inn tiden på den, foreslo den et tidspunkt som var 2 timer feil. Jeg stilte derfor klokken 2 timer frem. Problemet nå er at når jeg synker med Google-kalender, oppgir telefonen tidspunkter som er 2 timer fortidlig. Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre?

 

Sorry - jeg gjør det på PCen. :)

 

Det høres ut som du har stilt inn feil tidssone. I stedet for å stille klokka to timer fram, så skulle du ha justert tidssona med 2 timer - my guess.

Lenke til kommentar

Alarmen på min X10 går ikke av om telefonen er avskrudd. Har noen det samme problemet, og er det mulig å fikse tro?

 

Mobilen må faktisk være påskrudd for at alarmen skal virke. Dette er vel noe som er helt vanlig på smarttelefoner, dessverre.

 

Dumme smarttelefoner... det er dette man får for å bytte ut en fire år gammel traver, ja. Hmprf!

 

Takk for svar :)

 

Hvis du med "avskrudd" mener slått helt av, slik at det heller ikke kan ringes til den, så er det vel ingen telefoner som har alarm som virker da.

 

 

Hvis du med avskrudd derimot mener svart skjerm og låst, men ikke strømløs, så virker i alle fall alarmen hos meg. Er du sikker på at den ikke står på stille varsling?

Lenke til kommentar

Hvis du med "avskrudd" mener slått helt av, slik at det heller ikke kan ringes til den, så er det vel ingen telefoner som har alarm som virker da.

 

 

Hvis du med avskrudd derimot mener svart skjerm og låst, men ikke strømløs, så virker i alle fall alarmen hos meg. Er du sikker på at den ikke står på stille varsling?

 

Slått helt av: De aller aller fleste telefoner takler dette. Iallefall fra 1998 og opp til idag. Utviklinga går bakover...dårlig batteri, høy vekt, ikke "vake on alarm"... :)

Lenke til kommentar

Slått helt av: De aller aller fleste telefoner takler dette. Iallefall fra 1998 og opp til idag. Utviklinga går bakover...dårlig batteri, høy vekt, ikke "vake on alarm"... :)

 

Javel? Jeg har ikke hatt noen telefoner som støtter "wake on alarm" - om jeg skrur av telefonen, så er den skrudd av - dvs. at ingenting funker. Det gjelder Nokia 3300, SE K700, SE880W, et par andre SE-telefoner jeg ikke har i hodet akkurat nå, og minst en Samsung som jeg heller ikke husker modellnummeret på.

 

Kan du fortelle meg noen telefoner som støtter dette her?

Lenke til kommentar

Om den mister kontakt med simkortet så må du taste pinkoden på nytt, dersom dette ikke er tilfellet så er det nok dekningen som detter ut når den er i "sleep".

 

Det er jo litt merkelig at dekningen skulle endre seg bare fordi den går i sleepmode? Jeg mister ikke kontakten med SIM-kortet, nei - altså, jeg trenger ikke taste PIN. Men jeg får et kryss over dekningsgrafen øverst, i stedet for full dekning (som jeg normalt har). Det er litt sært.

 

Samme er problemet med Wifi som ikke kobler seg til automatisk etter sleep - dette var ikke et problem tidligere, den bare brukte litt tid på å koble seg til. Nå kobler den seg ikke til i det hele tatt, og jeg må inn og "koble til" manuelt. Før koblet den seg også automatisk opp på forskjellige nett jeg har lagt inn - f.eks. når jeg drar hjemmefra til mine foreldre, så koblet den seg automatisk opp på deres nettverk.

 

Jaja. Blir kanskje en ny factory reset, men jeg hadde liksom håpet å unngå å gjøre noen flere endringer på telefonen til en ny oppdatering av OS kom.

 

K850i, K750i, W800i, T60 bl.a.

De fleste støtter det, som nevnt tidligere.

 

Nå var vel ikke akkurat noen av disse fra 1998, da, men ok. Alle disse er nyere enn de jeg nevnte, så det kan jo ha noe med saken å gjøre.

Endret av PoPSiCLe
Lenke til kommentar

 

Slått helt av: De aller aller fleste telefoner takler dette. Iallefall fra 1998 og opp til idag. Utviklinga går bakover...dårlig batteri, høy vekt, ikke "vake on alarm"... :)

 

Nå tror jeg aldri jeg har slått av telefonen annet enn når den har gått tom for batteri, og da har det i alle fall ikke vært noe "wake on alarm", så noen sånn funksjon har jeg hverken trengt eller prøvd. Jeg testa derfor med min litt tilårskomne Nokia N90 nå (den er vesentlig nyere enn -98, men likevel).

 

:w00t:

 

Jeg er overbevist :thumbup:

 

Men jeg regner fortsatt med at en telefon som er uten strøm er "død", også for kalenderen, så da vet jeg ikke om det blir noe savn å ikke ha "wake upon alarm". Men jeg lærte noe nytt om min drøyt fire år gamle Nokia. Får sjekke T39en også da, den er vel enda litt nærmere årtusenskiftet, selv om den vel også er fra denne sida. :)

 

BTW: iPoden, som vel skal være lik iPhonen når det gjelder klokke, alarm mm, våkna ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...