Gå til innhold

Test: Firefox 3.5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Både Opera, Safari og til en viss grad Chrome, får full score på Acid3. Firefox 3.5 kommer på respektable 93/100, mens IE8 får 20/100 på andre forsøk.

 

Personlig bruker jeg fremdeles Opera. Mye grunnet at det var Opera jeg gikk til etter IE, og at jeg er godt vandt med Opera nå. Skal mye til for at jeg går over på Firefox, som egentlig er eneste utfordrer til Opera, for meg.

 

Uansett hvor mange addons du kan henge på Firefox, så er jeg mer enn godt fornøyd med Opera.

Hos meg får Opera 9.64 "bare" 85 på acid3. Dette er med Windows 7 RC. Så nyeste versjon av Opera får langt ifra full score på acid3-testen. Mens IE får 12 hver gang.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor artikkelen setter "Gratis", som et pluss, så vidt jeg vet så er vel alle andre nettlesere også gratis...

IE8 koster penger ettersom den forutsetter(krever) en gyldig lisens for Windows XP, Vista eller 7. Mao. kan den ikke brukes sammen med Windows 98, Mac, Linux osv. Firefox støtter derimot en rekke plattformer, også de som ikke krever noen brukerlisens eller vederlag, og kan derfor med rette omtales som gratis.

 

Som et eksempel: Kjøper man en iPod hvor der følger med noen eksempelsanger beskyttet med DRM(og såldes bare kan spilles av på iPod), så er ikke disse sangene gratis. Apple må betale innehaver av sangen for bruken, noe de dekker inn med en del av hva iPoden koster(som jo du betaler for). Annerledes ville det være dersom alle som måtte føle for det kunne laste ned og bruke musikkfilene etter eget ønske, på den musikkavspilleren de måtte ha.

 

Utviklingen av IE er forbundet med store kostnader for MS, denne utgiften dekker de inn gjennom økte lisenser for MS. Så leken som følger med Donal Duck er nok ikke gratis..

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

oppgrader og fjernet.

 

det var klin umulig å få startet firefox 3.5 etter oppgradering via oppgraderings alget i tidligere versjon.

 

feilmeldingen som kom opp vart at den ikke fant ett eller annet startpunkt .

alle ter valgene på hurtigmenyen har vært prøvd. samme resultat

 

sikkerhetsmodus er vel uten tilleggene . det virket heller ikke

Lenke til kommentar

jeg instalerte 3.5 på en helt clean install av xp sp3.

 

starter nesten like raskt som chrome. så nå har jeg migrert over til FX igjen fra chrome =)

 

ting jeg fremdeles savner i firefox, er muligheten til å legge til søkemoroter manuelt.

mere kompakt. skulle gjerne hatt den til å se ut som chrome.

Lenke til kommentar
Både Opera, Safari og til en viss grad Chrome, får full score på Acid3. Firefox 3.5 kommer på respektable 93/100, mens IE8 får 20/100 på andre forsøk.

 

Personlig bruker jeg fremdeles Opera. Mye grunnet at det var Opera jeg gikk til etter IE, og at jeg er godt vandt med Opera nå. Skal mye til for at jeg går over på Firefox, som egentlig er eneste utfordrer til Opera, for meg.

 

Uansett hvor mange addons du kan henge på Firefox, så er jeg mer enn godt fornøyd med Opera.

Hos meg får Opera 9.64 "bare" 85 på acid3. Dette er med Windows 7 RC. Så nyeste versjon av Opera får langt ifra full score på acid3-testen. Mens IE får 12 hver gang.

 

acid3.jpg

 

Bare så vi har det på det rene. Dette er Opera 10 Beta.

Lenke til kommentar
Du kan legge til søkemotorer manuelt ;)

Dessuten fins det ganske gode Chrome-skins til Firefox. Eksempel i kombinasjon med dette.

 

Fine de, men det er jo ikke noe poeng når windows-linja allikevel kommer på toppen. Hele poenget må jo være å få tabbene opp på samme linje som minimer, maksimer og lukk-knappen, og dermed spare plass på skjermen :)

Lenke til kommentar
Du kan legge til søkemotorer manuelt ;)

Dessuten fins det ganske gode Chrome-skins til Firefox. Eksempel i kombinasjon med dette.

 

Fine de, men det er jo ikke noe poeng når windows-linja allikevel kommer på toppen. Hele poenget må jo være å få tabbene opp på samme linje som minimer, maksimer og lukk-knappen, og dermed spare plass på skjermen :)

"Chromin Frame places the tab bar at the top of window, and replace the title bar and window frame bringing it closer to the Chrome look."

hvor legger jeg til søkemotorer manuelt? og chromiframe er ikke til 3.5

Høyreklikk på et felt og velg "add keyword". Chromiframe funker nok som de aller fleste utvidelser med Fx 3.5 også selv om det ikke står det ;) Enkelt å overstyre det.

Lenke til kommentar
jaha. hvor overstyrer man det

 

jeg kom helt til at den var ferdig nedlasta. så kom meldingen opp om at den ikke var kompatibel..

Tar ca. to sekunder i google for å finne det, men er ikke verre enn å gå inn i about:config og søke opp "extensions.checkCompatibility" sett denne til false ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...