Jump to content
Sign in to follow this  
Kluztok

DVD+R hakking på stand-alone DVD spiller

Recommended Posts

Etter å ha svidd et dvd image, og prøver å spille på dvd spilleren i stua, hakker bildet. Dette skjer når kameraet svinger, eller det skjer mye på skjermen.

Er det noen som vet hva som forårsaker dette? Evt forbedringsforslag.

Utstyret mitt er som følger:

NEC 1100A

Samsung DVD spiller

HP eller Verbatim DVD+R plater

Filmene er blockbustere, noen downsamplet, andre ikke. Brent som image.

Selvfølgelig er alle image filene bare en kopi av mine egne orginale.

Dette skjer når kameraet svinger, eller det skjer mye på skjermen.

Det er jo typisk for komprimerings artifakter. Jo mere du komprimerer, jo mer blokkering når det er mye forandring. Slikt er jo synlig på vanlig TV hver dag.

Det er jo typisk for komprimerings artifakter. Jo mere du komprimerer, jo mer blokkering når det er mye forandring. Slikt er jo synlig på vanlig TV hver dag.

Rene kompresjonsartifakter er dessuten sjelden kost på dagens utgivelser. Selvsagt, dreier det seg om en nedsamplet versjon, kan godt enkoderen være skyld i problemet, men da regner jeg med at feilbeskrivelsen hadde vært en smule annerledes. 3:2 pulldown er ikke akkurat en typisk komprimeringsartifakt.

Kluztok: Hakking er ingen god beskrivelse, i grunnen. Men Siden du spesielt nevner 'når kameraet svinger', kan det godt være 3:2 pulldown du er vitne til. Dreier det seg om NTSC-video, eller?

Takker for svar....

Problemet gjelder både filmer som er downsamplet, og versjoner som ikke er downsamplet.

For å forklare problemet nærmere, oppstår hakkingen i bildet når kameraet svinger, og når det er mye aktivitet ved eksempelvis bilkjøring. Da ser man at objektet som beveger seg, f.eks et tog fra venstre til høyre i bildet, henger i millisekunder mens det går bortover.

Har lest på andre forum at hakking kan oppstå ved brenning i for høy hastighet, men får ikke brent saktere enn 2,4.

Kan det være innstillingen i Nero når jeg brenner? Bruker de innstillingen som er standard i burn image. Data mode 1, block size 2048.

Men kanskje det bare er dvd spilleren min som ikke takler brente dvder så godt.

Håper på noen lure svar.

Du har ikke skrevet noe om dette gjelder PAL- eller/og NTSC-video. Akkurat dét er en smule essensielt.