Gå til innhold

5kroning med ekstra hull i. Får jeg noe for denne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Skrevet

Nå har 5-kroningen fra 1998 funnet veien hit 😃 Enten så er dette samme mynt som alle her har tatt bilde av i denne tråden, eller så er det en produksjonsfeil som gjelder flere 5-kroninger fra den tiden. Ser hullet er på nøyaktig samme sted. 

20250714_114831.jpg

20250714_114825.jpg

Skrevet
30 minutes ago, KarinJ said:

Nå har 5-kroningen fra 1998 funnet veien hit 😃 Enten så er dette samme mynt som alle her har tatt bilde av i denne tråden, eller så er det en produksjonsfeil som gjelder flere 5-kroninger fra den tiden. Ser hullet er på nøyaktig samme sted. 

20250714_114831.jpg

20250714_114825.jpg

For meg ser det ut som ganske tydelig chamfer, som om det er drilla ut og kantane er glatta med større drill... Senterhullet blir nok puncha, og då er det liten grunn til chamfer - i tillegg er det rart at det skulle ha anna diameter enn senterhullet; puncher endrer ikkje diameter.

Mi gjetning er at den er verdt 0,- fordi det ikkje er produksjonsfeil, men drill som har laga hullet.

• Liker 1
Skrevet

Ikke meningen å kapre tråden (bare delvis..), men det virker som det er personer her som kan mer om dette enn meg. Jeg har en 1-kroning som jeg mener er fra slutten av nittitallet. Den har feilpreg, hullet som skulle vært i midten er skjevt og ikke i midten. Dette er det eneste hullet i mynten. Har denne noen spesiell verdi for samlere? Skal se om jeg finner et bilde.

Skrevet
4 minutes ago, Anterialis said:

Ikke meningen å kapre tråden (bare delvis..), men det virker som det er personer her som kan mer om dette enn meg. Jeg har en 1-kroning som jeg mener er fra slutten av nittitallet. Den har feilpreg, hullet som skulle vært i midten er skjevt og ikke i midten. Dette er det eneste hullet i mynten. Har denne noen spesiell verdi for samlere? Skal se om jeg finner et bilde.

https://samlerhuset.blog/1-krone-og-5-krone-uten-hull-eller-med-skjevt-hull/

Eg har ikkje peiling på verdi, men ut frå det der er det jo minst snakk om hundrelapper.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Anterialis skrev (4 minutter siden):

Har visst noe verdi. Artikkel er fra 2017, så ting kan ha endret seg.
https://samlerhuset.blog/1-krone-og-5-krone-uten-hull-eller-med-skjevt-hull/

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...