Gå til innhold

usikker på skjermkort, er 4780x2 mye framtidsrettet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg skal få et nytt skjermkort av mor, så da er det bare å velge og vrake :)

 

men jeg lurer på hvilket jeg skal velge?

 

vurderer og ta 4870x2, men det begynner jo å bli litt gammelt nå?

 

så noen som kan komme med noen tips?

 

nb: har bare 650 watt strømforsyning -.-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullstendig overkill med dobbel gpu for 1680x1200.

 

Dessuten er det et resurssløs med dobbel gpu som drar dobbel effekt i idle/desktop og i spill. Det vises godt på strømregningen om maskinen står på 24/7.

 

Om en spiller i 2560x1600 kan man begynne å tenke på dobbel GPU / kraftig singelkort, men det er ikke så vanlig å ha 30" LCD til spilling.

 

De fleste har 19" og 22".

 

Selv spiller jeg i 1920x1080 og bruker GTX 285 ForTheWin Edition 720 MHz Core, 2780 MHz memory, kunne fint greid meg med GTX 260 Core 216 til 1/3 av prisen, men fant ut jeg skulle kjøpe 285 da den gir mer ytelse per watt.

 

Jeg tør påstå at mange kjøper overdimensjonerte skjermkort i forhold til oppløsninen de bruker.

 

Nå vet jeg ikke om du helst vil ha ATI, men man får nVIDIA GTX 260 Core 216 fra 1400,- kr og de yter meget bra per watt og bruker forholdsvis lav effekt på desktop i forhold til det som er vanlig for skjermkort med 3D-funksjon.

Lenke til kommentar

De færreste bryr seg vel om hva ytelse man får pr watt, du er faktisk en av veldig får jeg har hørt som nevner det. Jeg tipper ytelse pr krone er litt viktigere. Jeg har 4870x2 og har ikke merket det på strømregningen selv om pcen står på 24/7. Jeg antar det drar det samme som to lyspærer når det står idle. Om du regner sparepærer som sikkert mrNilsen gjør så blir det selvsagt litt mere.

 

Ja kortet vil lett levere i et år fremover i høyere oppløsning enn det skjermen din støtter.

Lenke til kommentar

Man bør tenke TCO når man kjøper datautstyr.

 

Dobbel-GPU-kort fra ATI har høy effektbruk på desktop, spesielt om man sammenligner med GTX 295 og diverse singelkort.

 

Det nevnes at det som skal telle er ytelse per krone, vel hvis man kjøper dobbelgpu for å bruke til å kjøre 1680x1200 så har man i praksis lav ytelse per krone da man kunne greid seg med et kort til halve prisen, i tillegg vil man bruke mer strøm enn nødvendig. Man taper i begge retninger. Ytelse per watt kommer og inn under per krone, for strømregningen skal jo også betales. Man må se på den totale kostnaden og en trenger ikke sløse selv om man har rikelig med penger.

 

Kjøp nå for all del det kortet om det er det skjermkortet du har lyst på, men det finnes mange alternativer.

 

Asus EAH4770/HTDI/512MD5

ATI Radeon HD 4770, 750 MHz, 512 MB, 800 MHz, CrossFire-støtte, PCI Express 2.0

773,-

Føres av 13 butikker

 

Asus EAH4850/HTDI/512M

ATI Radeon HD 4850, 625 MHz, 512 MB, 1986 MHz, CrossFire-støtte, PCI Express 2.0

869,-

Føres av 15 butikker

 

PowerColor Radeon HD 4870

ATI Radeon HD 4870, 780 MHz, 512 MB, 3600 MHz, CrossFire-støtte, PCI Express 2.0

1081,-

Føres av 3 butikker

 

MSI GeForce GTX 260 Twin Frozr

Nvidia GeForce GTX 260, 655 MHz, 896 MB, 2100 MHz, SLI-støtte, PCI Express 2.0

1366,-

Føres av 3 butikker

 

Gigabyte Radeon HD 4890 1 GB

ATI Radeon HD 4890, 850 MHz, 1024 MB, 3900 MHz, CrossFire-støtte, PCI Express 2.0

1670,-

Føres av 9 butikker

 

Skjermkort blir aldri fremtidsrettet så det enkleste er muligens å finne ut hva du skal spille for så å sjekke ut benchmarks for det spillet i den oppløsningen du skal ha og så kjøpe det rimeligste kortet som drar det spillet i din oppløsning med tilfredsstillende resultat.

 

Hvis man kjøper kort til 1000 kr kan man bytte skjermkort 3 ganger i forhold til om man bruker 3000.

 

Hvis man kjøper kort til 1500 kr kan man bytte skjermkort 2 ganger i folhold til om man bruker 3000.

Lenke til kommentar
Nei ingen av dagens skjermkort er fretidsrettet,og det er fakta.DX11 er rett rundt hj;rnet for withows 7, og selvsagt blir det utviklet spill soser bedre ut p[ dx en paa dx 10 osv, slike har det alltid hvaert. Slike er hardware.

 

Skjønner hva du mener, og det vil hele tiden komme ny og bedre utviklet hardware.

 

Han spør om et HD4870 X2 vil "holde" et år frem i tid, og det vil det selvsagt gjøre.

 

Jeg ville kjøpt et grisebillig HD4870 1gb eller GTX260 216 og brukt det inntil videre. På hans skjermoppløsning mener jeg det er bortkasta penger med noe skarpere. Det er også voldsom ytelse for få kroner.

Lenke til kommentar

hm, okei :S

 

men hvorfor snakke om noe så uvesentlg som ''strømregningen''?

 

jeg bryr meg pokker om den jeg :p

 

jeg kjøper ikke kortet pga hvor mye jeg får per watt, i don't care....

 

jeg bare lurte på om det var fremtidsrettet i og med at det begynner å bli gammelt i dataverdenen :)

 

men skal jeg kjøpe 4870x2 eller skal jeg vente til den nye 5000 serien kommer?

og eventuelt, noen som har hørt noe mer angående 5000 serien?

 

mvh thomas

Lenke til kommentar
Hei!

 

jeg skal få et nytt skjermkort av mor, så da er det bare å velge og vrake :)

 

men jeg lurer på hvilket jeg skal velge?

 

vurderer og ta 4870x2, men det begynner jo å bli litt gammelt nå?

 

så noen som kan komme med noen tips?

 

nb: har bare 650 watt strømforsyning -.-

 

 

Det er nok ikke fremtidsrettet. Den nye GT300 serien fra nvidia og muligens å den nye serien til ati (ikke tv870/770) blir å komme med MIMD. Disse er mer avanserte prosessor. Mer effetive, lavere idle strømbruk, mindre slitasje, noe mindre bråk samt varme og høyere ytelse. Den den skalerer mere og kjerner kan slå seg av og på samt opperere med forskjellige oppgaver samtidig.

 

Den vil nok ha 500 ++ kjerner og opptil 2-3 tflops. Noe som er 3x en gtx260. Alt i alt snakker vi om en bedre og noe fremtidisrettet gpu.

 

Likevel blir jeg nødt til å kjøpe en gtx260 da jeg må ha ny pc nå =/

 

Får oppgradere til 360 senere.

Endret av Gates
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...