Gå til innhold

Loot "regler" - PUG Raid

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en opplevelse her om dagen som fikk meg til å tenke litt rundt evt. (uskrevne) loot-regler i PUG raid.

Var i OS 25, og da det kom til distribuering av loot ble det ganske mye diskusjon i raid-chat... En person vant Tier-token (hvis jeg husker riktig).. og så kom vi til bag'en, som han også vant roll på av de som ikke allerede hadde.

RL sa "du har allerede fått en ting" og ga bag til neste på listen. Dette resulterte i mye navnekalling, banning osv.. og det fikk meg til å tenke på hva jeg selv mener om dette.. har vært i PUG raid hvor begge deler har blitt praktisert.. både deling og der hvor samme person har vunnet og fått flere items (og teoretisk kan vinne alle), og syns forsåvidt begge deler er greit nok.

Det som kanskje var mest overraskende var hvor lidenskapelige de som var uenig med RL var... Kanskje man på forhånd bør gi beskjed om hva slags system som brukes.. men det er vel ganske drøyt å kalle RL sin praksis i dette tilfelle "urimelig" eller "urettferdig"...? . :hmm:

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse

enkelt svar på dette. Spør om loot regler før du blir saved til raidet, så unngår du overraskelser. "Gjengs oppfattning" av hva som er vanlige PUG regler varierer veldig.

Få avklart det du lurer på i forkant, bryter raid ledern det som er avtalt når looten skal fordeles, får det falle på hans kappe, og du kunne ihvertfall ikke gardert deg bedre. Ellers er jo jungeltelegrafen ganske effektiv mht. hvem som er etterrettelige PUG ledere og hvem som ikke er det. et kjapt søk på navnet hans på realm forumet skader vel heller ikke.

Håper dette hjalp.

I dette tilfellet når det kun er snakk om en bag så sku han bare latt det være...

Hvis det hadde vært slik at han først hadde vunnet et token og deretter rullet og vinni på et annet gear item, skulle RL spurt vinneren om han ønsket å passe siden han allerede hadde fått loot.

Noe de fleste gjør siden de fortsatt er kjempefornøyd med at de akkurat har vinni noe og ikke vil bli sett på som grådige ;)

Endret av Xiffic
enkelt svar på dette. Spør om loot regler før du blir saved til raidet, så unngår du overraskelser. "Gjengs oppfattning" av hva som er vanlige PUG regler varierer veldig.

Ja.. det er vel det inntrykket jeg har også.. så nettop derfor syns jeg det var ganske rart at noen tok så veldig på veg.... det er jo ikke akkurat urimelig å gjøre det RL gjorde.

Er som sagt forholdsvis likgyldig selv til hvordan det gjøres.. jevner seg ut i lengden uansett.. men syns det er interessant å høre hvordan andre ser på det. :)

I guildraid kjører vi DKP (25-manns ulduar), og vanlig roll på 10-manns (Main's har alltid pri over Alt's og de som ikke er faste Raidere).

PuG avtaler vi alltid Loot-regler før vi begynner (dersom noen i guildet mitt er RL/LootMaster), nettopp for å slippe diskusjoner og folk som leaver midt i ett raid.

Vanligste prakis er som nevnt i 1. tråd (roll + fordel til de som ikke tidligere har vunnet noe).

Spiller på Kul Tiras (PvE), EU.

Endret av JohnRichard

Når jeg er RL så roller folk om de er interesserte i det itemet som dropper. Utover det så tar jeg flere ting i betraktning når det gjelder hvem som faktisk får itemet. Er du afk stortsett hele tiden, eller ikke gidder yte noe så skal du heller ikke regne med å få noe. Tar selvfølgelig current gearlevel i betraktning når jeg sammenlikner ytelse, som oftest er det få "trash-cans" som jeg tar med :p

De som ikke har vunnet noe prøver jeg å prioritere over de som har fått noe. Boe epics og shards ordner man helt til sist i raidet. Dersom det er tvil om hvem som skal få items så ber jeg bare de aktuelle rolle på nytt.

De få gangene jeg har vært RL så har jeg blitt applaudert over å ha delt ting mer rettferdig enn vanlig iallefall.

Jeg syns så absolutt at hvis man vinner en ting, har man vunnet den tingen, og ikke noe annet. Dette for å få en god raiding opplevelse, hvor folk føler at de har fått noe igjen, istede for en person som sitter med 3 ting fra en boss. ( Dette gjelder SELFØLGELIG kun i Pug's )

Når det gjelder vanlige guild raids, har man så mange sjangser til å bli med på raids, at dette ikke blir et problem overhodet, men når det er snakk om en gruppe som mest sannsynlig ALDRI kommer til å raide sammen igjen, så er det beste å fordele looten så mye som mulig. Og som allerede nevnt, så er jeg enig i at det burde bli fortalt hva skal loot-regler det er, før man i det hele tatt startet raidet. Ingenting er verre enn et pug raid som krangler, dette fører veldig ofte til at folk leaver, fordi de ikke er enige. Dette ville aldri skjedd i en guild, hvor reglene er kjent, og akseptert.

Men folk er jo aldri enige, og man bør skaffe en gruppe hvor alle deler samme synspunkt. Og som alle vet, så er det litt mer jobb å raide med pug, enn med guild, hvor man kjenner de fleste, og hvor man vet hva du kan forvente.

å rolle 2 ganger er en ting, men når raidleader gir BOE (epic) på Raidroll når folk faktisk trenger og har bruk for den tingen på need. da er det noe som sier snap i hodet mitt. Folk raider vanligvis for gear, å når folk da skal gi en plate ting til en mage som skal selge den på ah, istede for at warrioren som var med skulle få den.

That I call unfair, sjer faktisk ofte!

Så lenge man kjører med at den/de med minst loot har pri, så vil det jo "koste" like mye for en BoE til AH/alt, som en BoP til char du spiller på.

Kjedelig for Mage'en i dette tilfellet å ikke få rolle på Tier Token, fordi han vant en Plate liksom, hehe.

Endret av JohnRichard

Jeg har ofte ledet raid og har et par regler som får det til og fungere,

Spørs egentlig på humøret mitt hvordan regler jeg bruker,

men sist bra raid jeg hadde var ifra 01:00-05:00 naxx25

Reglene var enkle, har du vunnet gratulrer du vant =)

Men på et par bosser hadde jeg minus /roll vis du fucket opp,

eller enkelt og greit minus loot vis du døde på idiotiske ting

noen likte dette ikke og none likte det :) er forskjelige folk overalt på spillet men så lenge man forklarer reglene før man lager og kjører raidet går det som oftest ganske så bra:)

Vanligaste lootregler i pug er:

Rolls er rolls uansett ka du har vunne ifra før av. (Sjøl om eg passa necken i OS25 etter å ha fått gloves til den nydinga shammyen min. Hadde blitt massiv upgrade).

Main spec over offspec.

Er det i guild kan en også blande inn main char over alt chars, men er ikkje alle som følger det mønsteret heller. Alts som er i naxx25 f.eks (spes clothies) og får aldri gear er sånn småsurt også.

Har tapt turning tide på denne måten (pga at det ikkje var mains over alts). Og ja, eg visste at lootreglane var sånn når eg blei med, men surt likevel =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...