Gå til innhold

Kutter effektforbruket


Anbefalte innlegg

elg: Det er som sagt ikke så enkelt som at høyt volum vil gjøre at OLED utkonkurrerer LCD/Plasma. Les innlegget mitt litt lengre opp.

det var ikke det jeg skrev heller , men at man kombinerer salg og utvikling.

hvorfor tror du ellers at LCD og plasma har nærmet seg de siste årene.

 

oled er såpass nytt end at det er dyrt å produsere i nye former/strøelser ( som du skriver) , men når produsenten får litt tid på seg så er jeg sikker på at prisen går ned og volumet øker etter hvert.

( her synes jeg det er lit unødvendig med en detaljert forklaring ).

 

jeg tror egentlig at vi snakker lit forbi hverandre her

 

 

jeg ser ingen grunn til at prisen på oled skal forbli høy for all fremtid.

man må huske på at de først små skjermen med denne teknologien var både av dårlig kvalitet og dyre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
elg: Det er som sagt ikke så enkelt som at høyt volum vil gjøre at OLED utkonkurrerer LCD/Plasma. Les innlegget mitt litt lengre opp.

det var ikke det jeg skrev heller , men at man kombinerer salg og utvikling.

hvorfor tror du ellers at LCD og plasma har nærmet seg de siste årene.

LCD og plasma har begge hatt høyt produksjonsvolum i over 5 år så det har vært lite å hente på volumøkninger. Prisutviklingen har altså kommet av andre ting, effektiviseringer i produksjonsprosessene. Plasma har vært og er best på store størrelser (pris/størrelse), mens LCD har vært best på mindre størrelser. De siste årene har "gråsonen" mellom de to teknologiene økt fra rundt 30-40 tommer til rundt 50-60 tommer.

 

jeg ser ingen grunn til at prisen på oled skal forbli høy for all fremtid.

I følge det jeg har lest om framtidsutsikter for produksjonsprosessene så ser det ut til at OLED vil forbli vesentlig dyrere å produsere enn LCD på store størrelser i overskuelig fremtid, selv når man tar høyde for at OLED får økt volum. Nå husker jeg ikke de tekniske detaljene om hvorfor produksjonsprosessen ville forbli dyrere, men det var i hvert fall gode grunner for det.

 

Prisen på store paneler vil altså forbli teknologi-begrenset og de to ulike teknologiene vil fortsette å ha ulike produksjonskostnader.

Lenke til kommentar

Man selger komponent effektforsterkere(kun et av mange nødvendige ledd i et stueannlegg) til flere hundre tusen per stykk, så hvorfor ikke OLED 50" TVer?

 

Så lenge levetiden er god kan jeg tenke meg mange halvgale entusiaster som ville bruke pengene det kostet. Markedet finnes, det spørs bare om man ønsker å prøve seg i det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

selv om det teoretisk utviklingen skulle ta lengre tid med oled en med plasma/lcd så så går det sin gang det også.

 

det finnes alltid noen som er villig til å betale mer en normale mesker for et produkt.

disse vil skape en vis interesse fra produsenten slik at de forsøker å få ned produksjonskostnaden.

i tillegg så kommer presset fra konkurrerende teknologier.

et punkt de sikker prøver å få til er en energibesparende produksjon.

 

så gangen er likt med ALL teknologi.

1 : eide

2 : prototyper

3: mindre utgaver - her er det noen får som er interesser i produktet

4: utgaver med bedre kvalitet - noen få kjøper produktet selv om det er dyrt

5: bedre produksjonsteknologi

6: volum produksjon - da begynner den alminnelige person å kjøpe produktet i stor stil.

7: da blir produksjonen også billigere.

 

kruet her er at folk ønsker plasmakvalitet ( svarnivå og farger ) på skjermer med lcd egenskaper ( hastighet og energiforbruk). da er de interesser i oled.

 

da venter man på at denne teknologien er blir moden . noe den ikke er enda.

 

det har bestandig vært dyr produksjon av et produkt i begynnelsen , og man klarte da ikke å se hvor den skulle bli billigere. men så var det non som likevel fat ut en bedre måte å gjør det på.

 

oled kommer også til det punktet selv om det ikke skjer i morgen eller til neste år , men kanskje om 3 år så er men der. man må¨ikke glemme at plasma-tv-er var svin dyre i begynnelsen men folk kjøpte dem da også

Lenke til kommentar
Om OLED-forskning og utvikling:

 

Jeg har ikke greie på det. Men jeg tenker at det har kostet såpass mye å komme til de resultatene og prototypene som finnes nå, at selskapene som det gjelder nok vegrer seg med å stoppe helt opp.

 

Riktignok må jo finanskrisen gi en forsiktigere kjøreplan, men forskning og utvikling på noe som er lovende nok som OLED, vil i ett mer "naturlig" marked skvises fort ut på markedet så snart de har kvalitetssikret nok.

 

Så her sitter vi med selskaper som kanskje har:

1. "fødselsrier" og behov for kapital

2. finanskrisen som gir mindre spillerom når det gjelder pris/volum-balanse

3. enten sterke produkter fra før å støtte seg på, og/eller som nesten kun kan støtte seg på det de allerede har startet utviklingen av ??

 

4.

 

Spørsmålet blir: Har selskapene råd til å sette full brems på?

 

Det der er en klassisk tankefeil som mange begår (og helt sikkert mange bedrifter også), tidligere pengebruk er irrelevant, det er akkurat som en bruktbil du har brukt mye penger på. De pengene er brukt, og man får de aldri tilbake, spørsmålet er om det utifra der man står i dag lønner seg å fortsette å kaste penger på produktet. Gjør det ikke det bør man bite i det sure eplet og stoppe (evt kvitte seg med bilen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...