Gå til innhold

problemer med å bote Windows

Anbefalte innlegg

Skrevet

når jeg skrur på dataen min får jeg bare en feilmelding "NTLDR is missing. press ctrl+alt+del to restart"

jeg formaterte en partisjon med windows longhorn på, og restarta. da fikk jeg denne feilmeldingen. nå kommer jeg ikke inn i windows på den maskinen i dethele tatt. er det noen somhar noen ide om hva somer galt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

overklokker ikke.. tror det har noe med at den partisjonen jeg formaterte var en aktiv partisjon.

har ikke noe diskette inne heller :lol:

Skrevet

åh! kjipt! det hadde jo vært så greit om det hadde vært problemet, siden samme feilmeldinga kommer da :wink:

Skrevet
åh! kjipt! det hadde jo vært så greit om det hadde vært problemet, siden samme feilmeldinga kommer da :wink:

Har aldri opplevd den feilmeldinga med diskette inne. da står det at det ikke er en systemdisk eller "ta ut disketten":P

Skrevet
skjedde det samme med meg idag da jeg formaterte det som var aktiv partisjon.

må nok installere windows på nytt vil jeg tro.

er du helt sikker på dette? hadde vært fint å sluppet:P hehe..

Skrevet

Dette har skjedd deg :

Når du installerte Longhorn så ble det opprettet multiboot, slik at du fikk valg om å boote enten Longhorn eller NT/2k/XP som du har på den andre partisjonen. Boot-informasjonen ble lagt på Longhorn-installasjonen, og dette ble slettet når du formaterte denne partisjonen.

NTLDR = NT loader

Dette kom først med Windows NT i 1995, og er hovedoppstartfila for NT/2K og XP.

Den enkleste måten å fikse det på er å boote fra 2K/XP CD'en og velge "Repair". Da vil ntldr bli kopiert til hovedpartisjonen din igjen, samt få di innstillingene som tregs, og alt blir bra igjen.

Mvh

Kjetil

Skrevet

start opp maskinen med en oppstartsdisk. fdisk.exe må være

på disketten. når disketten har bootet skriver du fdisk /MBR

det kan hende det vil løse problemet.

Skrevet

når jeg velger reparer i når jeg booter fra XP-CD'en kommer jeg til"hvilken windows innstalasjon vil du logge deg på?" og jeg logger meg på. da skjer det ingen verdens ting.

hva skal jeg gjøre for at filene legger seg inn?

Skrevet
start opp maskinen med en oppstartsdisk. fdisk.exe må være

på disketten. når disketten har bootet skriver du fdisk /MBR

det kan hende det vil løse problemet.

Noen som vet hvor jeg finner en boot disk til XP? er det ikke sånn at fdisk ikke funker i NTFS?

Skrevet

Det kan være at linjen i boot.ini som henviser til windos på harddisken, er feil. Altså at partisjonene har blittt flyttet eller endret.

Eks:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

Er det mulig at du hadde et annet nummer på <partition(x)> ? Er bare å endre til riktig nummer da.

Skrevet
når jeg velger reparer i når jeg booter fra XP-CD'en kommer jeg til"hvilken windows innstalasjon vil du logge deg på?" og jeg logger meg på. da skjer det ingen verdens ting.

hva skal jeg gjøre for at filene legger seg inn?

Du skal ikke trykke E (eller hva det er) i begynnelsen, du skal bare gå videre i installasjonen til installasjonsprogrammet finner den eksisterende installasjonen, da kan du velge "reparer denne windows installasjonen" eller noe lignende, det du var inne på er gjennoprettingskonsoll eller noe, der kan du prøve å skrive fixmbr, det kan også funke

Prøve begge deler, begynn med fixmbr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...