Gå til innhold

Kommer en sikkert inn på medisin med 5,68 i snitt?


tobbesen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, og god sommer! :D

 

Jeg er nettopp ferdig med videregående og fikk 19 seksere 5 femmere og 1 treer..

Dette gir meg et snitt på 5, 68 og idet jeg får maks realfagspoeng så blir dette 60.8 poen til primærvitnemålet.

Holder dette til medisin i trondheim?

Poenget er at jeg kan klage på 3eren, som jeg fikk på norskeksamen, og helt sikkert få 4 eller 5, ifølge norkslæreren min.

Jeg orker ikke dette egentlig, hvis jeg er sikker med snittet jeg har allerede..

Er det noen som med sikkerthet kan si noe? :) Det kan ikke samordna opptak, eller opptakssentralen medisin

 

Tusen takk for all fremtidig hjelp, og god sommer igjen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også litt det at jeg er småredd for å stryke, kjenner 2 stykker som har gjort det... Hvis sensor har en skikkelig dårlig dag osv så skal det ikke så mye til..

Vet at jeg ikke trenger å bekymre meg for stryk, når lærer gir 4/5 og sensor gav 3, fortsatt et stykke unna stryk, men allikevel.. !? :p

Lenke til kommentar
Hei alle sammen, og god sommer! :D

 

Jeg er nettopp ferdig med videregående og fikk 19 seksere 5 femmere og 1 treer..

Dette gir meg et snitt på 5, 68 og idet jeg får maks realfagspoeng så blir dette 60.8 poen til primærvitnemålet.

Holder dette til medisin i trondheim?

Poenget er at jeg kan klage på 3eren, som jeg fikk på norskeksamen, og helt sikkert få 4 eller 5, ifølge norkslæreren min.

Jeg orker ikke dette egentlig, hvis jeg er sikker med snittet jeg har allerede..

Er det noen som med sikkerthet kan si noe? :) Det kan ikke samordna opptak, eller opptakssentralen medisin

 

Tusen takk for all fremtidig hjelp, og god sommer igjen :)

 

Har det blitt noen endringer i antallet poeng man kan samle?

Inntakskravet i fjor for primærvitnemål i Trondheim var 64,3 og da er du jo dessverre ikke i nærheten en gang. Men det høres jo samtidig helt sykt ut at man ikke skal komme inn med 19 seksere! Har du veldig få realfag ?

 

Edit: Ser du sier du har maks realfagspoeng, så da regner jeg med at det har kommet endringer i reglene.

 

Da tror jeg nok at du er rimelig trygg på å komme inn ja.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Off topic, men: Hva i alle dager vil du inn på medisin for? En almennlege er jo egentlig bare en blanding av en psykolog og en sykepleier. Sitte å høre på folk klage om sine problemer, skrive ut resepter og bekymre seg for diagnosene man gir... jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg søkte medisin :)

 

Altså, med så gode karakterer kommer du jo nesten inn på hva som helst!!

Endret av Anxe
Lenke til kommentar
Off topic, men: Hva i alle dager vil du inn på medisin for? En almennlege er jo egentlig bare en blanding av en psykolog og en sykepleier. Sitte å høre på folk klage om sine problemer, skrive ut resepter og bekymre seg for diagnosene man gir... jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg søkte medisin :)

 

Altså, med så gode karakterer kommer du jo nesten inn på hva som helst!!

 

Hvis du tror at medisinstudiet kun åpner for en framtid som almennlege, så tar du nok grundig feil!

 

Forøvrig, så søker jeg selv på medisin i Tromsø til høsten med et snitt på 5,54 som da gir meg 5,54 * 10 + 4 realfagspoeng = 59,4 studiepoeng. Dette hadde trolig ikke vært nok om jeg hadde vært i ditt sted, men takket være nordnorskkvoten, så klarer jeg forhåpentligvis å karre til meg en plass. Poenggrensen for søkere fra Nord-Norge var i fjor 59,3. Man kan forvente at poenggrensene vil falle med 4-5 poeng, da fordypningspoengene (maksimalt 4) forsvinner, og maksimalt med realfagspoeng synker fra 6 til 4.

 

Av dette ser vi også at man kunne komme inn på medisin i fjor med hjelp av nordnorskkvota med omtrent (59.3 - 4 fordypningspoeng - 4 realfagspoeng = 51,3) 5,1 - 5,2 i snitt. Ikke så ille, det.

Endret av Xomg
Lenke til kommentar
Har det blitt noen endringer i antallet poeng man kan samle?

Inntakskravet i fjor for primærvitnemål i Trondheim var 64,3 og da er du jo dessverre ikke i nærheten en gang. Men det høres jo samtidig helt sykt ut at man ikke skal komme inn med 19 seksere! Har du veldig få realfag ?

 

Edit: Ser du sier du har maks realfagspoeng, så da regner jeg med at det har kommet endringer i reglene.

 

Da tror jeg nok at du er rimelig trygg på å komme inn ja.

 

Det er endringer ja :) Før kunne man få maks 10 ekstrapoeng ut av videregående, men de fleste hadde vel 8,5. Nå er det maks 4. Det betyr at karaktersnittet til trondheim var 5,58 ifjor.

Poenget er at det er 20% flere søkere og jeg vil tippe at alle har fullt av poeng, så da vet jeg ikke sjansene

 

Har hatt kjemi 1 og 2, fysikk 1 og 2, matte x, matte r1 og r2. Fikk seks i alle karakterer, også 2 muntlig og 2 skriftlige i disse fagene :) (tar realfag ganske lett, var i norsk finale i både fysikk og kjemi ol, klarte å komme meg på "U20 landslaget i kjemi" :) )

 

Off topic, men: Hva i alle dager vil du inn på medisin for? En almennlege er jo egentlig bare en blanding av en psykolog og en sykepleier. Sitte å høre på folk klage om sine problemer, skrive ut resepter og bekymre seg for diagnosene man gir... jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg søkte medisin :)

 

Altså, med så gode karakterer kommer du jo nesten inn på hva som helst!!

 

Skal ikke bli allmennlege for å sitte på et kontor og høre på Trygve sin gamle prostata...

Misforstå meg rett, jeg har lyst til å hjelpe mennesker, men planen er å ta forskerlinja og rette meg inn på forskning, gjerne mot nanoteknologi ;)

 

Tror jeg klager på eksamen, skal få en lærer til å lese gjennom og gi veledning på om det er smart å klage..

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg lurer på noe av det samme som trådstarter, men ang. ordinærkvoten;

 

Har et snitt på 5.5 og alle tilleggspoeng. Dette gir meg totalt 69.3 poeng i ordinærkvote, som noe søkt tilsvarer 77.3 ved forrige opptak. Kravet på NTNU i denne kvoten var 74, så med første øyekast ser det ut som det kan være mulig å komme inn.

 

MEN

 

Nye regler ift. ekstrapoeng:

-Maks poeng for høyere utdanning har gått ned fra 12 til 2

-Maks realfagspoeng har gått ned fra 6 til 4 (med større vekt på 3FY og 3MX enn tidligere)

-Man kan nå få opptil 8 alderspoeng (året man fyller 23)

-Fordypningspoeng finnes ikke.

 

Ekstrapoeng totalt går da fra 22 til 14

 

Jeg tenker at forandringene vil påvirke opptaket slik:

-Alderspoeng hindrer de yngste med et greit snitt å komme inn, MEN de kommer da sannsynligvis inn på primær.

-Endringen i realfagspoeng gjør at flere har full pott med poeng

-Færre poeng gjør at snittet vil ha mer vekt. (Dermed kan ikke et snitt på 5.2 være veiledende)

 

EKSTRA komplikasjon:

-20% større søkermasse.

-Årlig økning i poengkravet. (Karakterinflasjon?)

 

Så, er det noen her som har noe fornuftig å tilføye?

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
Forøvrig, så søker jeg selv på medisin i Tromsø til høsten med et snitt på 5,54 som da gir meg 5,54 * 10 + 4 realfagspoeng = 59,4 studiepoeng. Dette hadde trolig ikke vært nok om jeg hadde vært i ditt sted, men takket være nordnorskkvoten, så klarer jeg forhåpentligvis å karre til meg en plass. Poenggrensen for søkere fra Nord-Norge var i fjor 59,3. Man kan forvente at poenggrensene vil falle med 4-5 poeng, da fordypningspoengene (maksimalt 4) forsvinner, og maksimalt med realfagspoeng synker fra 6 til 4.

 

Av dette ser vi også at man kunne komme inn på medisin i fjor med hjelp av nordnorskkvota med omtrent (59.3 - 4 fordypningspoeng - 4 realfagspoeng = 51,3) 5,1 - 5,2 i snitt. Ikke så ille, det.

Det er riktig at maks realfagspoeng har sunket fra 6 til 4 poeng. Men medisin hadde i R94 spesielle opptaksregler der blant annet maks realfagspoeng var 4 poeng. Av den grunn forsvinner det i teorien ingen realfagspoeng fra opptakskravet. En kan nok (desverre) ikke regne med mer enn rundt -4 poeng til sammen for medisin, da årets kull er det største siden krigen og at det er vanlig med flere studenter i økonomiske nedgangstider.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Det er også viktig å huske på at primærkvoten er blitt større, noe som sannsynligvis utjevner den økningen i snittet ett større kull kunne gitt.

 

Jeg har regnet med at alle grensene synker ca. 4 poeng.

 

EDIT: Og herregud, jeg håper du har klagd. Med 3'er, og en lærer som mener det er en 4'er eller 5'er så klager du jo. Har aldri hørt om noen som ble strøket fra en 3'er, og bare veldig sjeldent fra en 2'er.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Egentlig har jeg et snitt på 5.5263157..., men med gjeldende regler avrundes snittet til to desimaler og ganges med ti for å få karakterpoeng. => 55.3 karakterpoeng

 

Beklager at jeg rundet det til 5.5, men det er altså ikke feil, matematisk eller ei, for 5.5 har kun to gjeldende siffer.

 

(...)Men medisin hadde i R94 spesielle opptaksregler der blant annet maks realfagspoeng var 4 poeng. Av den grunn forsvinner det i teorien ingen realfagspoeng fra opptakskravet. (...)

Da jeg søkte på medisin ved forrige opptak fikk jeg 6 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng... Mulig det har vært maks 4 poeng tidligere?

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Undersøkte det en gang tidligere i år, men fant ikke noen informasjon på udir om R94. Av den grunn søkte jeg på forumet; utsagnet mitt er med andre ord basert på en annen persons utsagn og er av den grunn usikkert. Men det har strengt tatt ikke så veldig mye å si, man har det snittet man har, grensen for å komme inn er det ikke noe å gjøre noe med og hvilke studier man søkte avgjorde man i april.

Lenke til kommentar

Det stemmer at man har valgt hvilke studier man søker på, men man har frem til første juli til å omprioritere rekkefølgen på de ti studiene man evt. har søkt på.

 

At det ikke er noe jeg kan gjøre med poengsummen min eller grensen for å komme inn betyr ikke nødvendigvis at en indikasjon på om man kommer inn eller ikke er ubrukelig. Uansett poengsum vil det alltid være en sjanse for at man ikke kommer inn, men er jo nyttig om man kan si noe om hvor store sjansene er. I dette tilfellet kunne det for eksempel være verdifullt å vite hva slags karaktersnitt de dårligste som kom inn på ordinæropptaket i fjor hadde.

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...