Gå til innhold

[Løst]Olje kjøling av transistorer


Anbefalte innlegg

En fortsettelse fra min andre emne: Radiator for kjøling av 2-5Kwatt.

 

Jeg har no belast testet systemet med 600 watt som er 400 watt mindre en maks.

 

Problemet er at kjølingen ikke er god nok, har hatt vannkjøling og brukt silikongummi isolasjon mellom transistorene og kjøleblokka. Ved 600 watt belastning så ble transistor temperaturen opp på toppen 100 grader +/- 5 ved vanntemperatur på 13 grader.

 

Vann i seg selv leder(ikke mye men litt) og lurte på om hvilken type olje kan jeg bruke som ikke er strømledende.

 

OG viss noen kjenner til pumper som tåler olje og klarer å levere ca 10 liter i minuttet hadde det vert fint(den kan vere 230Vac eller 12-24vdc).

 

Her er mitt prosjekt

 

 

 

 

 

Mulig løsning.

Jeg tenkte på mineralolje, men kjenner ikke til en tynn og god varmeledende type. Kjenner ikke til noen butikker heller, viss noen veit noe hadde det vert fint å fått hørt det

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Har funnet en løsning på problemet angående kjøling av transistorene.

Jeg vil nok ikke bruke olje på grunn av pris men heller destilert vann, dette vannet har en isolasjon på 600kohm når den er ny og gradvis reduserer seg etter vert.

 

Så jeg skal lage en krets som skal måle vannet hver gang før bruk for å se om jeg må bygge vannet ut, det gir mer arbeid men billigere.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal den ikke lede strøm, er det fordi du vil kjøre vannet direkte over transiatorene? Blokka du kjøler vil jo lede uansett.

 

For meg kan det se ut som at blokka du har brukt der er elendig og du vil kunne oppnå bedre overføring av varme om du putter hver enkelt transistor eller parvis på mindre mer effektive blokker med kortere avstand mellom transistoren og vannet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor skal den ikke lede strøm, er det fordi du vil kjøre vannet direkte over transiatorene? Blokka du kjøler vil jo lede uansett.

 

For meg kan det se ut som at blokka du har brukt der er elendig og du vil kunne oppnå bedre overføring av varme om du putter hver enkelt transistor eller parvis på mindre mer effektive blokker med kortere avstand mellom transistoren og vannet.

 

 

Blokken jeg bruker er veldig effektiv, det er bare at alt av utstyr skal stå inni en metall 19" rack. Så det jeg gjør no er bare å isolere blokka fra kassen den skal stå inni og bruker destilert vann for kjøling.

 

Denne linken finner du bilde av blokka jeg bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...