Gå til innhold

Hvilke studieretninger har mest fokus på programmering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg går Informatikk på UIO og kan si at det er en del fokus på programmering, men det er også nødvendig teori (også litt matte, men kun det første året i grunn). Senere i studiet kan du velge hvor mye og hva slags programmering du vil ha. Man kan velge selv altså.

 

Datateknikk har jeg inntrykket av er mer matematisk, men vet ikke om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Stemmer det at informatikk generelt har mer fokus på programmering enn f.eks. datateknikk, eller er det opp til hver enkelt skole å avgjøre hva slags fag de vil legge vekt på? (For ordens skyld så snakker jeg om høyere utdanning)

 

Det kommer helt an på skolen. Strengt tatt så vil jeg si at tre årig bachelor it (ingeniør) har mer fokus på praktisk programmering enn ren klassisk informatikk. Men dette avhenger veldig av opplegget. Informatikk på universitetet har ofte stor grad av valgfrihet, så du kan styre dette litt selv.

Lenke til kommentar

Det er nok litt relativt ja. Har selv tatt Programmeringsfordypning ved NITH(Bachelor), og siden det er en høyskole slipper man alt for mye teori, har i løpet av 3 årene hatt følgende rene programmeringsfag

-6 semestre java

-C++

-PHP

-XML

-2 semester database

 

Og samtidig alltid et prosjektfag hvor vi har uviklet større prosjekter ut fra de fagene vi har lært.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen skoler har egne spillutviklingslinjer, som jeg selv går på! da er det programmering ting går ut på! ;)

 

Lurer selv på å ta en utdanning innen programmering. Og har sett på NITH og syntes dette ser lovende ut, men noen ting jeg lurer på. Hva er best av:

 

1. Å ta bachelor i programmering og systemutvikling med java som hovedspråk å deretter søke jobb som system-utvikler

2. Å ta bachelor i spillprogrammering/spillutvikling med c++ som hovedspråk å deretter søke jobb som system-utvikler

Lenke til kommentar

Jeg gikk på høgskolen i buskerud (kongsberg), høgskoleingeniør i datateknikk.

 

Det var mer enn nok programmering der i løpet av 3 år til å kunne jobbe som systemutvikler. Veldig mye av læringen kom for min del i løpet av 3. året hvor vi hadde et prosjekt med et eksternt firma. 1. og 2. året ga meg basiskunnskapene jeg trengte.

 

Hvor mye du får ut av et studie kommer 80% an på deg selv og 20% utfra hva skolen legger opp til.

 

Hvis noen hadde skreddersydd et opplegg for å bli systemutvikler, så tror jeg veldig mye kunne vært gjort i løpet av 18 måneder, istedetfor 3-4 år som nå er vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...