Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ung, velstående og sukessfull - er dette livet?


Gjest syklus

Anbefalte innlegg

Gjest syklus

Meg =

 

En 23 år gammel mann.

Har en høystående arbeidstilling i et aksjeselskap.

Tjener et syvsifret beløp i året.

Har 'alt'.

 

Ah, lukter skryt? Nå vil jeg automatisk bli fiendtliggjort. En naturlig reaksjon på det uvanlige.

 

Er dette alt? Er dette livet - selve LIVET mitt? Har ikke livet et større formål? Jeg har oppnådd alt dette, men føler fortsatt at jeg ikke har utrettet noe. Jeg snakker ikke om å kunne bidra til 'systemet' som massene, disse trekk-opp-dukkene som er programert til å utføre det samme, monotone vrøvle igjen og igjen slik at syklusen kan fungere. Et evigvarende, søvndyssende system satt i gang for å holde styr på disse zombiene Snakke om det samme, gjøre det samme og bare være tilstede. Puste. Er ikke det mere?

 

Bruke livet på å fostre opp et barn, stifte familie, leve som en ungkar, omgåes med andre 'zombier', sløse penger, hoppe i tau. Er det alt? Finnes det ikke en større 'betydning'? Det føles som om min eksistens er undøvendig. Jeg lever bare fordi jeg er født - Det er enda værre med 'massene' - de setter ikke en gang spørsmålstegn til det hele. De lar seg styre. Uten mål eller drivkraft. Tar til takket med hva 'systemet' tilbyr. Trist, men samtidig gir det meg en følelse av å være unik ogb heldig. Ignoranse er virkelig en velsignelse.

 

Koker det virkelig ned til å bare føre menneskelivet videre. Er det så primitivt? Så meningsløst? Vi lever bare fordi vi må. Ingen virkelig formål....eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere har sagt, meningen med livet er å finne meningen. Du har tydeligvis ikke funnet den enda, og det å bli rik var ikke meningen med livet ditt. Men du er ung og har mange år på å finne meninga med livet. Kanskje det er å oppdage verden? Å stifte familie? Eller noe annet?

Lenke til kommentar

Min mening med livet er å finne gleden. Det er veldig lett, for det finnes så ufattelig masse forskjelige ting, tang, hendelser, steder, personer å glede seg over. Enten gjennom betraktning, eller kontemplering. Til og med denne tråden her, gjorde livet mitt en promille mer verdt å leve.

 

Meningen med livet er hva du gjør det til. Finn deg en hobby - det virker som at du sliter litt med apati og er i en ond sirkel du ikke helt klarer å komme ut av. Kansje tenker du: "Faen skal jeg med hobby, det går jo bare under det å brenne penger?", men det er ikke sant. Det handler om å utnytte dine kreative energier, og uttrette noe annet enn stimuli av verdensøkonomien, eller hva faen det enn hva du drev med.

Lenke til kommentar

Akkurat hva meningen med livet er, er det veldig mange som har spurt om før deg, og jeg vil tro at ingen av de har fått seg et konkret svar.

 

Hva som er meningen med ditt liv, er det i hvert fall ingen her som kan svare på, men jeg kan være rimelig sikker på at det ikke omhandler noe materialistisk. Kanskje du vil komme et steg nærmere svaret den dagen du møter den ene spesielle jenta, stifter familie, og ser lille krabaten din ta sine første skritt. Eller så kan det hende du er like langt unna svaret som nå, den dagen.

 

Jeg vil tro at man ikke er i nærheten av å kunne finne noe svar på det i en alder av 23. (jeg er 24 og sitter litt i samme situasjon. God jobb, god økonomi, har "alt" jeg trenger) Eneste som er sikkert er at vi er litt bedre rustet til å møte fremtiden når man sitter i en sånn situasjon. Men jeg er 100% overbevist om at dette ikke er den store meningen med mitt liv. Kanskje jeg aldri får vite hva min mening er, og det er ikke sikkert du får vite det heller, men jeg er helt sikker på at det finnes en mening. Om den vil vise seg eller ikke er det bare fremtiden som vet.

I mellomtiden er det bare å lene seg tilbake, og nyte livet og alt det spennende det har å by på. :)

Lenke til kommentar

Meningen med livet er livet. Altså at det selv eksisterer. Derfor vi utvikler oss gjennom evolusjon så vi fortsetter å leve.

For å fortsette å leve må du fornøyd me dlivet. Hvis du ikke er det for du problemer. Altså søk det som gjør deg lykkelig. Massene er en gjeng idioter. Søk etter et filosofisk interesrt miljø hvor andre som deg henger så kan du snakke med dem om meningsløsheten med livet.

Hvis liv(overlevelse er meningen (som det er) med livet) faller det anturlig at utvikling (men ikke destruktiv utvikling) er en sekundærmening. Altså bruk tiden din på å arbeide med utvikling. Bruk dine ferdigheter til å lage noe nytt. Finn opp nye ting og konsepter.

Noe annet du kan tenke på er å ta en kort tur til en psykolog å be om tips for å bli fornøyd med at livet ikke egentlig er spesielt meningsfult. I den romantiserte betydningen som dukker opp i filmer osv. Det trenger heller ikke være det. Du må riste av deg forventninger som blir skapt av tullingene i samfunnet rundt deg.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg en del igjen i det du skriver. Jeg kunne skrevet mye om hva jeg tenker og tror om saken, men ved nærmere ettertanke er det eneste rådet jeg vil gi deg å ikke slutte å stille spørsmålstegn ved din tilværelse. Det er muligens det som skiller deg fra majoriteten, massene, at du faktisk er kritisk til det hele. Jeg ser det som ekstremt positivt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg veldig igjen i tankegangen din. Ikke bare én gang har dette streifet meg.

 

Jeg er enda yngre, bare 16 år, så jeg tenker så det knaker om hvilke veier jeg må ta for å ikke ende opp som en robot som gjør kun det som er nødvendig, jobbe, spise, sove og formere seg...

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Zeitgeist_*
Livet oppsto som en tilfeldighet og har derfor ingen mening. Derfor vil du aldri finne meningen med livet.

 

Det er likevel flere mennesklige konstruerte "meninger med livet" (Les:Religion) der du kan prøve lykken?

 

Nei så flott, "vitenskapelig" arroganse faller aldri ut av mote på dette forumet. Hvem er du til å fortelle hva som er sant og ikke sant, hvilke mekanismer virkeligheten fungerer på.

 

Vitenskap og religion bærer rot i en og samme ting; tro.

Enten det er troen på hva en historie forteller oss, eller om det er troen i hva menneskelig observasjon forteller oss.

 

Så innse det nå, din tro er ikke sannhet. Sannhet er ikke noe menneske kan finne, sannhet kan bare eksistere i seg selv. Fortsett gjerne å tro, men ikke presenter troen din som om den skulle være sannhet.

Lenke til kommentar
Vitenskap og religion bærer rot i en og samme ting; tro.

Spar oss.. nå er du ute å sykler, og du vet det godt sjøl!

 

anyways;

 

Jeg skulle ihvertfall gjerne vært der du er, trådstarter (er 25). Du har kommet deg ovenpå i forhold til at du har 'alt' som du kaller det, og du de materielle godene på plass slik at du har både ressurser og samvittighet til å trappe ned litt på dette jaget og konsentrere deg om selvrealisering. Har du sett på det på den måten før?

 

Hva er det du pleier å gjøre på i fritiden da? Noen idretter du kan legge deg i jernet og bli god på, kanskje lese noen bøker på den litt spirituelle kanten, om selvrealisering osv?

 

Noe av det mest givende når man har oppnådd noe, skal være å lære det videre til andre og hjelpe dem, på den måten hjelper du menneskeheten fremover :) Noe du brenner for her?

Lenke til kommentar

Med tanke på hans manglende forståelse for 'massen' er han kanskje ikke riktig person hva gjelder forståelse for menneskeheten som helhet?

 

Mulig at denne manglende forståelsen henger sammen med din mangel på mening?

Endret av Syv
Lenke til kommentar
Bruk noe av det syvsifrede beløpet ditt til å ta deg en tur til et u-land, slik at du får sett ting i perspektiv. For det høres det ut som om du har jævlig godt av.

tja, kan godt være han finner noen som er lykkeligere der nede, så han får seg en skikkelig på trynet hvis det var det du ønsket for han :D.

 

fra spøk til revolver; lykke er faktisk noe som er relativt - man depper ikke over noe man ikke vet man har. tar du det forgitt at du er subjektivt sett lykkeligere enn alle dine forfedre? du har antageligvis mer materielle verdier og lettere tilgang til livsnødvendige ting enn alle disse. så å kvantifisere det på den måten du gjør viser at du ikke har særlig innsikt i trådstarters problem. (jeg aner også en viss misunnelse mot "det syvsifrede beløpet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...