Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ung, velstående og sukessfull - er dette livet?


Gjest syklus

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Gjør det du har lyst til til enhver tid, og fortsett med jobben din hvis du trives med den ville nå jeg sagt.

 

Bare fordi jeg er nysgjerrig:

Hva er den høytstående stillingen i et aksjeselskap du snakker om?

Hvilken utdanning har du, hvordan har du kommet deg dit du er?

Trives du?

 

Spør fordi jeg ønsker å gjøre noe i den retningen selv og vil gjerne høre litt erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Syklus

Nei - livet mitt er ikke bare et endeløs slaveri mot penger. Jeg ble oppdratt til å verdtsette andre ting, trass at store deler av min oppveksten var preget av å forstå betydningen av penger og hvordan alt kunne kjøpes. Mine foreldre har alltid strebet etter perfeksjon og ønsket ikke at deres avkom - deres fotavtrykk i denne bedrøvelige menneskesuppa skulle representere noe 'middelmådig' - en usynlig 'zombie' som bare skulle føye seg inn i rekkene. Så egosentrisk. Det handlet hele tiden om å være fullkommen. Være som dere. Hah. Jeg overgikk dere begge og det er dette dere alltid snakket så hellig om?

 

Mor, far, alle mine rike, narsissistiske, TALENTLØSE venner; livsstilen dere lovpriset har ikke gitt livet mitt mening. Penger har bare gitt meg muligheter, - muligheter til å innse at alt har en kortvarig mening. Jeg er lei av alle privatfestene, lei av Italienske sportsbiler, lei av fitte, lei av forretningsreiser, lei av pengegriske meglere med dyre dresser og skjeve glis, lei av mennesker uten mål og vilje, lei av å ha kontroll, lei av å ikke føle meg levende, lei av å ikke ha en jævla mening.

 

Jeg vil aldri finne en mening. Ikke på denne måten. Jeg må rømme fra dette 'systemet' for å ha en mulighet. Det er verdt det.

Lenke til kommentar
Nei - livet mitt er ikke bare et endeløs slaveri mot penger. Jeg ble oppdratt til å verdtsette andre ting, trass at store deler av min oppveksten var preget av å forstå betydningen av penger og hvordan alt kunne kjøpes. Mine foreldre har alltid strebet etter perfeksjon og ønsket ikke at deres avkom - deres fotavtrykk i denne bedrøvelige menneskesuppa skulle representere noe 'middelmådig' - en usynlig 'zombie' som bare skulle føye seg inn i rekkene. Så egosentrisk. Det handlet hele tiden om å være fullkommen. Være som dere. Hah. Jeg overgikk dere begge og det er dette dere alltid snakket så hellig om?

 

Mor, far, alle mine rike, narsissistiske, TALENTLØSE venner; livsstilen dere lovpriset har ikke gitt livet mitt mening. Penger har bare gitt meg muligheter, - muligheter til å innse at alt har en kortvarig mening. Jeg er lei av alle privatfestene, lei av Italienske sportsbiler, lei av fitte, lei av forretningsreiser, lei av pengegriske meglere med dyre dresser og skjeve glis, lei av mennesker uten mål og vilje, lei av å ha kontroll, lei av å ikke føle meg levende, lei av å ikke ha en jævla mening.

 

Jeg vil aldri finne en mening. Ikke på denne måten. Jeg må rømme fra dette 'systemet' for å ha en mulighet. Det er verdt det.

 

 

Så gjør det. Skaff deg andre venner som virkelig greier å sette pris på livet. Gjør noe crazy stuff. Skal egentlig ikke så mye til for å føle seg levende, du må bare sprekke boblen. Den virkeligheten du lever i nå høres ikke bra ut, du må se the beauty. Den er overalt, tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Alle mennesker har lyst til å skape noe selv her i livet. Alle vil være unike og bety noe i den større sammenhengen. Det er derfor ikke så rart at denne jobben i aksjeselskapet ikke føles viktig viktig nok for deg. Der er du bare en brikke i puslespillet - på tross av høy lønn og statusen det gir det.

 

Det viktige her er at du finner noe som er viktig for deg. Kanskje barn og familie nettopp er tingen for deg? Gjøre noe som betyr noe? Så lenge du finner ting som tilfører livet ditt noe er det ikke så viktig hva det faktisk er. Finn deg en hobby du føler du mestrer kan være et tips.

 

Det viktigste er altså at du gjør noe du trives med.

Lenke til kommentar
Gjest hmmmz

du sier du er lei alt, men alikevel klarer du å påstå at du er anderledes, "bedre" og følger ikke "systemet" slik alle andre(zombier) gjør.

 

du er kanskje en av de bedre til å følge dette systemet som legger opp til at man skal jobbe å tjene penger.

mer penger=mer suksess.

 

vil heller påstå at de som faktisk gjør det dem liker og ikke tenker så mye på penger, fete hus, biler osv er mindre "zombie" enn du er.

penger er ikke alt her i livet vet du(eller kanskje du har funnet det ut nå?) :)

 

jeg levde livet mye som du gjør nå. strødde rundt meg med penger, brukte glatt 10k på en helg med mye morro, dette har endret seg mye nå, jeg savner på ingen måte det livet.

jeg har fortsatt sportsbile da jeg har en lidenskap for bil, men istedet for å jobbe så prioriterer jeg livet, som består av bil-løp, generell kjøring, pils hos skikkelige kamerater og bare kose seg i båt med familie :)

Lenke til kommentar
Jeg vil aldri finne en mening. Ikke på denne måten. Jeg må rømme fra dette 'systemet' for å ha en mulighet. Det er verdt det.

 

Så slutt i den jævlige jobben din og begynn med noe du liker. Du virker jo å ha penger på bok, så dra et halvt år på reise rundt om i verden, finn deg en god hobby og treff mennesker du trives rundt. Jeg er født i en familie som tjener godt over gjennomsnittet i Norge, men dette er det få av kompisene mine som vet. Dette er ikke noe jeg sier for å skryte, men jeg har derfor lært at penger ikke er alt her i livet.

 

Pappa er et godt eksempel. Jeg så han knapt når jeg var liten i det hele tatt. Han fant med tiden ut at han ikke trivdes i den ufattelig krevende jobben han hadde. Nå er han langt lykkeligere. Han jobber mindre, tjener mindre, men er langt lykkeligere.

 

Det har fått meg til å innse at jeg ikke vil ha en jobb som bryter med min personlighet. Det er grunnen til at jeg skal utdanne meg som grafisk designer. Penger betyr nada i livet hvis du ikke er lykkelig. En viss summer penger kan hjelpe deg ettersom du får muligheten til å oppleve ting, men lykke handler ikke om størrelsen på lommeboka de.

 

Derfor anbefaler jeg deg å sette deg ned og skrive ned hva du vil oppnå i livet ditt og hva som er viktig for deg. Deretter må du ta noen valg for å endre livet ditt til det bedre. Hva som er riktig for deg kan ikke jeg svare på. Det er noe du må finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Gjest Playa Z

Eh, hvem i alle dager klarer å være ulykkelig med så mye penger? Penger er ALT, det bare er sånn. Lyst på mange leketøy? Penger. Lyst på fitte? Penger. Lyst på venner? Penger. Det gir alt, så ta deg sammen mann. Er nok mange her som kunne ha drept noen for den livsstilen.

 

Og Hmz: Helt ærlig, du virker sjalu.

Lenke til kommentar

Jeg skal bli ung og rik, slik som deg, så;

skal jeg drive en veldedighetsorganisjasjon der jeg selv utgjør det.

 

Så skal jeg forandre verden, og hjelpe mange mennesker.

 

Tenk på at du kan forandre verden! Det er enklere å gjøre det om du er rik.

 

 

EDIT: Reis rundt i hele verden, så ser du hvor jævlig det er enkelte plasser. Kanskje dette kan påvirke deg som menneske. Det er jo også en opplevelse.

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Eh, hvem i alle dager klarer å være ulykkelig med så mye penger? Penger er ALT, det bare er sånn. Lyst på mange leketøy? Penger. Lyst på fitte? Penger. Lyst på venner? Penger. Det gir alt, så ta deg sammen mann. Er nok mange her som kunne ha drept noen for den livsstilen.

 

Og Hmz: Helt ærlig, du virker sjalu.

 

Det er bare det at det gjerne ikke er sånn. Prøv å lese litt forskning på området.

 

AtW

Lenke til kommentar

For å bare svare rett fra første post...

 

Kom ned på jorda igjen, søk opplevelser som gir de ekstreme følelsene.. Det er da du føler deg levende! Kjærlighet, smerte, frykt, glede, opphisselse.. Du skriver du har nok penger..bruk noe av disse pengene til å oppsøke disse sinnsstemningene? Dra på byen/fest og møt jenter, hopp i fallskjerm/strikk, "bli" religiøs, begynn med BME, ha sex med personer som tenner deg sykt. Som sagt, gjør ting som ikke er noe man kan gjøre hver dag, noe som gir hjernen sin andre ting å tenke på, noe som setter den i høygir med alt fokus på sansene.

 

Ingen vits i å mase med "meningen med livet".. Hvem har sagt det skal finnes noen mening med livet i det hele tatt? Bare sørg for å fylle livet ditt med opplevelser som gir det å stå opp om morgenen en mening..! ;)

Får håpe jeg klarte å uttrykke meg på en måte som gjør det greit å forstå hva jeg mener, blir litt overivrig når jeg tenker på slikt.

Endret av frk_1337
Lenke til kommentar

Meningen i livet er hva du gjør den til selv. Noen finner mening i å tjene mest mulig penger. Andre finner mening i å uttrykke seg kunstnerisk, andre finner mening i å drive med sport, og noen finner mening i å spille dataspill.

 

Det er tydelig at du ikke finner mening i å tjene penger.

 

Menneskelivet er forferdelig primitivt hvis du ser på det objektivt, men det betyr ikke at det ikke er verdt å leve. Du virker litt arrogant - du må innse og akseptere at du også er et primitivt menneske, så kanskje du klarer å finne noen av gledene ved menneskelivet.

 

Mange finner mye mening i religion. Jeg hører ikke til den gruppen - jeg er ateist. Det betyr ikke at jeg ikke har noen mening i livet. Jeg har akseptert at mine følelser, og handlinger, er kjemiske reaksjoner. Så jeg gjør det jeg kan for å fremkalle følelsene av mening, glede og lykke. Og det er jævlig gøy.

 

Men av og til er jeg skikkelig deppa. Det er ok. Lykke til.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg men..PLEASE? seriøst PLEASE? Er så sykt lei av folk som tror de er så innmari philosophisk og smartere enn alle andre på det område, Vedder på at du ofte sitter å tenker på hvor spesiell du er, hvordan du ikke følger dette hjernedøde systemet som alle de andre taperne mens du lurer på hvorfor ingen andre har sånne dype tanker som deg? At du er den eneste i verden som tenker om litt mer enn hva du skal ha til middag? Well new flash for you, du er ikke det. Og Meningen med livet? Dude det er den største klisjen i boka "alle" vet hva meningen med livet er. Det er bare du som kan bestemme hva meningen med livet ditt er, finnes ikke noe fasit svar som meningen med livet er "å være snill" selv om dette er en verdi som er bra og ta med seg og alt det blalbal men det trenger jeg jo ikke å forklarer for deg Mr. Universe.

Lenke til kommentar

Kommer du ikke med alle svarene selv da?

 

Du ramser opp alt det du er lei. Så kvitt deg med det da?

 

Prøv noe helt nytt. Noe helt motsatt av det du gjør nå. Ta en lang reise, alene eller med andre. Opplev verden utenfor dette hjernedøde systemet ditt. Kanskje til regnskogen i Brasil, India eller Afrika.

 

Høres litt ut som om du ikke har tatt de valgene du har, på egenhånd, men at andre har valgt for deg. Som har gjort at du ikke er fornøyd med hvor/hvem du er.

 

Det er uansett opp til deg å endre på dette. Så lenge du også er en av disse "hjernedøde" så vil lite skje. Du får det ikke bedre enn du gjør det selv. Ta deg en tur og se de som ikke har det så godt som deg selv, men som allikevel er lykkelige.

Lenke til kommentar
kan folk slutte å være frekke i tonen og anklage trådstarter for å være arrogant? pokkers jantelov altså

Ja, jeg er enig. Jeg ordla meg kanskje litt feil i det forrige innlegget mitt.

 

Man bør ha en positiv innstilling til livet og synes bra om seg selv, dersom man vil bli lykkelig. Men samtidig går det også an å akseptere at man bare er et menneske, som alle andre.

Lenke til kommentar
Som flere har sagt, meningen med livet er å finne meningen. Du har tydeligvis ikke funnet den enda, og det å bli rik var ikke meningen med livet ditt. Men du er ung og har mange år på å finne meninga med livet. Kanskje det er å oppdage verden? Å stifte familie? Eller noe annet?

 

Jeg leser dette som at det ikke finnes mening overhodet. Hvis den må oppdages, finnes den heller ikke i utgangspunktet. I så måte er det tåpelig å tillegge menneskelige tilbøyeligheter "mening". Den eneste meningen som kan utledes er perpetueringen av vår art, men selv det er meningsløst, all den tid vi før eller senere blir utryddet.

Endret av Erik den Raude
Lenke til kommentar
Meg =

 

En 23 år gammel mann.

Har en høystående arbeidstilling i et aksjeselskap.

Tjener et syvsifret beløp i året.

Har 'alt'.

 

Ah, lukter skryt? Nå vil jeg automatisk bli fiendtliggjort. En naturlig reaksjon på det uvanlige.

 

Er dette alt? Er dette livet - selve LIVET mitt? Har ikke livet et større formål? Jeg har oppnådd alt dette, men føler fortsatt at jeg ikke har utrettet noe. Jeg snakker ikke om å kunne bidra til 'systemet' som massene, disse trekk-opp-dukkene som er programert til å utføre det samme, monotone vrøvle igjen og igjen slik at syklusen kan fungere. Et evigvarende, søvndyssende system satt i gang for å holde styr på disse zombiene Snakke om det samme, gjøre det samme og bare være tilstede. Puste. Er ikke det mere?

 

Bruke livet på å fostre opp et barn, stifte familie, leve som en ungkar, omgåes med andre 'zombier', sløse penger, hoppe i tau. Er det alt? Finnes det ikke en større 'betydning'? Det føles som om min eksistens er undøvendig. Jeg lever bare fordi jeg er født - Det er enda værre med 'massene' - de setter ikke en gang spørsmålstegn til det hele. De lar seg styre. Uten mål eller drivkraft. Tar til takket med hva 'systemet' tilbyr. Trist, men samtidig gir det meg en følelse av å være unik ogb heldig. Ignoranse er virkelig en velsignelse.

 

Koker det virkelig ned til å bare føre menneskelivet videre. Er det så primitivt? Så meningsløst? Vi lever bare fordi vi må. Ingen virkelig formål....eller?

 

Først og fremst vil jeg understreke at jeg ikke har noe som helst imot at folk tjener godt med penger. Samtidig vil jeg understreke at høye inntekter ikke imponerer meg det aller, aller minste. Så til saken:

 

Det som slår meg med innlegget ditt, er først og fremst at du begynner med å presentere din solide materielle status for så å beklage deg over manglende mening med livet. Det er jo ganske klassisk, og jeg synes du illustrerer godt at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom livskvalitet og inntjening.

 

Det tror jeg er et viktig poeng. De verdier som gir livet mening, er ikke de økonomiske. Penger er i seg selv ikke verd noe som helst; i den grad de gir livet økt mening, er det fordi man kan bruke pengene på ulike ting. Det mest banale er at en kan kjøpe seg mat, klær og bolig. Det har åpenbart en del å si for livskvaliteten. Men det er altså ikke pengene i seg selv som har verdi, men det en kan bruke pengene på.

 

Akkurat det samme gjelder med mindre grunnleggende behov. Penger gir f.eks. økonomisk trygghet - man slipper å frykte krisetider, uventede utgifter og innpåslitne kreditorer. Dessuten får man økonomisk frihet: Hvis det f.eks. oppleves som meningsfullt å reise, kan man gjøre så dersom man har penger. Likedan er det om man får glede av å fiske laks eller hva det nå enn måtte være. Gleden får man ved å stå i elven med fluestangen; pengene er bare relevante fordi de gjør dette mulig.

 

Poenget er altså - kort sagt - at penger ikke er et mål, men et middel. Man får det ikke noe bedre av å ha masse penger, derimot kan en få det godt ved å bruke penger til meningsfylte ting.

 

Mitt råd er derfor: Ikke vær opphengt i penger og rene materielle verdier (nå sier jeg ikke at du er opphengt slik, heller). Finn ut hva du mener er meningsfylt, og konsentrer deg mer om det.

 

Og det som fremstår som meningsfylt, behøver forresten slett ikke nødvendiggjøre spesielt høye inntekter. Jeg vil anta at det for de fleste er ganske viktig å ha en jobb man trives med, en sympatisk kone, barn, interessante hobbyer, sunnhet m.m. Selv om det jo er en klisjé, tror jeg det ligger en del sannhet i at det beste i livet er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...