Gå til innhold

IKT driftsfaget i Oslo?


bestorp

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver å vurderer om jeg skal søke meg inn på dette faget, men finner hverken noe relevant informasjon på nettet (Hvertfall på de stedene jeg har søkt)

 

Jeg er en fyr på 28 år og anser meg kanskje litt selv for gammal til å gå på en rein VGS skole igjen, men jeg lurer på hvor kan jeg få søkt meg inn på det? Antar at det kanskje er VGS er veien å gå da, evt finnes det andre alternativer?

 

tips og råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei.

det heter ikke "IKT Driftfag" lengre, men "IKT Servicefag", så det er mulig du finner noe mer på det.

men, du er 28 år og har sikkert litt kunnskaper innen data?

hvorfor ikke bare søke jobb uten utdannelse og få en fot innenfor bransjen?

 

er sikkert en del service-desk jobber du kan få :)

Lenke til kommentar
hei.

det heter ikke "IKT Driftfag" lengre, men "IKT Servicefag", så det er mulig du finner noe mer på det.

men, du er 28 år og har sikkert litt kunnskaper innen data?

hvorfor ikke bare søke jobb uten utdannelse og få en fot innenfor bransjen?

 

er sikkert en del service-desk jobber du kan få :)

 

ok det visste jeg ikke. Skal søke på det ordet istedet. Joda du har et poeng med å kanskje bare søke en jobb innefor det feltet og det er primært service-desk / support jobber jeg vil jobbe med.

 

Saken er bare den at jeg ønsker meg litt tyngde sånn fagligsett. Har akkurat fullført 1 år på IT-akademiet hvor jeg har hatt kurs innen Cisco og Microsoft. Har kun dog tatt 1 eksamen i 70-620 eksamen(MCTS: Configuration Windows Vista) og klarte meg meget bra på den.

 

Har jobbet med data i flere år egentlig innenfor forskjellige yrker jeg har hatt som i Spaceworld, Telenor etc, så anser meg som en datakyndig person. Cisco var ikke noe for meg da jeg heller synes at Microsoft er mere intressant.

 

Takker uannsett for Svar :)

Lenke til kommentar

du vet at Servicefag er mye rettet mot support og ikke fullt så mye drift?

vil tro at det er unødvendig for deg å gå på den skolen, vil anbefalle deg å satse på enten noe høyere eller kursing.

 

jeg ville ihvertfall stilt deg en del høyere enn folk med kun IKT-servicefag.

kan nesten anbefalle deg dette: http://www.xtra.no/hjem/Sokjobb/JobDetails...missionId=81903

litt utenfor oslo, men det er mange som pendler den veien uten problemer...

 

eller http://www.xtra.no/hjem/Sokjobb/JobDetails...missionId=81654

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Skulle kursing være noe bedre enn CNAP og M$ på it-akademiet? Hadde jeg vært vedkommende så hadde jeg fortsatt og fullført MCITP eller hva det heter nå og jobbet bittelitt support. (Dritt betalt, men litt kunderfaring skader ikke). Men har du tatt det første må du være fullt klar over hva resten av løpet bør være? Selv om du ikke likte Cisco burde du tatt CNAP Cisco 100% og CCNA. Det vil hjelpe deg under m$ nettverk og det ser bedre ut på CVen. Nei bruk sommeren til å labbe inne og lese på stranda får å bli kvitt innehud (hvis du ikke jobber og har familie.)

 

http://www.amazon.com/Self-Paced-Training-...2268&sr=8-1

 

Du kan sikkert gjøre hele skiten på VMware.

 

Høyskolen i Oslo kan være ett godt alternativ om du vil ha mer formell utdannelse og grad. Uannsett må du jobbe hardt for det du velger.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Jeg ville styrt langt unna IKT-servicefag. Jeg kjenner fler som har gått dette på vgs, lavt nivå på pensum, lite kompetente lærere og du sitter igjen med en utdannelse du har lite bruk for i arbeidslivet. Hvis du vil ha tyngde vill jeg heller satset på en Høyskoleutdannelse, feks Bachelor Informatikk eller Ingeniør datateknikk (forutsetter gode realfagkunnskaper).

 

Du må nesten tenke litt på hva du vil bruke av tid og energi på dette. Det er fullt mulig, med riktig innstiling, å jobbe 50-60% ved siden av et høyskolestudie (selv jobbet jeg ca 50% som finmekaniker på et verksted ved siden av dataingeniørstudiet), men du må være innstilt på lav inntekt og fort 50-60 timer i uka. Arbeidserfaring blir, etter det jeg har sett, mer og mer viktig, så det kan kanskje være mest hensiktsmessig å hive seg ut i en eller annen jobb for å så jobbe seg oppover.

Uansett skal du ha lykke til, dette med utdanning og karrierevalg er aldri lett ;)

Lenke til kommentar
du vet at Servicefag er mye rettet mot support og ikke fullt så mye drift?

vil tro at det er unødvendig for deg å gå på den skolen, vil anbefalle deg å satse på enten noe høyere eller kursing.

 

jeg ville ihvertfall stilt deg en del høyere enn folk med kun IKT-servicefag.

kan nesten anbefalle deg dette: http://www.xtra.no/hjem/Sokjobb/JobDetails...missionId=81903

litt utenfor oslo, men det er mange som pendler den veien uten problemer...

 

eller http://www.xtra.no/hjem/Sokjobb/JobDetails...missionId=81654

 

Hehe, rekruttering på høyt nivå aklla :p

Hvilket lønnstrinn vil man havne på som i en sånn jobb? (for guttepjokker med fagbrev)

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Hehe, rekruttering på høyt nivå aklla :p

Hvilket lønnstrinn vil man havne på som i en sånn jobb? (for guttepjokker med fagbrev)

 

jeg tjener absolutt ingenting på denne "rekruteringen", vet bare at det er veldig bra jobber og godt miljø.

startlønna varierer en del, men litt under 280k er en passe bra start-lønn.

den beste lønna jeg vet om som har vært der er 320k, for veldig mange er det bare ett springbrett videre innen samme bedriften.

flinke folk blir relativt raskt plukket opp av andre avdelinger.

 

du vurderer å søke eller bare nyskjerrig?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Neida, forstår det godt :)

Bra at servicedesken stables ordentlig opp på beina igjen!

 

 

Nei, jeg fortsetter her oppe på Romerike jeg ;)

 

de forsøker ihvertfall.

er andre steder som trenger å komme på beina igjen før ting funker slik det skal, men det merkes best internt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...