Gå til innhold

Gjestekonto og stenging


Anbefalte innlegg

Har ikke vært helt enig med en bestemt moderator angående stenging av tråder som opprettes med gjestekonto, både opprettet av meg og av andre. Den ene tråden kan ha blitt stengt ved en feil ("feil tråd"), det påstår i hvert fall denne moderatoren da den ble gjenåpnet etter at jeg tok kontakt per PM.

 

Trådene stenges altfor lett, og så lenge det ikke er et "grovt" overtramp hvor man spør om noe helt generelt som ikke går på ens egen person, så synes jeg det meste skal tillates av tråder opprettet med gjestekonto. Moderatorene har tydeligvis ikke alltid god nok innsikt til å vite om det er behov for gjestekonto eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste skal ikke tillates som bruk av refererte funksjon. Det er viktige vi er strenge på dette, slik at forumet kan opprettholde dets tilbud om denne funksjonen som skal benyttes ved sensitive opplysninger som seksuelle forhold, samt helseforhold. Denne funksjonen skal ikke benyttes ved generelle spørsmål som feks. "hvem skal betale hva", "hva skal jeg kjøpe til kjæresten", "hvorfor sier hun dette", "hva mener han med dette", osv. Enn så mye man kan ønske seg et utvidet tilbud ved denne funksjonen er dette ikke per i dag en realitet. Vi moderatorer må forholde oss til retningslinjene for kategorien, som er helt tydelige på dette. Vi har også lov å bruke skjønn ved vår moderering og feil kan alltid begås. Trådene stenges ikke for "lett", men ved behov. Det er som oftest heller ingen "overtramp", som resulterer i stenging, men brudd på refererte funksjon og/eller forumets reglement. Personlig er jeg motstander av å "vanne ut", denne funksjonen til å ikke omhandle sensitive opplysninger. Den bør forbli slik den er i dag og kanskje også strengere ved tiden.

 

:)

Lenke til kommentar

Der er vi åpenbart helt uenige. Siden du ikke la skjul på hva dette handler om, så får vi snakke helt åpent om dette. Den stengingen jeg klaget på forrige gang gjaldt krangling mellom noen jenter knyttet opp mot russebuss. Der omgjorde du stengingen, men min tråd (jeg gir egentlig faen nå) er visst ikke sensitiv nok for deg. Det er for meg en gåte.

 

Så lenge det er et visst grunnlag for å ikke poste under eget nick burde det virkelig være mer forståelse for dette. Ønsker innspill fra noen som ikke er involverte parter i dette, men takker likevel for tilbakemelding.

 

Det er som oftest heller ingen "overtramp", som resulterer i stenging, men brudd på refererte funksjon og/eller forumets reglement.

 

Les gjerne hva jeg skrev om "overtramp" en gang til, så forstår du forhåpentligvis hva jeg mente.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem ved å forstå at mange synes dette er urettferdig og kan ønske seg et bredere tilbud. Enn så lenge er sensitive data knyttet opp mot helse og seksualitet. Jamfør denne. Jeg er redd vi gjør både brukere og moderatorer en bjørnetjeneste om vi skal tillate bruk av gjestefunksjon for trivielle og generelle spørsmål. Jeg mener veldig sterkt at dette er feil.

 

Det er ikke slik at vi moderatorer liker å stenge en hver tråd, men kategorien (og forumet som sådan) hviler på det enkle prinsipp at alle følger de gjeldene retningslinjene. Det er i så måte mange av de eventuelt stengte tråder som aldri ville vært stengt (noen ville kanskje vært flyttet) om brukere hadde benyttet sin ordinære bruker istedet for gjestebruker. Som uttalt er det er viktig at vi er strenge og konsekvente på dette. Jeg ser at inkonsekvens preger kategorien, dette skal gjøres noe med.

 

Om et bredere tilbud ønskes, så skal selvsagt dette vurderes internt, per nå tillates dette ikke.

 

:)

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke kjent i diskusjonene som nevnes her, men en tredjepart ble utlyst og da er det kanskje like greit?

 

Først må jeg si jeg sliter litt med å plukke opp hvor trådstarter vil. Det virker mer som et utløp for at noe du lagde ble stengt enn et ønske om å endre på noe. Jada, har fått tråder stengt jeg og, og ble irritert; var noe med det at jeg ikke fikk sagt siste ord! Dersom dette er tilfellet er det bare å tenke rundt det. Du lagde en dårlig tråd (eller her, feilaktig bruk av gjestefunksjonen) og moderator rettet på det. Ferdig deal!

 

Dersom det ikke er tilfellet, og du mener reglene bør endres på, vil jeg gjerne snu på flisa og poengtere ditt poeng; du er uenig i en satt funksjon (regelverket/nettikette). Dette har du all rett til, men tar jeg ikke feil skal man si seg enig i og godta disse ved registrering av bruker. Det betyr ikke at du ikke har rett til å være uenig i de, men heller ikke at du deretter kan bryte de som du vil.

 

Var det slik feedback du var ute etter? :)

Lenke til kommentar
Var det slik feedback du var ute etter? :)

 

Ikke i nærheten engang. Selvsagt er jeg mer frustrert når det er mine tråder som stenges, men som sagt har jeg også klaget på at andres tråder har blitt stengt. Så hvis du ikke skjønner hvor jeg vil, håper jeg dette var oppklarende for deg.

 

Dersom det ikke er tilfellet, og du mener reglene bør endres på, vil jeg gjerne snu på flisa og poengtere ditt poeng; du er uenig i en satt funksjon (regelverket/nettikette). Dette har du all rett til, men tar jeg ikke feil skal man si seg enig i og godta disse ved registrering av bruker. Det betyr ikke at du ikke har rett til å være uenig i de, men heller ikke at du deretter kan bryte de som du vil.

 

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med at jeg har godkjent regelverket og vil forholde meg til det, det gjør jeg etter beste evne. Selvsagt bryter jeg ikke reglene bevisst. Jeg er naturligvis sterkt uenig i regelverket hvis min tråd strider med dette, men det betyr ikke at jeg kommer til å poste flere "like" tråder.

 

Edit: du er av den oppfatning at moderator alltid har rett? Siden det var en dårlig/feil tråd og du ikke engang vet hvilke tråder det er snakk om (som du selv sier).

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Vil gjerne (vennlig) minne deg på at det er viktig å holde seg saklig og ha selvinnsikt nok til å innrømme egne feil i en argumentasjon, ellers blir det lett for begge parter og spore av. :) (Dette høres dumt ut, men jeg ser du smetter inn små personangrep)

 

Nei, jeg er ikke av den oppfatning av moderatorer alltid har rett. Jeg er dog enig i regelverket slik det er nå (med et par unntak, bl.a akkurat gjesteposting), og vet at moderatorene bygger på dette. I tillegg vet jeg (dette er blitt tatt opp mange ganger!) at moderatorene er mennesker, som bruker fritid på dette. Personlig kunne jeg ikke tenkt meg en slik jobb, derfor er jeg glad noen andre er. Prøv å unnlate å se dette som smisking.

 

 

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hvor du vil enda. Det er lett for meg å si at det du er her for er å ha noen andre som er enige med deg, men det har jeg ikke tenkt til ettersom det sannsynligvis ikke er tilfellet heller. Du er uenig i gjestepostreglene. Du mener det er for strengt, og at mindre sensitive saker også bør kunne brukes ved gjesteposting. Moderator har vært her, og forklart at reglene er slik de er men at de kanskje er under endring. Du ba om en tredjepart, men har ikke fått svaret du vil ha. Riktig?

Endret av BiNko
Lenke til kommentar
Vil gjerne (vennlig) minne deg på at det er viktig å holde seg saklig og ha selvinnsikt nok til å innrømme egne feil i en argumentasjon, ellers blir det lett for begge parter og spore av. :) (Dette høres dumt ut, men jeg ser du smetter inn små personangrep)

 

Jeg mener at jeg ikke har gjort noen feil, men kan være med på at jeg muligens har brutt regelverket (som jeg da er uenig i). Personangrep, faktisk. Vi trenger ikke å diskutere eventuelle personangrep i det vide og brede, men jeg synes ikke at jeg har svart deg i noen krassere tone enn hva du selv benytter.

 

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hvor du vil enda. Det er lett for meg å si at det du er her for er å ha noen andre som er enige med deg, men det har jeg ikke tenkt til ettersom det sannsynligvis ikke er tilfellet heller. Du er uenig i gjestepostreglene. Du mener det er for strengt, og at mindre sensitive saker også bør kunne brukes ved gjesteposting. Moderator har vært her, og forklart at reglene er slik de er men at de kanskje er under endring. Du ba om en tredjepart, men har ikke fått svaret du vil ha. Riktig?

 

Hehe. Ok. Du har rett i at det ikke er tilfelle om ikke annet. Jeg ønsker oppklaring rundt dette, jeg kommer ikke hit for å få støtte. Hvis en eller flere andre moderatorer e.l. kan gi meg en tilbakemelding på dette, så må jeg si meg fornøyd med de svarene jeg får, uavhengig av om de er enig med meg eller han.

 

Ønsker da også innspill fra andre brukere, som f.eks. deg, men virker som at du er mest opptatt av mitt motiv for å opprette denne tråden, ikke hva dette virkelig handler om.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Så det er en forskjell i ditt motiv med tråden, og hva den virkelig handler om? Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.

 

Jeg hadde satt pris på om du fokuserte på temaet, og svarte på denne problematikken istedet for å synse noe om at jeg kommer hit ene og alene for å få støtte, at jeg er furten osv.

 

Nå ble jeg nysgjerrig, prøvde å virkelig gå inn for å unngå personangrep. Men dette er kanskje PM-materiale?

 

Hm? (jeg mente personangrep ikke var noe tema)

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Så det er en forskjell i ditt motiv med tråden, og hva den virkelig handler om? Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.

 

Jeg hadde satt pris på om du fokuserte på temaet, og svarte på denne problematikken istedet for å synse noe om at jeg kommer hit ene og alene for å få støtte.

 

Nå ble jeg nysgjerrig, prøvde å virkelig gå inn for å unngå personangrep. Men dette er kanskje PM-materiale?

 

Hm? (jeg mente personangrep ikke var noe tema)

Selvfølgelig, men det er ikke så lett når du omgår spørsmålene og er generelt negativt innstilt til feedbacken. Jeg får inntrykket av at der du ikke har flere argumenter, jobber du deg rundt så du skal slippe å svare. Hadde du i stedet svart på det første spørsmålet (som jo er relevant? Ellers ville du vel ikke dratt det opp?) ville jeg kunne hjulpet deg videre uten å måtte skrive akkurat dette. Det skjer ofte i diskusjoner (kanskje jeg er for krass som du sier, men helt ærlig prøver jeg å unngå spydighet), og derfor skrev jeg det er viktig med selvinnsikt og respekt.

 

Og også derfor jeg nevnte PM, for nå er vi begge helt utenfor tråden. (Men jeg kan jo ikke la dette stå ubesvart, det blir ironisk til de grader).

 

Skal vi gi oss der og falle tilbake til tråden (det kan påstås vi har vært der hele tiden..)

 

Får vi inn en fjerdepart da? :wee:

Lenke til kommentar
Så det er en forskjell i ditt motiv med tråden, og hva den virkelig handler om? Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.

 

Jeg hadde satt pris på om du fokuserte på temaet, og svarte på denne problematikken istedet for å synse noe om at jeg kommer hit ene og alene for å få støtte.

 

Nå ble jeg nysgjerrig, prøvde å virkelig gå inn for å unngå personangrep. Men dette er kanskje PM-materiale?

 

Hm? (jeg mente personangrep ikke var noe tema)

Selvfølgelig, men det er ikke så lett når du omgår spørsmålene og er generelt negativt innstilt til feedbacken. Jeg får inntrykket av at der du ikke har flere argumenter, jobber du deg rundt så du skal slippe å svare. Hadde du i stedet svart på det første spørsmålet (som jo er relevant? Ellers ville du vel ikke dratt det opp?) ville jeg kunne hjulpet deg videre uten å måtte skrive akkurat dette. Det skjer ofte i diskusjoner (kanskje jeg er for krass som du sier, men helt ærlig prøver jeg å unngå spydighet), og derfor skrev jeg det er viktig med selvinnsikt og respekt.

 

Og også derfor jeg nevnte PM, for nå er vi begge helt utenfor tråden. (Men jeg kan jo ikke la dette stå ubesvart, det blir ironisk til de grader).

 

Skal vi gi oss der og falle tilbake til tråden (det kan påstås vi har vært der hele tiden..)

 

Får vi inn en fjerdepart da? :wee:

 

 

 

 

Nå må jeg innrømme at jeg begynner å bli litt oppgitt. Hva er det jeg unngår å svare på? Jeg prøver å svare deg, tro meg.

 

Jeg ser heller ikke hvor jeg mangler argumenter. Men dette er vanskelig å diskutere uten å snakke om de aktuelle trådene. Derfor blir dette ganske generelt.

 

Er ikke meg imot å gå tilbake til trådens tema, og diskutere hva som skal tillates med gjestekonto.

 

Edit: jeg var negativ til feedbacken fordi du primært diskuterer meg i denne tråden.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt først som sist. Vi kommenterer ikke enkelthandlinger her. Dersom noen ønsker en annen moderators mening om noen av de nevnte enkeltsakene, send meg gjerne en PM. Men, bare så det er klart, jeg overstyrer ikke andre moderatorer. Jeg kan komme med en egen vurdering overfor vedkommende, samt moderator som har utført handlingen men dersom vedkommende ønsker en moderatorhandling forkastet må vi ta ting videre til innholdsansvarlig.

 

Når det er sagt. Ja, vi er strenge på bruk av gjestekonto. Desverre er det også svært mange poster som ikke fanges opp, og jeg skulle gjerne sett brukerne på de stedene av forumet hvor det kan benyttes gjesteposting bli flinkere til å rapportere misbruk av funksjonen.

 

Det er også ikke utenkelig at de reageres ulikt fra ulike moderatorer, da slike saker ofte ene og alene hviler på skjønn.

 

En annen ting som er viktig å få med seg her er at det faktisk finnes et alternativ til gjesteposting. Dersom man skal diskutere et sensitivt emne over noe tid hvor gjesteposting kan bli problematisk, kan det i enkelttilfeller innvilges mulighet for en tidsbegrenset sekundærkonto. Altså at man får opprette en ny brukerkonto, som stenges straks det ene temaet er ferdigdiskutert. Det er meget viktig at man kontakter en moderator eller administrator og avtaler dette med vedkommende først. Oppretter man en sekundærbruker uten å ha fått dette innvilget av moderator på forhånd venter det advarseløkning og utestengelse. Det er også viktig at dette er snarere et unntak enn en regel, ergo må man ha en god begrunnelse for behovet.

 

Moderatorene har tydeligvis ikke alltid god nok innsikt til å vite om det er behov for gjestekonto eller ikke.

Det står klart og tydelig i reglene for gjesteposting at dersom man er i tvil, skal man kontakte en moderator. Dersom du har behov for å opprette en tråd som du tror kan havne i gråsonen her fordi en tilfeldig moderator ikke vet om det er behov for gjesteposting kan du kontakte meg eller en annen moderator for en samtale. Dersom vi ser behovet for at posten er anonym kan vi da legge igjen en liten notis om at tråden er godkjent for å forhindre problemer.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Moderatorene har tydeligvis ikke alltid god nok innsikt til å vite om det er behov for gjestekonto eller ikke.

Det står klart og tydelig i reglene for gjesteposting at dersom man er i tvil, skal man kontakte en moderator. Dersom du har behov for å opprette en tråd som du tror kan havne i gråsonen her fordi en tilfeldig moderator ikke vet om det er behov for gjesteposting kan du kontakte meg eller en annen moderator for en samtale. Dersom vi ser behovet for at posten er anonym kan vi da legge igjen en liten notis om at tråden er godkjent for å forhindre problemer.

 

Den er jeg med på, ellers takk for tilbakemelding. Jeg tror det er enklest å ta opp sensitive temaer andre steder.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er noe jeg har lurt på angående dette, og dette er et spørsmål til moderatorene i første rekke.

 

Om jeg f.eks. oppretter en tråd i seksualitetsforumet med spørsmålet "Synes du det er galt med analsex, hvorfor?". Veldig enkelt. Jeg kan kanskje gi inntrykk av at jeg støtter/liker analsex, og dette er å anse som sensitiv informasjon fra min side, som under vanlige omstendigheter kvalifiserer til bruk av gjestefunksjon. Men jeg har jo ikke egentlig "innrømmet" noe i tråden, og eventuell informasjon om meg som har med analsex å gjøre blir bare spekulasjoner.

 

Kanskje et dårlig eksempel, og jeg vet ikke om dere forstår. Men hva er policy når det gjelder slikt?

Lenke til kommentar

Det du spør om har allerede blitt besvart både i denne tråden og her. Dessuten oppsummerte cyclo det hele på en grei måte:

 

Det står klart og tydelig i reglene for gjesteposting at dersom man er i tvil, skal man kontakte en moderator. Dersom du har behov for å opprette en tråd som du tror kan havne i gråsonen her fordi en tilfeldig moderator ikke vet om det er behov for gjesteposting kan du kontakte meg eller en annen moderator for en samtale. Dersom vi ser behovet for at posten er anonym kan vi da legge igjen en liten notis om at tråden er godkjent for å forhindre problemer.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig jeg misforstår noe her, og at svaret ligger der i det sitatet. Men bare for å klargjøre, det jeg lurer på er om moderator har lov til å stenge en tråd hvor det ikke er NOE senstitiv informasjon om trådstarter, men hvor alle som leser førstepost kan gå utifra ting om trådstarter.

 

Men jeg tror egentlig at jeg forsto. Ta kontakt med moderator og forklar om du er i tvil. Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...