Gå til innhold

Raskere oppstart


Anbefalte innlegg

En del av det feks simen1 beskriver gjøres uansett allerede. Og har blitt gjort det siden Windows 2000 så er absolutt ingen ny ide.

Det stemmer. Oppstarttiden ville vært ennå dårligere uten de få optimaliseringene som finnes fra Win2000 og oppover og forsåvidt i Win9x-serien også.

 

Hvis du ikke tror meg så sjekk gjerne ytelseforskjellen mellom HDD og SSD. Selv om du velger to enheter med samme sekvensielle hastighet så vil SSD banke HDD på oppstarttid. Det er et bevis på at OSene har stort potensial på sekvensialisering. Ser man på logget CPU-last gjennom oppstarten ser man at CPU jobber ca 20% av tida (med HDD) og at HDD bare leser med maks båndbredde ca 20% av tida. Begge deler er bevis på at det er stort potensiale i optimaliseringer av oppstarten. Hvis XP bruker 1 minutt på å starte på en gitt maskin i dag ville det kanskje brukt 5 minutter hvis man fjernet de få optimaliseringene som allerede ligger i XP.

 

Min Win7 RC 64bit boot tid, er 9.36 sekunder, og om den kan tynes ned 20% til, tviler jeg på, men uansett så må denne testes.. Jeg tror nok at denne funker best på helt uoptimerte/utweaket oppstarter, men kan hende jeg tar feil...

Men så har du også to heftige SSDer raidet. ;) Optimaliseringene til Diskeeper går i stor grad på å unngå harddiskers store flaskehals: aksesstiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sier er at Windows allerede sørger for at filer ofte brukt i oppstarten er sekvensielle. Som kjent kan jo NTFS filsystmet bli fragmentert derfor kjøres Defrag apiet i oppstarten i bakgrunnen for å sørge for at både filene som ofte brukes i oppstarten ligger sekvensielt på disken og at de ikke blir fragmenterte.

Lenke til kommentar

"wow"..

 

Intel Moblin V2 booter på (under?) 10 sekunder på en netbook, og Ubuntu-crewet har som mål å ha 5-10 sekunders boot-tid på netbook innen ubuntu 10.04.

 

Å begynne å skryte av boot-tidene på et system med quad-core, et tonn ram, SSD i raid osv blir egentlig bare dumt, det sier seg selv at det går raskere enn normalt.

 

Finn frem en gjennomsnittlig PC til 6000 kr og sjekk boot-tid i GNU/Linux-distroer, XP, Vista og 7. Først da kan man snakke om aktuelle tidsmålinger for hvermannsen.

Lenke til kommentar

Ingen har helt rett:

Ved Dvalemodus/Hibernation komprimerer Windows innholdet i minnet og lagrer det til en spesiell fil på disk kalt Hiberfil.sys. Sidevekslingsfilen er mao ikke aktiv. Deretter sørger Power Manageren for å slå av maskinen. Når du da slår på maskinen igjen foregår en normal boot prosess bare at NTLDR sjekker roten på boot volumet for en gyldig hibernation fil og laster deretter innholdet av filen inn i minnet.

 

Det er da med andre ord ikke behov for strøm.

Lenke til kommentar
Finn frem en gjennomsnittlig PC til 6000 kr og sjekk boot-tid i GNU/Linux-distroer, XP, Vista og 7. Først da kan man snakke om aktuelle tidsmålinger for hvermannsen.
Du er mao. ikke klar over hvor bra PC man kan få for 6000,- i dag? Et LGA775 P45 basert system med QuadCore og rundt 4-8GB minne samt en SSD og andre vanlige komponenter! Tror jaggu jeg skulle klart å få et godt Ci7 system under 6000,- også nå.

 

Alt handlet som privatperson selvsagt. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...