Gå til innhold

Hard disk nummer 3


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har 2 hard disker fra før, og nå skal jeg koble på en til.

I kabinett har jeg dvd spiller og cd brenner.

Det er ikke flere plasser ledige på hovedkortet. Hva gjør jeg?

Kan jeg evt koble ut dvd spiller, og bruke denne tilkoblingen?

 

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må enten koble ut dvd spiller eller cd-brenner. hvis du ikke vil det, kan du kjøpe et ide-kort som du putter i en ledig pci port på hovedkortet. disse koster fra kr300, og finnes i alle databutikker. promice tx2-ata100 er et rimelig og bra alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg har raid kort, men da må diskene være like, eller går det greit med forskjellig størrelse. Har ikke så peiling på dette. Hva trenger jeg for å kjøre dette i RAID?

 

Du kan ha ulike disker på en kontroller, men skal du kjøre skikkelig raid så bør/må de være like.

Vær også oppmerksom på at noen kontrollere kun kjører hd ikke cd eller dvd.

Lenke til kommentar

DU kan kjøre Harddisker sammen med CD/DVD, men anbefaler deg da å ha harddisken som master. Om mulig, så er det beste å samle DVD/CD på ide1 og ha diskene dine på IDE0. Har du RAID kort, kan du jo koble det til og sette den siste disken din som master på drive0 på RAID kortet. SKal du ha flere disker på samme kabel på RAID kortet som disk3, så bør den om jeg ikke tar feil være samme størrelse, ellers vil begge diskene få samme størrelse som den minste av de to...

 

Dersom du velger å ha harddisk og f.eks. cd brenner på samme kabel, kan kanskje dette skape komplikasjoner/treghet dersom du skal brenne fra harddisken til brenneren som står på samme kabel.... ikke sikker, men tror :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...