Gå til innhold

Hjelp! Si opp jobben, ingen kontrakt.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg starter opp i planlagt jobb i morgen. Det har ikke forekommet noe skriftlig kontrakt, har heller altså ikke oppnådd noe lønn.

 

Kan jeg da si opp på dagen? Jobben er i et Manpower oppdrag, der de har masserekruttert folk. De har også en policy om å stille opp med vikar på dagen for oppdragsgiver, viss vikar ikke dukker opp.

 

Altså, jeg har ikke jobbet enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Dersom du har påtatt deg jobben muntlig har du inngått en kontrakt. Du har påtatt deg et ansvar ovenfor Manpower som de nok helt sikkert forventer at du skal fullføre. Jeg anbefaler deg og ringe Manpower og forklare dem hvorfor du ikke kan påta deg jobben. Ville selvsagt ikke anbefalt deg å lyve, men dersom en hvit løgn må til så foreslår jeg at du pensler litt på.

 

Det skal veldig mye til for at du skal kunne si opp på dagen, det samme gjelder motsatt. Loven er der for å beskytte arbeidstaker, og mange arbeidsgivere føler at arbeidstaker er overbeskyttet i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har lagd noen skriftlig kontrakt betyr det vell også at de kan drite i og gi deg lønn og du kan heller ikke kreve lønn om du ikke får det og du ikke har kontrakt, sparke deg når som helst uten oppsigelses tid og du kan også slutte uten og gjøre en dritt annet en og la være og gå på jobben. Right? :O

Wrong.

Lenke til kommentar
Så hvis du ikke får betalt og går til rettsak med at du bare har en muntlig kontrakt, så er vell ikke det noe rett som en skriftlig underskrevet kontrakt?

Vel, en muntlig kontrakt har lik binding med en skriftlig kontrakt etter norsk lov. Greit, du må klare og bevise at du har hatt krav på lønn, men så kan du jo vise til at du faktisk har vært på jobb. :)

Lenke til kommentar
Ja, men virker jo ikke helt safe da ? xD Kan lett bli lurt spørr du meg, liker og ha det på papir :p Men er det sånn så er det sånn ! :)

Selvsagt skal man ha arbeidsavtalen på plass, men man skal også respektere den muntlige avtalen. Og TS måtte nok i dette tilfellet ha dratt på jobb om han ikke ville bryte den muntlige avtalen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...