Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan konsentrere seg bedre?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har i den siste tiden slitt mer og mer med konsentrasjonen. (går 1vgs)

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan forbedre konsentrasjonen min slik at jeg faktisk greier å få med meg hva jeg leser når jeg leser til prøver?

 

Føler jeg veldig ofte ikke klarer å få med meg hva jeg faktisk leser, og av og til bare leser jeg en side, men husker ikke et ord av hva som stod der - for å få med meg ting må jeg virkelig konsentrere meg :(

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ganske tidlig ut at det å bare lese ikke holdt for meg. Istedet begynte jeg å ta notater, merke, lage illustrasjoner, skrive sammendrag osv. Tror ikke jeg siden slutten av barneskolen kun har lest når jeg skal tilegne meg mye kunnskap på en gang. Jeg anbefaler deg med andre ord å prøve ut ulike måter å tilegne deg kunnskap på. Det er få jeg vet om som lærer best ved å bare lese, (men noen ekstreme unntak).

 

Som enkelte andre også skriver, din generell innstilling til stoffet og hvor konsentrert du er, har også svært mye å si. Prøv f.eks. å unngå å si til deg selv at noe er kjedelig, prøv heller å finne det mest interessante i det du gjør. Hvor du sitter, og hvordan du sitter og arbeider har også endel å si. Skyv også eventuell distraksjoner så langt vekk som mulig, (se: fjernsyn, Internett, spill, mobiltelefon, ja til og med generelt kontakt med andre mennesker, det får heller være belønning når du er ferdig). Prøv også å unngå skippertak. Tanken på å sitte fra klokken 16.00 og frem til godt over midnatt er ikke den mest motiverende for de aller fleste.

Lenke til kommentar

i 1 klasse leste jeg 24/7, god helse osv hjelper ikke.

 

var på konferase og hørte på den annerkjente psykologen John Fagerhaugs foredrag om motivasjon,

han forklarte det åpenbare, om man ikke hviler, og sover, klarer ikke hjernen plassere all informasjonen

der den hører til, og da får du det ikke på plass.

denne helga forberedet jeg meg til eksamen ved å jobbe hardt tors og fredag, men legge meg til vanlig tid, leste litt lørdag og repeterte noen timer i går. worked like a charm. fikk glatt 6.

hvile er nøkkelen til både fokus og nerver.

Lenke til kommentar

Jeg skumleser alt i boken et par ganger, og lager sammendrag for hvert emne. I sammendraget fatter jeg meg i korthet, så det blir mye stikkord og tegninger. Dette pugger/memorerer jeg. Fungerer utmerket.

 

Å lese i boken flerfoldige ganger, anser jeg som sløsing av min verdifulle tid. :p Det er utrolig mye dødstoff i bøkene, som ikke er relevant til eksamen. Da jeg hadde muntlig fysikkeeksamen "komprimerte" jeg stoffet i boken til ca 15 maskinskrevne sider, og brukte dette under eksamensforberedelsen.

Lenke til kommentar

Det som fungerer for meg er å lese et delkapittel om gangen. Så har jeg en liten fremføring for meg selv i hodet mitt, hvor jeg presenterer det jeg har nettop lest om. Later som at jeg har en fremføring for læreren min. Hvis jeg stopper opp, så titter jeg i boken og starter fremføringen i hodet på nytt. I det siste så har denne taktikken fungerte veldig bra for meg. Samtidig så er det veldig engasjerende å vite at "oj jeg kan jo dette ganske ok" når du ser at du klarer å fremføre stoffet på en bra måte.

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Få vekk alle mulige forstyrrelser og sett deg et sted hvor alt du kan få noe morsomt ute er

å lese. Repetér alt du leser i hodet ditt, og tenk akkurat på det du leser.

 

det er bevist vitenskaplig at sosiale personer lærer og konsentrerer seg best med lyder rundt seg til en hvis grad som musikk, små prating med venner i en studiegruppe som et eksempel.

 

derimot asosiale mennesker lærer og konsentreres seg bedre med total stilhet

Lenke til kommentar
det er bevist vitenskaplig at sosiale personer lærer og konsentrerer seg best med lyder rundt seg til en hvis grad som musikk, små prating med venner i en studiegruppe som et eksempel.

 

derimot asosiale mennesker lærer og konsentreres seg bedre med total stilhet

Da bør jeg kanskje omformulere det til:

 

Unngå å ha tilgang til ting som gjør at du blir ukonsentrert, men ha gjerne på musikk eller samarbeid med venn om det kan hjelpe.

 

:p

Lenke til kommentar

Skriv alle notater for hånd! Det tar lenger tid, og jo lengre du må fokusere på en setning for å skrive den, desto større er sannsynligheten for at du husker det du skriver. Gjenta gjerne prosessen flere ganger, helst med andre aktiviteter mellom. Da fokuserer du kanskje også på andre ting når du noterer, og opplysninger tidlig i kapittelet leder kanskje naturlig til at du knytter det opp mot ting som kommer senere som du egentlig ikke har notert enda, men som du bevisst eller ubevisst husker fra en tidligere intervall. Fungerer bra for meg!

Endret av siljeis
Lenke til kommentar

Spis sunt, sov rytmisk, tren jevnlig. Trenger ikke være mer enn et par g i uken.

 

Så; finn en studieteknikk som passer deg. En teknikk der du må reprodusere det du leser.

 

Det beste for meg er å lese noe, for deretter å diskutere det med en annen. Ofte går jeg opp til mamma og prøver å gjenfortelle til henne hva jeg har lest eller til en kompis.

 

Bare husk at det er når du kan gjenfortelle det med egne ord at du har lært noe. Å bare lese gjør at hjernen blir passiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...