Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å skaffe meg ny bil.. Audi A6?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå ser det ut som at jeg får meg en greit betalt jobb innen slutten av juli og med dette sikler jeg litt på en ny bil.

Har til nå kjørt en Celica T20 med 7A-FE motoren (116hk) og føler et behov for større plass og en liten dert mer gamp under panseret.

 

Og jeg har alltid likt utseendet til Audi.. Og A6'n så ut til å være romslig nok og dessuten er den stilig, synes jeg.. Skal ikke ha stasjonsvogn, er snart 22 år og stasjonsvogn er ikke det som frister mest foreløpig :tease:

 

Er det noen som har noen meninger eller erfaringer med Audi A6? Tenker på en prisklasse mellom 250 000 til 320 000 kr.

 

Noen motortyper eller årsmodeller som er gode eller spesielt dårlige? For meg er alle tips gode. Og dette er bare en vurdering, og ikke noe som kommer til å bli realisert før etter høsten engang om jeg får det til.

 

På forhånd takk :)

 

PS: Har liten erfaring med bil :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sakset fra vw-audi forumet

Alle V6 TDI uansett årsmodell har STOR risiko for utslitte kammer. Heller ikke usannsynlig med gåen turbo, gåen dieselpumpe og ymse oljelekkasjer. Finner man en hvor alt dette er tatt hånd om kan man være heldig og ha en motor som kan holde koken litt til, men det dukker sikkert oppe noe mer. Hadde generelt frarådet alle 2.5 V6 TDI, uansett.

 

:), hold deg unna 2.5tdi

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Dette gjaldt forrige generasjon 2.5tdi.

 

Det gjaldt alle v6-diesel. Kammene + mye mer måtte byttes på arbeidsbilen min en Allroad 2.7 Hendte da bilen hadde gått mellom 30 og 40 k, reppen her i Norge var så dyr at man tjente ca 20k på å sende bilen til Tyskland i conteiner og få satt inn fabrikkny komplett motor. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan er 2 literen med 140 hk da? Noen kjente problemer med den? Og drar den godt? Har som sagt lyst på noe sprekere enn Celica'n nevnt i første post :) Ser også det finnes en V6 variant med bensin på rundt 177 hk, noen problemer med disse?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
i 2005 kom a6 med 2,0 tdi.. 140 hk.. de ligger innenfor ditt budsjett

 

f.eks denne

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17801951

er ikke diesel litt slappere enn bensiner da?

 

men forsåvidt er det jo mere økonomisk å kjøre med diesel hviss man ser på prisen på drivstoff

Diesel er ikke nødvendigvis slappere, snarere tvert i mot. Dette er mest pga dieselmotorene i dag leverer effekten på lave turtall, der Ola Nordmann tilbringer 95% av tiden sin.

Du får som oftest mest effekt for pengene med diesel også, fordi de som oftest alltid leveres med turbo, noe som så klart øker effekten.

Du må også tenke på at dieselmotorene bruker mindre drivstoff i tillegg til at diesel er billigere enn bensin. Du får også mer igjen når du selger bilen ;)

Det eneste som gjør at bilentusiaster som oftest velger bensin er fordi de liker å dra bilen litt på turtall for å finne effekten.

Lenke til kommentar
Det eneste som gjør at bilentusiaster som oftest velger bensin er fordi de liker å dra bilen litt på turtall for å finne effekten.

- Støynivå og komfort (selv om mange moderne dieselmotorer er ganske kultiverte)

- Lyd (ikke støy, men den rene lyden)

- Lukt (ja, faktisk!)

- Turtall

 

Jeg foretrekker bensin fremfor diesel når som helst i normale biler. Diesel hører hjemme i lastebiler og traktorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...