Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kvalm av røyk, snus og alkohol!


Gjest Kvalmemannen

Anbefalte innlegg

Gjest Kvalmemannen

Hei!

 

Jeg er en gutt på 15 år som sliter med kvalme!

 

Jeg har snust litt, ikke mye, men kan ikke fullføre snusen fordi.. da spyr jeg! Jeg klarer så vidt den mildeste skrufen.

Jeg har røykt en god del over 40 selvrullete røyker, og i alle fall 10-12 sigaretter.

 

Hvis jeg røyker normalt, altså vanlige drag, kjenner jeg det i magen samtidig som jeg kjenner det i hodet.

 

Jeg lurer på hvorfor jeg blir kvalm. Om det kan ha noe med meg, eller hva jeg spiser, eller at jeg har anstrengelses astma elns.

 

Noen som kan fortelle meg hvorfor jeg har det sånn?

Eller om det er noen som har det samme?

 

Jeg skrev inn til klara-klok og da fikk jeg dette svaret , som ikke hjalp så veldig.

 

Jeg vil ikke ha noen "Røyk er skadelig - slutt" kommentarer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikotin er noe man må tilvennes. Alle har sin tilvenningstid og "kvalmedose". Det du opplever er helt normalt. Det skal være sånn. Det er kroppens måte å si fra på at dette egentlig er et giftig stoff.

 

Etter hvert som du røyker eller snuser på mer regulær basis så vil dette ubehaget forsvinne.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg er en gutt på 15 år som sliter med kvalme!

 

Jeg har snust litt, ikke mye, men kan ikke fullføre snusen fordi.. da spyr jeg! Jeg klarer så vidt den mildeste skrufen.

Jeg har røykt en god del over 40 selvrullete røyker, og i alle fall 10-12 sigaretter.

 

Hvis jeg røyker normalt, altså vanlige drag, kjenner jeg det i magen samtidig som jeg kjenner det i hodet.

 

Jeg lurer på hvorfor jeg blir kvalm. Om det kan ha noe med meg, eller hva jeg spiser, eller at jeg har anstrengelses astma elns.

 

Noen som kan fortelle meg hvorfor jeg har det sånn?

Eller om det er noen som har det samme?

 

Jeg skrev inn til klara-klok og da fikk jeg dette svaret , som ikke hjalp så veldig.

 

Jeg vil ikke ha noen "Røyk er skadelig - slutt" kommentarer!

Det kan ha noe med at du fortsatt vokser!

Lenke til kommentar

Ikke en "slutt å røyk fordi det er skadelig-post", men jeg spør heller, hvorfor GIDDER du når du ikke får en god rus av det? Ønsker du virkelig å redusere kondisen og lungekapasiteten din i bytte mot kvalme? Jeg mener, hadde du fått en liten rus hadde det kanskje vært verdt det, men hvis du bare blir kvalm så frykter jeg at du lider av: fjortissrøykerfordihantrorhanblirsåjævlakulogrebelsksyndromet.

Det var: Fjortiss-røyker-fordi-han-tror-han-blir-så-jævla-kul-og-rebelsk-syndromet.

 

Ta det med ro, alle har vært der, du kommer nok til å vokse opp og innse hvor TEIT du er nå.

 

Så til topic: Nikotin gjør at blodårene dine trekker seg sammen, dette fører til at de frakter mindre blod, spesielt i hjernen har dette konsekvensen at du blir svimmel, spesielt med tanke på at blodet i tillegg frakter kulloksid istedet for oksygen. (det er det er det som faktisk gjør kulloksid giftig, det tar opp oksygenets plass i blodcellene) Og dermed på grunn av oksygenmangel blir du svimmel. Mange blir veldig kvalme hvis de blir svimle, du inkludert.

 

Menmen, stå på, tenker dette blir en av de tingene du kan være stolt over når du blir eldre ;)

 

EDIT: understreker et viktig ord, folk tror visst jeg spurte om han fikk rus i det hele tatt.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar
Ikke en "slutt å røyk fordi det er skadelig-post", men jeg spør heller, hvorfor GIDDER du når du ikke får en god rus av det? Ønsker du virkelig å redusere kondisen og lungekapasiteten din i bytte mot kvalme? Jeg mener, hadde du fått en liten rus hadde det kanskje vært verdt det, men hvis du bare blir kvalm så frykter jeg at du lider av: fjortissrøykerfordihantrorhanblirsåjævlakulogrebelsksyndromet.

Det var: Fjortiss-røyker-fordi-han-tror-han-blir-så-jævla-kul-og-rebelsk-syndromet.

 

Ta det med ro, alle har vært der, du kommer nok til å vokse opp og innse hvor TEIT du er nå.

 

Så til topic: Nikotin gjør at blodårene dine trekker seg sammen, dette fører til at de frakter mindre blod, spesielt i hjernen har dette konsekvensen at du blir svimmel, spesielt med tanke på at blodet i tillegg frakter kulloksid istedet for oksygen. (det er det er det som faktisk gjør kulloksid giftig, det tar opp oksygenets plass i blodcellene) Og dermed på grunn av oksygenmangel blir du svimmel. Mange blir veldig kvalme hvis de blir svimle, du inkludert.

 

Menmen, stå på, tenker dette blir en av de tingene du kan være stolt over når du blir eldre ;)

Jeg tror han mente at han får en ørliten rus siden han sa: Hvis jeg røyker normalt, altså vanlige drag, kjenner jeg det i magen samtidig som jeg kjenner det i hodet.

Lenke til kommentar

når du blir kvalm er det kanskje like greit å ikke røyke. omtrent hver eneste person jeg vet om som er ordentlig avhengig sier at de skulle ønske de aldri begynte.

 

så om du vil være dum i huet, vær så god. du får en slankere lommebok, dårligere helse og økt risiko for kreft og diverse dritt.. i gjengjeld får du bare den midlertidige rusen som ikke er mye til å skryte av uansett.

anti røyk speech? visst faen. du er 15 år, og du har sikkert den samme naive attituden som alle andre på den alderen hvor du tenker at det ikke er så farlig fordi du skal dø en gang uansett, og du vil heller "leve et fett og kort liv" enn et "langt og kjedelig ett".

 

vel, når du blir eldre, hvilket du mest sannsynlig kommer til å bli, så kommer du sikkert ikke til å tenke på samme måten. drit i å pådra deg en sånn møkkavane så ung. du er dessuten ikke gammel nok til å vite en dritt, og kjenner jeg situasjonen riktig, så går det mer på at kompiser har begynt og snuse/røyke - og at det påvirker deg i den retning at du også har lyst til å prøve det.

 

når alt kommer til alt, så er det ditt valg. det eneste jeg vet er at de vennene jeg har som røyker og snuser fast angrer på at de begynte.

Lenke til kommentar

Mister.. Ro ned sier jeg bare..

 

På søndag spydde jeg 21 ganger, dønn seriøst.. Hadde sinnsykt vondt i øvre del av magen.. værste dagen i mitt liv..

 

Det kom av for mye røyk, snus, alkohol og spist for mye drittmat.. En infeksjon i magesekken.. Jeg merket at i de siste tre ukene ble jeg veldig kvalm av snus eller alkohol, skjønte ikke helt hvorfor, men fant jo fort ut av det.. Så nå må jeg ha en pause fra alt sånt i en månedstid.. Infeksjon i magesekken, eller magekatarr tror jeg det heter..

 

Det er ikke sikkert du blir kvalm av samme grunn som meg, for mye av det.. Men vist det er av samme grunn så burde du ta en pause på ett par-tre uker også prøve igjen..

Lenke til kommentar

er helt vanlig det du skriver. er sånn for alle de første gangene. man må bli vandt til nikotinen.

blei selv veldig svimmel de første gangene jeg snusa, men blei bedre etter hvert, etter en stund så kommer du nok ikke til å kjenne det noe særlig.

Lenke til kommentar
Mister.. Ro ned sier jeg bare..

 

På søndag spydde jeg 21 ganger, dønn seriøst.. Hadde sinnsykt vondt i øvre del av magen.. værste dagen i mitt liv..

 

Det kom av for mye røyk, snus, alkohol og spist for mye drittmat.. En infeksjon i magesekken.. Jeg merket at i de siste tre ukene ble jeg veldig kvalm av snus eller alkohol, skjønte ikke helt hvorfor, men fant jo fort ut av det.. Så nå må jeg ha en pause fra alt sånt i en månedstid.. Infeksjon i magesekken, eller magekatarr tror jeg det heter..

 

Det er ikke sikkert du blir kvalm av samme grunn som meg, for mye av det.. Men vist det er av samme grunn så burde du ta en pause på ett par-tre uker også prøve igjen..

 

Fin anledning til å slutte, da!

 

Selv kozer jeg meg med snusen min, men prøver å trappe ned. Anbefaler dog ingen andre å begynne. Noe mer usjarmerende piss skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Mister.. Ro ned sier jeg bare..

 

På søndag spydde jeg 21 ganger, dønn seriøst.. Hadde sinnsykt vondt i øvre del av magen.. værste dagen i mitt liv..

 

Det kom av for mye røyk, snus, alkohol og spist for mye drittmat.. En infeksjon i magesekken.. Jeg merket at i de siste tre ukene ble jeg veldig kvalm av snus eller alkohol, skjønte ikke helt hvorfor, men fant jo fort ut av det.. Så nå må jeg ha en pause fra alt sånt i en månedstid.. Infeksjon i magesekken, eller magekatarr tror jeg det heter..

 

Det er ikke sikkert du blir kvalm av samme grunn som meg, for mye av det.. Men vist det er av samme grunn så burde du ta en pause på ett par-tre uker også prøve igjen..

Magekatarr er en av de tunge alkoholikernes vanligste problem. Det er litt alvorlig hvis du har det, så enten er du en veldig tung drikker eller en person med sart mage, uansett er vel den pausen god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...