Gå til innhold

Hvilket billig brukt Nikon ekstra hus skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Situasjonen er den at min utkårede for en stund siden gikk bort å kjøpte seg en D80. Etter at den kom i hus har det blitt flittig brukt av både henne og meg, hvilket stiller meg i den heldige posisjon at jeg faktisk kan kjøpe objektiver og utstyr til henne på bursdagen og så kunne bruke dem selv dagen etter. Så fortreffelig som dette enn måtte høres ut så er det en stor ulempe, når vi for eksempel går skogstur eller turer hvor som helst for den del, så pleier hun stort sett å være flink til å dele, men enkelte ganger går jeg glipp av motiver ettersom jeg pent må stå å vente på tur. Jeg har derfor begynt å se meg om etter et hus som jeg kan ha i reserve. Jeg har en mental sperre på rundt 5000kr. Ettersom vi sikkert kommer til å få objektiver uten AF er D70 og D80 og D200 aktuelle kandidater. Hvordan er bildekvaliteten på disse opp mot hverandre ? Jeg tenker da spesielt på D80 mot D200 ?, og om D70 er ålreit i forhold til D80 eller er det helt foreldet?

Det har seg også slik at når høststormene setter inn så drar jeg av og til ut i havgapet for å jakte sjøfugl. Jeg kunne da likt å knipse ikke nødvendigvis sjøfugl, men heller andre ting man kan se mens man venter på at det skal komme fugl. Med stor fare for både ufrivillig bading, vannrett regn og knall og fall tør jeg ikke ta med hennes kamera ut på disse turene, kun et vanntett kompaktkamera, men føler dessverre at dette kommer litt til kort i mange situasjoner. Jeg har derfor også vurdert å kjøpe et billig kamera som det ikke er så nøye om jeg ødelegger. Smertegrensen for når jeg begynner å bry meg om utstyr går rundt 2500kr, og jeg har derfor D40 og kanskje D70 og velge mellom.

Spørsmålet er altså, hva i all verden skal jeg velge? Billigst er selvfølgelig en fordel, og jeg kan greie meg med manuell AF av og til, men kommer jeg til å angre meg grønn etterpå fordi jeg ikke la noen kronasjer ekstra i potten og gikk glipp av et blinkskudd fordi det var blitt skumring el. Vi har allerede en fujifilm superzoom som egentlig tar greie bilder, men jeg gidder aldri ta den med allikevel for det er så trist å sitte å se dem sammen med bildene fra turen tatt med D80, samt at det er så mye mer man kan snurre og trykke på hvilket er halve moroa. Ønsker ikke kjøpe enda et ”dårlig” kamera som blir liggende hjemme. Vet at det ikke finnes et riktig svar på dette, men alle som kan komme med noen innspill, og da spesielt rundt hvordan D70 og D200 står opp mot D80 er svært velkomne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror enkelt og greit at jeg ville lett etter en brukt D80 jeg. Du burde finne hus alene ned mot ca 2500-3000 kr, og med 18-70 eller 18-135 til rundt 4-4500 kr. Da vet du godt hva du får, og det er ikke så stress med hvilket hus dere bruker - dere kan bytte når det passer seg slik (dersom dere har forskjellig objektiv påmontert), og begge kjenner huset fra før.

Lenke til kommentar

Takker så masse for svar. Når det gjelder D200 og værtetting, hvor tett er dette? Kan jeg bruke det uten angst i lett regnvær for eksempel? Blir pakningene svekket med tiden? Ser at D200 ofte selges med 18-70mm som sikkert var kit objektivet dette ble solgt med, er dette værtett?

Lenke til kommentar
Takker så masse for svar. Når det gjelder D200 og værtetting, hvor tett er dette? Kan jeg bruke det uten angst i lett regnvær for eksempel? Blir pakningene svekket med tiden? Ser at D200 ofte selges med 18-70mm som sikkert var kit objektivet dette ble solgt med, er dette værtett?
Du kan bruke D80 også i lett regnvær, om du er litt forsiktig når du har den ute. Men ja, D200 tåler litt regn. Pakningene blir sikkert svekket noe, men tviler på at du behøver å engste deg for det enda. 18-70 er ikke værtettet, du må opp på gullring-optikk for å få det, og tror ikke all gullringoptikken til Nikkor heller er værtettet.
Lenke til kommentar

Siterer Photozone:

"Interestingly the lens features a dust and waterproof rubber sealing mount which is highly unusual in this price class."

 

Har hatt min D300 ute i lett regn uten bekymringer. Med 16-85mm som har samme type forsegling.

Skrur du på et filter i tillegg skal det visst bli tettere (mener jeg har lest det ett sted)?

Når jeg er ferdig zoomer jeg helt ut og tørker av det med en klut og lar det ligge sånn til det er helt tørt.

 

Prøver også å ikke ta så mye bilder i oppovervinkel :) Da renner vannet feil vei :D Det er min teori iallefall.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Takker så masse for svar. Når det gjelder D200 og værtetting, hvor tett er dette? Kan jeg bruke det uten angst i lett regnvær for eksempel? Blir pakningene svekket med tiden? Ser at D200 ofte selges med 18-70mm som sikkert var kit objektivet dette ble solgt med, er dette værtett?

 

En i Nikonledelsen svarte på dette:

"Tettere enn du tror, men ikke så tett som du skulle ønske"

Jeg har brukt alle mine Nikon fra D40, D50, D80 og D300 i lett duskregn uten problemer.

Bjørn Rørslett, kjent norsk naturfotograf, bruker sine Nikon I all slags vær uansett regn eller snø.

http://www.fofo.no/Ta+med+kamera+til+skogs.b7C_wZfW2n.ips

For oss vanlige dødelige blir det nok litt for ekstremt:-)

Lenke til kommentar
En i Nikonledelsen svarte på dette:

"Tettere enn du tror, men ikke så tett som du skulle ønske"

Den kommentaren gjalt faktisk D70. :yes:

 

D200 er fantastisk mye kamera ifht. prisen på bruktmarkedet, men jeg har erfart at værtettingen har en svakhet rundt blitsskoen. Det er mao. viktig å bruke en sånn "gummiknott" i blitsskoen i regnvær.

 

Hva gjelder gode, gamle 18-70, så har den ganske riktig gummipakning ved fatningen, slik at du ikke får inn vann den veien. Jeg har utsatt det objektivet for mye mishandling over de siste 4 årene, og det yter fortsatt glitrende, selv om zoomen ikke akkurat er myk lenger...

Lenke til kommentar

Lå en D2H til salgs på foto.no forrige uke mener jeg til 2000kr inkl batteri & lader. Dette kameraet tåler det meste, AF er lyn kjapp, søkeren meget god og selve huset en fryd å bruke. Så viss du kan klare deg med 4Mpx så kan jo D2H være en ide. Disse selges unna for en veldig billig penge.

Ellers så tror jeg nesten jeg hadde sett etter en brukt D2X. Tyngre enn D200, men du blir fort vant til det. D2 husene er større enn D80/200 etc, men de er og en fryd å bruke. Blir fort avhengig av de kamera husene:-)

Lenke til kommentar
... eller en D2x. Da får du et solid kamera med fantastisk batterikapasitet.

 

D70 har for liten søker når man er vant til D80 men tar fortsatt ok bilder i godt lys og er sikkert mulig å finne ned mot 1000 kr.

 

Jeg forstår ikke problemet med liten og stor søker - jeg skifter mellom D40, og D700 uten at det plager meg det minste at D40 har mindre søker. Bildene blir tatt åkke som.

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for innspill. Ang D2H så lurer jeg på om ikke 4mpx blir litt i minste laget. Er ganske glad i å lage utsnitt av bildene mine i ettertid, og liker å ha litt å gå på. Det er en av grunnene til at jeg mer eller mindre har utelukket D40 også. Det er klart at om jeg hadde fått meg en ålreit tele i tillegg så ville det jo hjulpet. D40 + 70-300 = 5000, D200 = 5000. På den andre siden så er det stort sett fuglebilder jeg har behov for tele på og da er vel 70-300 ikke helt optimal. Akkurat nå heller jeg vel mot enda en D80 fordi jeg liker kameraet og fordi jeg og dama da har en "fair fight" når vi sitter å sammenlikner bilder på kvelden. Ulempen er at det er jo bare et par ganger i mnd at jeg faktisk har bruk for det og sånn sett er jo D200 et bedre alternativ da jeg i hvertfall kan argumentere ovenfor meg selv at det er en oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...