Gå til innhold

Meget enkel oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei, kona trenger en oppgradering i pc'en sin, meget enkel.

Brukes bare til surfing, og lette applikasjoner, men vil gjerne kunne spille av HD film på pc skjermen med den.

 

Har denne handlevogna og lurer på om dette er godt valg? Har ikke planer om å overklokke (gidder ikke kjøpe god nok kjøler tror jeg) Trenger jeg GPU med dette HK'et? Burde jeg gå for ATI HD3450?

Passer detta sammen?!

 

Trenger sårt litt tips, er meget lite oppdatert for tiden. Takk!

 

edit: leif

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort forslag.

HK har ikke innebygd skjermkort. Om du kjøper mATX og AMD CPU får du stort sett med integrert skjermkort. Dog har disse høyere maks effekt, som igjen er økt varmre/støy.

 

Ser ut som et greit valg av CPU. Husk at dekoding av en del HD-formater krever en del av CPU. (Sist jeg sjekket var ikke 4.kjerner støttet hvor dette var et problem. Man måtte løse det ved å klokke CPU høyere. Samtidig fungerte det veldig flott å spille av med E4300. Usikker på om den kanskje var klokket til 2,8GHz, eller om vi gjorde dette i ettertid.)

Lenke til kommentar
Ville ikke satset på integrert skjermkort fra Intel, det støtter bla. ikke 24p.

 

ATI Radeon HD4550 sammen med hovedkortet du valgte vil fungere bedre

https://prisguiden.no/product.php?p...5&cat_id=30

 

Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig. X4500 spiller av HD-filmer. Ankepunktet mot hovedkortet er vel heller at det bare har VGA-utgang. For vedkommendes bruk er X4500 mer enn nok; enkel oppgradering og HD avspilling - vel det er tilfredstilt med X4500 i mine øyne. Uten tvil kan du få noe bedre selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Men X4500 er et dårlig valg i forhold til avspilling av HD materiale.

Det er mange driverproblemer med dette grafikkortet. Bla virker ikke avspilling av Blu-ray under windows XP.

 

Radeon HD4550 har mye bedre drivere, det koster ikke all verden, og gir en enorm ytelsesforbedring kontra X4500.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg i dette tilfellet gått for følgende.

 

Hovedkort: Asus M3N78-EM - kr 630,-.

Minne: Som du har foreslått.

CPU: Athlon 64 X2 7750BE, ca kr 500,-

 

Ja, 7750 BE bruker mer strøm på load enn E5200, men langt fra så mye som enkelte vil ha det til. Vi snakker uansett ikke om mer enn ca 120 - 140 Watt totalt på et oppsett av denne typen. nVidia sitt GF 8300 hovedkort er av den snille typen når det gjelder strøm.

 

I tillegg har dette kortet en bra innebygd GPU, både DVI, HDMI og VGA skjermutganger.

 

Er man virkelig støykritisk, så kan man gå for en Athlon A64 X2 4850E.

 

Eller er det en meget interessant AMD CPU på vei inn, nemlig AMD Phenom II X2 550BE. Den er relativt rimelig, strømgjerrig og yter bra. Problemet her er at jeg ikke vet om noen aktuelle kort som har oppdatert bios for denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...