Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering av Scaleo L!


Anbefalte innlegg

Hvor mye ønsker du å bruke på strømforsyning?

 

Husk at dette, i tillegg til kabinett er den komponenten du kan beholde lengst- så legg litt penger i det ;)

 

 

Corsair er alltid et sikkert valg, Corsair TX750 er veldig mye for pengene, skal du ha den mest stillegående er det Corsair HX520/620/750/850/1000 som gjelder.

 

HX 750 koster litt mer enn 250 kroner mer enn TX 750, er den verdt det?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med strømforsyninga som sitter i FS-maskinen er en standard 350W jobb uten noe PCIe-kontakter. Så PSU må du nok oppgradere samtidig om du skal til med HD4890 evt. annet.

 

Skal du bruke den gamle prosessoren inntil videre? Og oppgradere til f.eks en quad-core senere? Er Crossfire med et nytt HD4890 i tillegg aktuelt ved en senere anledning? Eller vil du holde deg til ett enkelt skjermkort med en GPU i den framskuelige framtid? I så fall ser man vel på strømforsyninger i la oss si, klassen 550-750W, avhengig av hvor kraftig utstyr du vil putte i boksen og om det skal klokkes eller ei.

 

Det er vanskelig å spå framtiden, men jeg liker å ha muligheter til å gjøre hva enn jeg måtte finne på. Tror ikke crossfire vil skje med det første, er ganske sikker på at jeg bruker den prosessoren jeg har nå, men en videre oppgradering kan skje om et par år, om ikke før.

 

Jeg vet fint lite om overklokking per dags dato, men jeg er ganske sikker på at det er en av de tingene jeg kanskje får mer interesse for i framtiden.

 

Jeg har ikke så mye penger til oppgradering atm, så oppgraderingen vil skje gradvis. Hva skal jeg starte med? Strømforsyning? Hovedkort? RAM?

 

Jeg har satt opp en handleliste på prisguide.no, si ifra om det er noe jeg burde endre.

 

Nå inneholder den HD 4890, Asus P5Q Pro, Crosair HX 750W, Thermaltake V9 og NZXT Lexa Blackline.

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Skal du ikke kjøre CF er HX520 mer en nok ;)

 

Ytelsesmessig er 4890 det åpenbare valget, men før det må du oppgradere psu.

 

 

EDIT; Tviler på at Scaelo L benytter seg av en standard ATX psu, så du må nok oppgradere kabinett først..

 

Jeg kunne nesten like godt bare kjøpt og bygd en helt ny PC, siden jeg kommer til å bytte ut alt utenom prosessoren ;)

 

Kabinett er nok det første jeg bytter ut, ja. Det eneste jeg lurer på er hvilke kabinett. Jeg har sett på NZXT Lexa Blackline Red Edition og Thermaltake V9, men jeg skulle bare ønske at Thermaltake V9 med sidevindu hadde svart innside...

 

Rekkefølge på produktene jeg muligens skal ha:

1. Kabinett

2. Strømforsyning

3. ...(?)

4. ...(?)

5. ...(?)

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

1. Kabinett

2. Strømforsyning

3. Grafikkort

4. Hovedkort

5. Minne eller prosessor

6. Prosessor eller minne

(6. Trådløst nettverkskort)

 

Er dette en grei rekkefølge da? Er det noe mer jeg trenger?

 

Er det noe viktig jeg må huske på ved kjøp av minne? Er det stor forskjell på produsenter osv?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp, dere har vært veldig hjelpsomme :thumbs:

 

Jeg synes jeg har lært mye i forhold til det lille jeg kunne, og sammen med noen gode videoer på youtube og diverse andre sider, føler jeg meg klar for å mekke på en ny og oppgradert PC.

 

Det kan være jeg trenger litt veiledning til montering, men det kan bli en liten stund til siden det er uvisst når jeg har penger dette.

 

Igjen, tusen takk :D

Lenke til kommentar

Jepp. Hadde jeg ikke sittet på et GTX295 så ville jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe.

 

Ang. RAM, så er det som jeg sa i den andre tråden; unngå OCZ på P5Q. Ellers går det meste greit. Skjekk litt rundt før du kjøper, for det er kjipt å sitte på RAM som hovedkortet nekter å like :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, TX650 er antageligvis den stilleste Corsair-PSUen. Den er faktisk stillere enn HX620, jeg har testet begge side ved side. Det er litt opp og ned med støynivået på alle Corsairene, fordi de ikke alle kommer fra samme OEM. (Noen er produsert av Seasonic, som er stillest, mens de som produseres av Channel Well legger seg noe lenger opp ift støy). Ellers er det som Clegg sier, at Seasonic M12D er en av de aller stilleste PSUene. (med vifte vel å merke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...