Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering av Scaleo L!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter nå på en Fujitsu Siemens Scaleo L som jeg ønsker å oppgradere hardwaren på. I denne anledning søker jeg hjelp her på diskusjon for å finne ut hva som skal til for å gjøre PC'n min kjappere og bedre.

 

Fujitsu Siemens Scaleo L:

-Hovedkort: Fujitsu Siemens G31T-M2 (Antar det er MicroATX)

-Skjermkort: Nvidia GeForce 8400 GS 256MB

-Prosessor: Intel Core 2 Duo CPU E4500 2.20GHz

-HDD: 500GB (Vet ikke merke osv...)

-Operativsystem: Mictosoft Windows Vista Home Premium

 

Jeg har tidligere laget en egen tråd for nytt kabinett, så den diskusjonen kan tas der, men såklart kan det hende de overlapper hverandre litt.

 

Jeg har ikke noe spesielt budsjett for oppgraderingen, og dette er fordi det antagelig vil skje over et ukjent tidsrom.

 

Jeg har fått høre at dette er en god rekkefølge for oppgradering av PC'n: Kabinett (om det trengs), strømforsyning, hovedkort med passende komponenter som grafikkort, prosessor og RAM. Hovedsaklig trenger jeg vel grafikkort eller/og RAM mest, men det er fint om noen kan hjelpe meg å bestemme/avgjøre det ;)

 

Jeg har også vurdert å skaffe et internt trådløst nettverkskort, men jeg trenger også hjelp til å bestemme det.

 

Mulig handleliste:

- Kabinett: NZXT Lexa Blackline Red Edition eller Thermaltake V9

- Grafikkort: HD 4890

- Hovedkort: Asus P5Q Pro

- Minne: DDR2 2GB eller 4GB

- Prosessor: Kanskje etterhvert...

- HDD: Har 500GB fra før, men 1TB kan bli aktuelt om en god stund.

 

Tusen takk for all hjelp!

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor så ville jeg valgt denne Q9550 til ca 1800,-. Sjekket det hovedkortet og jeg mener det støtter 45NM og bus-hastigheten til Q9550. Vedrørende skjermkort så er det litt avhengig av kapasiteten til strømforsyningen. Her kommer det sikkert en del forslag. Til gaming lander vel de fleste på HD4890 til rundt 1700,- - om systemet ditt takler den.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Spill: CSS, BFH, av og til DOD, kommer nok til å skaffe meg et av COD-spillene etterhvert også.

 

Bilderedigering: Photoshop Elements 2.0 og CS3 Extended

 

Videoredigering: Sony Vegas 7.0a (kanskje After Effects ogsa etterhvert

 

Skjerm: LG L226WTQ (22 tommer) og av og til bruker jeg TV'n, LG 32LG3000-ZA (32 tommer)

 

Glemte å skrive at jeg antagelig kommer til å spille BF 1943, BF 3, Crysis og kanskje BFBC2 i tillegg. Diablo 3 blir nok interasant det også ;)

 

Hva er den store forskjellen på Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X og Sapphire Radeon HD 4890 Toxic

Jeg ser at det er forskjell på antall DVI-porter ol, men hva vil antall MHz si?

 

(Jeg har ikke så mye kunnskap på dette området...enda ;))

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Budsjett, skal du klokke, skal du beholde øvrig maskinvare, krav til støy and so on... ?

 

Om vi sier at jeg går for HD 4890 og skal ha noe som passer til det. Det står vel hvilke prosessor jeg har lenger oppe på siden, og jeg vet ikke mye, men regner med at det ikke er så dumt å investere i 2x2GB ram ettersom jeg har totalt 2GB fra før. (Trenger veiledning til det meste så jeg får litt mer peil ;))

 

Budsjettet er ikke fastsatt, men jeg regner med noe midt på treet ;)

 

Jeg har ikke peiling på klokking enda, men jeg vil gjerne lære, og jeg regner med at jeg lærer meg mye mer i tiden framover.

 

Rett meg om jeg har skrevet ting som er helt på jordet :p

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på Asus P5Q, men hva er den store forskjellen på Pro og Deluxe? Ser at det er forskjell på hvor de forskjellige portene er plassert, men hva er mest praktisk?

 

Når jeg skal kjøpe minne, kan jeg kjøpe 2x2GB og bruke sammen med de 2x1GB jeg har fra før, eller må alle brikkene ha like mange GB?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Er det snakk om grafikkort i crossfire? Jeg har litt lite peil :p

 

EDIT: Jeg regner med at jeg trenger ny strømforsyning etterhvert også, så det er fint om dere har anbefalinger eller vet hva som vil passe bra. Jeg vil helst at PC'n skal være så stille som mulig. Hvor mange Watt tror dere jeg trenger på strømforsyinga?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Regner med strømforsyninga som sitter i FS-maskinen er en standard 350W jobb uten noe PCIe-kontakter. Så PSU må du nok oppgradere samtidig om du skal til med HD4890 evt. annet.

 

Skal du bruke den gamle prosessoren inntil videre? Og oppgradere til f.eks en quad-core senere? Er Crossfire med et nytt HD4890 i tillegg aktuelt ved en senere anledning? Eller vil du holde deg til ett enkelt skjermkort med en GPU i den framskuelige framtid? I så fall ser man vel på strømforsyninger i la oss si, klassen 550-750W, avhengig av hvor kraftig utstyr du vil putte i boksen og om det skal klokkes eller ei.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hvor mye ønsker du å bruke på strømforsyning?

 

Husk at dette, i tillegg til kabinett er den komponenten du kan beholde lengst- så legg litt penger i det ;)

 

 

Corsair er alltid et sikkert valg, Corsair TX750 er veldig mye for pengene, skal du ha den mest stillegående er det Corsair HX520/620/750/850/1000 som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...