Gå til innhold

Fusion-io med spennende SSD-kort


Anbefalte innlegg

Det går ikke på PCI men PCIe. En liten bokstav - stor teknisk forskjell.

 

Med dages bruk (OS og programmer) så synes jeg PCIe er en ok tilkobling. Man trenger jo bare ett slikt kort. For masselagring er det greit å ha mange lagringsenheter og der gjør SATA-portene og SATA-kontrollere jobben bra.

 

Med 7 utvidelsesspor (PCI og PCIe) har i hvert fall ikke jeg hatt plassproblemer de siste årene. Det var verre før når det var færre ting innebygget på hovedkortet. Da hadde jeg nettverkskort + lydkort + to skjermkort (ett per skjerm) + tv-kort + USB 2.0-kort + Firewire-kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dagen denne greia ligger på rundt 6k, og at det er bekreftet at man kan bote på den. Er jeg gal nok til å kjøpe en slik! Den vil iaf vare 3-4år? Før noe makans blir alle mans eie. Og 6k delt på 4 år blir fort en hyggelig pris med den farten der.

 

Em I wrong =)?

Lenke til kommentar

Hmmm, dumt å legge ut slike artikler om festlig rask hardware. Nå som jeg nesten hadde bestemt meg for at jeg hadde veldig lyst på en Intel X25-M... Jaja, bruker ikke pc'n til noe annet enn streaming av film til PS3'n, så klarer ikke helt forsvare en investeringspris på 2500kr for en liten OS-disk... Hmmm, har blitt gjerrig på mine eldre dager :(

 

Jaja, jakter mer på en liten harddisk til min bærbare. 1,8" og PATA-kontakt. Ikke lett å finne sånne til akseptabel pris. Mtron har en slik, men de ligger fortsatt urørt på 1700kr for en 32GB-disk. Syns det også er litt dyrt jeg. Noen som har flere alternativer til min lille bærbare? Ikke ekstremt kresen på ytelse, men det bør være en markant oppgradering fra eksisterende 4200rpm disk...

Lenke til kommentar

For ca. samme pris er kanskje Super Talent av interesse.

The new RAIDDrive SSD featuring PCIe 2.0 x8 interface theoretically delivers 80Gbps (8GB/s) speed. It comes with four Indilinx SSD controllers, MCL NAND flash and 1GB cache, supporting up to 2TB capacity. The sequential read and write speed on RAIDDrive SSD is 1.52GB/s and 1.33GB/s respectively according to the demo machine, which outperforms SATA 6Gbps (600MB/s).

Resten av artikkelen finner man her.

Lenke til kommentar
Med 7 utvidelsesspor (PCI og PCIe) har i hvert fall ikke jeg hatt plassproblemer de siste årene. Det var verre før når det var færre ting innebygget på hovedkortet. Da hadde jeg nettverkskort + lydkort + to skjermkort (ett per skjerm) + tv-kort + USB 2.0-kort + Firewire-kort.

Når det gjelder lydkort så er det ikke normal praksis å bruke det innebygde, med mindre man ikke bryr seg noe lyd da ;) En expansjonsport vil alltid gå tapt til lyd, være seg PCI eller PCIe!

 

Skjermkortet bør også ha en kjøler som sluker minst to plasser, hvis ikke har du for svakt skjermkort eller for mye støy ;)

 

Men uansett sitter vi enda igjen med masse ledige plasser til PCIe SSD`er :)

Lenke til kommentar
Det syns jeg var en litt drøy påstand, vil anta de fleste datamaskiner bruker integrert lydkort fremfor eksternt (PCI/e). På mitt hovedkort er det faktisk bare 3 PCIe spor, hvorav 2 brukes av skjermkortet.

De fleste bruker nok som du sier det intigrerte lydkortet, men det er for at mange ikke vet bedre, ikke har råd eller ikke prioriterer pen/god lyd.

Lenke til kommentar
Det syns jeg var en litt drøy påstand, vil anta de fleste datamaskiner bruker integrert lydkort fremfor eksternt (PCI/e). På mitt hovedkort er det faktisk bare 3 PCIe spor, hvorav 2 brukes av skjermkortet.

De fleste bruker nok som du sier det intigrerte lydkortet, men det er for at mange ikke vet bedre, ikke har råd eller ikke prioriterer pen/god lyd.

Eventuelt har en fin USB-dac:) Off-topic.

Positiv til at den bruker PCIe, blir fort flere av de, enn av ledige SATA-porter på hovedkortet, men prisen er jo for høy for dødelige.

Lenke til kommentar

Problemet med denne, så langt jeg har forstått det, er at kontrolleren er veldig dum. Den er riktignok kraftig, men er ikke i nærheten av f.eks Intel sin kontroller når det kommer til å organisere skriveoperasjonene for å optimalisere ytelsen. Den jobben gjøres i software, hvilket har en rekke ulemper. Skal bli interessant å se hvor god den er på reelle scenario. Jeg misstenker at driveren vil spise en del RAM og CPU hvilket vil gjøre enklere for andre systemer og nå samme reelle ytelse billigere.

 

Ellers er jeg litt skeptisk til at PCIe basert SSD skal bli veldig populært. Det faller på en måte mellom to stoler. For servere er det en ulempe at enheten får for mange SPOF, dårlig utnyttelse av kapasitet og ytelse osv. For laptop kan det fort lønne seg å integrere SSD enda tettere enn å henge den langt ute på en PCIe bro pga bedre effektivitet (neste steg etter IMC er integrert DRAM, hvilket gir god plass til pinner for NVRAM, f.eks flash, kontroller på CPU). På business desktop er det kun pris som teller. Da er det kun workstation og entusiast markedet igjen som begge har ekstremt små volumer, hvilket gjør det lite interessant å utvikkle egen teknologi for det markedet. Mye bedre å ta teknologi fra andre markeder og tilpasse det ytelse og pris nivået som forventes.

 

Jeg tror også mange overvurderer viktigheten av aksesstid i lagringsmedier. Det er stort sett throughput som er viktig siden hele software stacken er designet for å håndtere 10+ ms aksesstid uansett. Har du en algoritme som er veldig sekvensiell i sitt aksessmønster så buffrer du til RAM. Er datasettet for stort for RAM så har du uansett råd til å kjøpe mer RAM, eventuelt workloaden er ikke viktig...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
For ca. samme pris er kanskje Super Talent av interesse.
The new RAIDDrive SSD featuring PCIe 2.0 x8 interface theoretically delivers 80Gbps (8GB/s) speed. It comes with four Indilinx SSD controllers, MCL NAND flash and 1GB cache, supporting up to 2TB capacity. The sequential read and write speed on RAIDDrive SSD is 1.52GB/s and 1.33GB/s respectively according to the demo machine, which outperforms SATA 6Gbps (600MB/s).

Resten av artikkelen finner man her.

Når jeg regner pris per GB så ser jeg at prisen er helt ute av sync med konkurransen. (0,5 $/GB mens konkurrentene ligger fra 6 ganger høyere oppover) Det får meg til å ane ugler i mosen. Blant annet sier de "opp til 2TB" en plass og "fra 1000$" en annen plass. Det får meg til å ane at 1000$ ikke gjelder for 2TB-utgaven, men en mindre utgave. Jeg antar at 1000$ gjelder en utgave med 250 GB (MLC). Noe som er "riktig" pris sammenlignet med andre 250 GB SSD med lavere ytelse.

 

Du har likevel et poeng. Denne kan fort bli et bedre kjøp enn IOExtreme 80 GB til omtrent samme pris.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg er sen med å kommentere her.

IoXtreme er i praksis en litt lavere klokket verson av 80GB ioDrive. I følge infoen på hjemmesiden til Fusion-IO er ioXtreme en klone av 80GB versonen av ioDrive, men med MLC i stedet for SLC, og en noe svakere versjon av io-prosessoren. Dette kutter kostnaden til ca halvparten av ioDrive, gir omtrent samme sekvensiell hastighet, og sansynligvis rundt halvparten av IOPS (området 40-50k). De har lagt ut en benchmark av ioXtreme sammenlignet med x25-E og nyeste Samsung. For "workstation" har ioXtreme 3-4 ganger bedre ytelse.

Link til produktsiden

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Det syns jeg var en litt drøy påstand, vil anta de fleste datamaskiner bruker integrert lydkort fremfor eksternt (PCI/e). På mitt hovedkort er det faktisk bare 3 PCIe spor, hvorav 2 brukes av skjermkortet.

De fleste bruker nok som du sier det intigrerte lydkortet, men det er for at mange ikke vet bedre, ikke har råd eller ikke prioriterer pen/god lyd.

 

De fleste maskiner idag har enten HDMI,optisk eller coaxial utgang og jeg ser dermed ikke helt hvordan et nytt dyrere lydkort kan forsvares når det ikke gjør noe som helst med signalet?

 

 

Edit : greit å se på dato'en før man poster kanksje. :wallbash:

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...