Gå til innhold

[Løst]Hvilken vei i førstegangstjenesten lønner seg for å stille godt forberedt til Afghanistan?


Phinex

Anbefalte innlegg

Hei, blir ferdig med VG3 iår, og dermed står militæret for tur neste år. Nå er det slik at jeg har søkt LFS

og om jeg kommer inn, blir det jo ingen førstegangstjeneste på meg :) Men om jeg ikke kommer inn så har jeg store planer om førstegangstjenesten. Fikk forøvrig beskjed fra VPV om å ringe dem med engang om jeg ikke kom inn slik at jeg ble med på august opptaket.

Etter personlige ønsker har jeg satt opp Saniteten på 1 ønske og Brann og redning på 2 og 3.

 

Men så lurer jeg på hvilke avdelinger som lønner seg hvis jeg vil tjenestegjøre i Afghanistan ? Etter nærmere tanker så kunne jeg fint tenkt meg 6 mnd der nede ettersom jeg har stor interesse for midt østen konflikten og området rundt der.

 

Jeg er også litt fjern på hvordan løpet er, er det noen som kan gi meg litt mer info om Int.ops i Afghanistan? Hele fokuset mitt har vært på flygeropptaket , som selvsagt er drømmen, men jeg er nødt til å ha en bakvei ettersom ca 10% kommer igjennom.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg en karriere i forsvaret bare så det er nevnt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2.BN og panserbataljonen er mitt beste råd. De 2 eneste manøveravdelingene du kan bli med i under førstegangstjenesten. GSV er også en god avdeling, men da må du vel gjerne dra ut til intops gjennom Telemark bataljon om jeg ikke tar feil?

 

Vet ikke om folk fra sanitetsbataljonen drar til Afghanistan, det kan tenkes, men er overhodet ikke sikker der.

Lenke til kommentar

Hei igjen, ser på Denne siden at Sanitetsbataljonen kvalifiserer til Internasjonale oppdrag, Det høres jo veldig bra ut. Noen som vet hvor tidlig jeg kan søke om dette og slik da? Tenkte å ta en telefon altså, men ville jo bare rope ut. :p

 

Edit: 2 og 3 valget ser jeg også kvalifiserer til internasjonale operasjoner. ABC

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
mener å ha lest at så lenge man har tjenestegjort minimum 6 mnd verneplikt kan man melde seg på opptak til Tbn, og da er det store muligheter for intops, andre tjenester jeg vil tro er akutelle, er 2 bn, HJK --> FSK, og muligens sanitet..

 

Det medfører riktighet ! 6mnd minimum.

Kommer du i TMBN, så blir det intops. ikke bare muligheter, er det disse gutta "lever" av.. ;)

 

2bn trente (trener?) Spesifikt til intops under hele fgtj, Så når du er ferdig, så kan du hive deg på skuta østover.

FSK er absolutt en god intops kandidat, men der er det mer ukjente trakter å mye hysj hysj. så den ballen legger jeg dø.

 

Garden har også INTOPS på gang nå. Første kontigent sendes ut i Desember. Det er snakk om Leirvakt, livvakttjeneste, Objektsikkring osv.

Lenke til kommentar
Alt kvalifiserer til internasjonale operasjoner. All kompetansen som du trenger her i Norge, trenger du jo også i utlandet, med unntak av en del våpentyper. Alle administrative kapasiteter og taktiske støttekapasiteter må en da også ha tilgang til i utlandet.

 

ja det vil jeg og tro, er ca 20 års sida nå men når jeg var "inne" så var det ikke slik at jeg ikke fikk sanitetsopplæring eller ikke fikk opplæring på det og det våpnet bare fordi jeg var geværmann, nei jeg fikk alt og spurte jeg så fikk man allefall være med på alt! :D endte allefall opp i HV etterpå og der kan jeg love dere at man får opplæring i det som fins og oppdrive så jeg vil tro man kvalifiserer til utenlandstjeneste bare man starte på året sitt og får vært med og gjennomført :) kan bare et tips , ikke vær redd for og spørre når du kommer noen plass, spørr om og få bli med når det er kurs i andre ting enn det du har som stilling, bare positivt :)

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg har kikket på ledige stillinger i afgh som averteres på mil.no, men jeg synes å huske at rundt 50% krever eller har oppført at det er en fordel med San 3. Jeg tror mulighetene åpner seg veldig om man innehar san 3.

 

Ellers kan du jo vurdere befalsskolen? Er en annen fersk tråd her på forumet som omhandler akkurat dette med BS og utenlandstjeneste.

Lenke til kommentar
Nå er det lenge siden jeg har kikket på ledige stillinger i afgh som averteres på mil.no, men jeg synes å huske at rundt 50% krever eller har oppført at det er en fordel med San 3. Jeg tror mulighetene åpner seg veldig om man innehar san 3.

 

Nivå3? Det er jo et ganske så omfattende og langt kurs.

Sikker på at det ikke er nivå2 det er snakk om?

 

Tok en liten titt nå, og det står ikke noe om det i den forrige utlysningen til NSE og PRT i hvertfall.

Lenke til kommentar

SBBN.

SanBn.

2Bn.

PBn.

IngBn.

 

Osv :p

 

Altså, alle funksjoner som finnes her hjemme kreves som regel der ute. Nå vet ikke jeg om spørsmålet ditt er hvilken avdeling som gjør det mest sikket til å dra ut med en MG3 og plaffe ned Taliban, men poenget mitt er at de fleste deler av Hæren (Aner ikke hvordan mulighetene er for sjø/luft) vil gi deg en viss mulighet til Intops.

 

Alt fra kaffekokere til spesialjegere er nødvendig for at "hjulet" skal gå rundt.

Lenke til kommentar

Ste faren er hjemme i 12-dager nå fra Afghanistan, men det ser ut som du har fått noen gode svar så jeg satser på at du ikke lurer på noe fra han?

PM/svar i tråden hvis du lurer på noe. (Det er da begrenset hva han kan fortelle!)

PS:

Du må ha ikke noe på vandelen, godt syn + hørsel. Klare en del tester osv... for å få sikkerhetsklarering. Mye jeg kunne sagt, men jeg nevner ikke videre på et så åpent forum ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...