Gå til innhold

Oppsett av trådløst nett på liten campingplass


Anbefalte innlegg

Hei. I sommer skal jeg sette opp et trådløst nett på en campingplass.

 

Den består av tre hytter med relativ stor avstand. Midt i mellom alle hyttene står det en stor bygning i form av en gammel fjøs. Vis man setter en antenne oppå fjøsen vil signalet få rett luftlinje til hyttene uten bakker eller bygninger i veien.

 

Jeg lurer på hvor mange og hvilken antenner dere kan anbefale som tåler sterke verforhold.

 

Tegning: (paint seff)

 

post-62311-1244408131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få god dekning i alle hyttene så tror jeg en slik: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25295 antenne vil gjøre susen.

Den ha "N-connector" og du må dermed ha en kabel eller pigtailkabel med overgang fra N til RP-SMA som passer de fleste routere.

Vil anbefale deg å ikke sette antennen for høyt i forhold til hyttene pga smal utstrålingsvinkel.

 

Videre kan jeg anbefale at du bruker f.eks en Buffalorouter med DD-WRT

Den jeg linket til behøver 12V/1A for jeg regner det kun er med 110V adapter fra USA.

 

PS: Dealextreme har litt trøbbel med websiden akkurat nå.

De har 12V DC adaptre for 220V der til ca 5USD.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hei. I sommer skal jeg sette opp et trådløst nett på en campingplass.

 

Bruk D-link sine dwl-3200 Ap med helt standard glassfiber antenne.

Kjøp to dwl'r og sett opp de med wds for forbindelse imellom de to trådløst. Da garanterer jeg deg knallbra nettverk som aldri faller ned eller må restartes. De støtter også poe (power over ethernet) slik at du kobler strømmen via nettverkskabelen sånn at du ikke må ha strømuttak der boksen skal stå. De er på tilbud om dagen til ca 1200,- pr stykk fra leverandør, ex mva da.

 

Detta funker!!

 

Redigering: Detta området du skal ha nettverk på er så lite att en DWL alene gjør jobben så lenge den har ei god standard utendørs antenne. Har satt opp slike løsninger på områder som er 3-4 ganger større enn det du trenger og det funker med bare en boks. Da benytter du seff ikke wds (det er jo for to eller flere bokser). Greia med D-link sin dwl-3200Ap er at du kan mikse og trikse og bygge ut så mye du orker i fremtiden for den støtter stor sett alt. Også vlan, multiple ssid'r, trygg gjestesone, etc etc. Men den har ikke routerfunksjon, så den må kobles til en eller annen standard router.

Bruk omnidirectional antenne, en sånn "ball", da setter du den på toppen av taket slik at det er fri sikt til alle punkter.

Endret av catomann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...