Gå til innhold

Hvor sikker er en fingeravtrykksleser?


Anbefalte innlegg

Skaffet meg for litt siden en bærbar pc med integrert fingeravtrykksleser.

Egentlig veldig kjekt å bruke ved inlogging i windows og alle sider med inlogging på nettet, helt topp!

Men har tenkt litt på diverse rundt sikkerheten av disse "dingsene".

 

Fingeravtrykk er jo unike i seg selv, men er disse enhetene så gode att en kan trygt glemme att naboens finger vil få tilgang til pcen min?

En annen ting er jo att fingeravtrykkene mine blir lagret på pcen, er det mulig å "tyde" fingeravtrykket fra denne fila sånn att en kan gjennskape fingeravtrykket mitt og feks plante det ett sted?

Kan naboen lese av sitt fingeravtrykk på sin pc, boote fra cd/usb og skrive over mitt fingeravtrykk med sitt eget og dermed få maskinen til å tru att han er meg?

 

Må legge til att jeg faktisk ikke er så paranoid som det kan høres ut som her og jeg å naboen er gode venner hehe.

Men siden pcen min egentlig er en pc myntet på bedriftsmarkedet så kan det bli katastrofalt om noe av det over stemmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fingeravtrykk leser på PCen min som er en laptop og den er jævlig irriterende. av og til kan det ta flere minutter for å få logget inn med den. men det er en sånn der jeg må sku fingeren over en liten scanner. er ikke sånn man bare holder fingeren i ro på.

 

man kan vell få tak hente ut fingeravtrykket hvis man er dyktig med PC.

Lenke til kommentar
Har fingeravtrykk leser på PCen min som er en laptop og den er jævlig irriterende. av og til kan det ta flere minutter for å få logget inn med den. men det er en sånn der jeg må sku fingeren over en liten scanner. er ikke sånn man bare holder fingeren i ro på.

 

man kan vell få tak hente ut fingeravtrykket hvis man er dyktig med PC.

 

Jeg har også den typen man drar fingeren over, men tar aldri over sekundet å registrere avtrykket...

Lenke til kommentar

Har bare vag kunnskap om emnet, men våger meg frampå.

Tror ikke hele fingeravtrykket lagres. Bildet av fingeren analyseres, og det som lagres er bare de karakteristiske elementene som skiller forskjelige avtrykk fra hverandre.

Tror ikke teknologien er så veldig sikker. Det er mulig å bruke en 'falsk finger'. Det finnes nok sikrere avlesere enn den enkle typen som brukes i en PC.

Litt mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fingerprint_recognition

Lenke til kommentar
Har bare vag kunnskap om emnet, men våger meg frampå.

Tror ikke hele fingeravtrykket lagres. Bildet av fingeren analyseres, og det som lagres er bare de karakteristiske elementene som skiller forskjelige avtrykk fra hverandre.

Tror ikke teknologien er så veldig sikker. Det er mulig å bruke en 'falsk finger'. Det finnes nok sikrere avlesere enn den enkle typen som brukes i en PC.

Litt mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fingerprint_recognition

Sånn kandet gjøres ja. :) Virker mye bedre om det bare blir lagret informasjon om avtrykket og ikke selve avtrykket. Smart!

 

Noen som har peiling på om "nabon" bare kan skrive over ei fil med sitt avtrykk å få tilgang til alt? Eller er det en slags signatur i fila som må stemme eller no?

Lenke til kommentar

Det er ganske sikkert mener jeg i hvert fall.. En vanlig person vil ikke kunne "kopiere" avtrykket ditt.. Men så er det jo selvfølgelig ganske lett å fjerne både innloggingspassord i både bios og innloggingsskjermen fra før så.. Fingeravtrykkspassord vil vel være noen hakk sikrere enn et vanlig passord.. Jeg har en en hp dv5-1095 med fingeravtrykks leser.. Bruker det som passord til innlogginga, funker jævlig bra.. Mye bedre enn å skrive passordet hele tiden. Og det tar ikke mer enn 2 sek for at den skal bekrefte avtrykket :p

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar
De fleste fingeravtrykklesere er enkle å komme forbi.

Man tar et fingeravtrykk (sånn som politiet gjør) og overfører dette til en falsk finger (latex eller no).

 

Var en Mythbusters episode om dette for en stund siden. LINK

 

Macgyver har også gjort det, han tok et glass som personen hadde tatt i og tok billiard pussesakgreiepulver på fingeravtrykket, så tok han stearin på fingeren og klistret fingeravtrykket på fingeren.

 

:p

Lenke til kommentar
Med en cd du booter opp fra, noen små steg, og passordet er borte ;)

 

Hadde en slik CD en gang men fikk den ikke til å funke. hvilken er det du bruker?

 

Med den eg hadde så kunne man slette å lage nytt passord men fikk det aldri til. endte med at eg starta i sikkerhetsmodus og logget inn på admin kontoen som standard er uten passord på cp og fjernet alle passord.

Lenke til kommentar

Denne Linux saken du trenger for å knekke er lett å finne.

Eneste som er verre å ta rotta på er domenepassord, men har funnet metoder på det også.

Ett slemt hull som MS aldri hadde tenkt på, og ganske lett å komme til også, du setter kommandolinja som skjermbeskytter og venter på log on skjermen.

Lenke til kommentar

hmm har spora litt av her nå vel :p Windows passordet har aldri vært vanskelig å knekke men det var heller ikke spm mitt :p

Er mer sikkerheten rundt det å bruke fingeravtrykket til å logge meg på nettsteder jeg tenkte på.

 

Noen som kansjke har info angående det jeg egentlig lurte på, om det bare er å bytte ut fingeravtrykket mitt med en annens for å få tilgang til hele livet mitt på nettet?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig for deg egentlig? Selvfølgelig er det mulig å gjøre det hvis personen finner en eller annen måte å knekke det på, men det vil ta flere dager eller uker før han eventuelt finner ut av det. Og du vil ha nok av tid til å skifte passord på "hele livet ditt på nettet". (Hvis pcen din blir stjålet)

 

Det finnes alltid en eller annen måte å cracke programmer på. Folk har jo til og med funnet ut måter å doble penga du får ut av minibanken (så det på the real hustle).. Så, ingenting er bombesikkert. Ja, en person kan kopiere fingeravtrykket ditt og logge inn på pcen din, kappe av fingeren din mens du sover for å logge på pcen din, osv.. Men hvis du er redd for at noen skal kopiere fingeravtrykket ditt, så bør du være like redd for å stappe bankkortet ditt i minibanken neste gang ;)

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...