Gå til innhold

Demonstrasjon feires med sensur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slutt å syte om den massarken! Herregud, mye verre massakre har jo skjedd i for eksempel USA? Hvorfor syter ingen om det med jubileumer og lignende?

Du har flere eksempler på at amerikanske myndigheter kjører over sovende ungdommer med tanks på offentlige plasser regner jeg med da?

Lenke til kommentar

Kina hadde ikke kommet dit de har kommet nå hadde det ikke vært for kommunismen. Det bør dere huske. Det ville ikke vært mulig å innføre demokrati i Kina i 1948/1949, jeg tviler på at det er mulig den dag i dag. Å begrense ytringsfriheten er en nødvendighet for å holde folk innelåst i en perfekt boble, som igjen er en nødvendighet for å få samfunnet til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Kina hadde ikke kommet dit de har kommet nå hadde det ikke vært for kommunismen. Det bør dere huske. Det ville ikke vært mulig å innføre demokrati i Kina i 1948/1949, jeg tviler på at det er mulig den dag i dag. Å begrense ytringsfriheten er en nødvendighet for å holde folk innelåst i en perfekt boble, som igjen er en nødvendighet for å få samfunnet til å gå rundt.

Merkelig nok, er jeg enig med dette utsagnet.

Kommunisme, har i en forvrengt måte, holdt Kina sammen som et land. Ellers vil Kina være rene Sri Lanka, der 54 minioriteter slåss om territorium.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Kina hadde ikke kommet dit de har kommet nå hadde det ikke vært for kommunismen. Det bør dere huske. Det ville ikke vært mulig å innføre demokrati i Kina i 1948/1949, jeg tviler på at det er mulig den dag i dag. Å begrense ytringsfriheten er en nødvendighet for å holde folk innelåst i en perfekt boble, som igjen er en nødvendighet for å få samfunnet til å gå rundt.

Merkelig nok, er jeg enig med dette utsagnet.

Kommunisme, har i en forvrengt måte, holdt Kina sammen som et land. Ellers vil Kina være rene Sri Lanka, der 54 minioriteter slåss om territorium.

 

Om demokratiet skulle tvinges inn, og markedsøkonomien flyte fritt, så ser jeg for meg en enormt økende fattigdom, og levevilkår som ikke ligner på hva som er tilfellet idag (selv om det ikke er så altfor mye å skryte av alle plasser).

Er det en ting de er flinke til der nede, så er det sysselsetting av folk. Om det så er kosting av motorvei, spyling av park-trær, eller vinduspusser på bussen.

Nei, kineserne trenger noen til å holde kontroll, ellers blir det ville tilstander..

 

Å skulle tvinge demokratiet inn over alt, synes jeg vitner om lite kulturforståelse

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Merkelig nok, er jeg enig med dette utsagnet.

Kommunisme, har i en forvrengt måte, holdt Kina sammen som et land. Ellers vil Kina være rene Sri Lanka, der 54 minioriteter slåss om territorium.

 

Hadde nok vært bedre om det hadde splittet seg opp i 10+ mindre land den gangen. Selv om de hadde kriget mot hverandre, ville de neppe klart å drepe like mange som det Maos regime gjorde. Og det ville vært langt mindre undertrykkelse av minoriteter. Muslimer og tibetanere ville hatt en reell sjanse på å lage egne nasjoner, istedenfor å bli myrdet og utvannet ved at Beijing tvangsflytter millioner med etniske Han-kinesere for at urbefolkningen skal assimileres og uttynnes i sine egne landområder.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det er litt artig hvor mye vi er villige til å snakke om hvor dårlig folk fra andre nasjoner kjenner til om "virkeligheten" og om hvilke grusomheter som begås av myndighetene.

 

Jeg er ganske sikker på at om du spør mesteparten av ungdom i Norge om vi hjalp Nazi-Tyskland ved å overgi lister over jøder i Norge, og om vi har hatt steriliseringsprogram av Romani-befolkningen, vil de si at det har vi ikke. Da snakker vi om hendelser som er fra rundt 60 år tilbake og senere.

 

De kineserne jeg har som venner er fullt klar over at det er mye sensur i Kina, men de føler seg maktesløse over et tross alt brutalt regime. Det har tydelige konsekvenser å sette seg opp mot et stort maktapparat.

 

Og når det gjelder sensur i vesten, tror jeg man kan dra frem slike ting som at det ikke skulle vises bilder av kister med amerikanske soldater som døde under tjeneste i Irak og Afghanistan, og ikke frigi bilder av tortur. Drar frem USA kun som eksempel her, ville bli forundret om de sto alene her i vesten om sånt.

 

Det er viktig at vi står mot sensur og overgrep fra staten i alle former, og viktig at vi er obs på at det ikke bare er diktaturer som står for dette.

Lenke til kommentar
Masse "kina eksperter" her ja. Men la meg si det slik, hvis dere ikke har seriøs utdannelse innen psykologi, ikke snakk om psykologien til kineserne (og for en generalisering!).

 

Samcki: Kina og Nord-Korea er nok ikke sammenlignbare.

 

Sier ikke at Kina og Nord-Korea er like... på langt nær. Ville bare sette lys på ekstremtilfeller.

 

Er hverken Kina ekspert eller Nord-Korea ekspert, på noen som helst måte.

Psykologi i Norge og vesten er ganske så fortskjellig fra østen, bor sammen men en psykolog der vi har nok av slike samtaler som dette.

 

Når det gjelder generalisering så er det vel litt å ta i, her snakker vi om staten og regjeringen Kina, ikke folket.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

"Det store spørsmålet er nå om Kina bare bruker denne dagen som en unnskyldning for å blokkere disse tjenestene."

 

Jeg mener nå at kina bruker denne dagen for å påminne ungdommene om hva de gjorde den gang var fullstendig feil, og ikke prøv dere igjen for da vil det samme skje dere.

Lenke til kommentar
Kommunisme er den verste form for fascisme.

Ååå, så søtt... Han tror at Kommunisme er en form for fascisme.

 

Slutt å syte om den massarken! Herregud, mye verre massakre har jo skjedd i for eksempel USA? Hvorfor syter ingen om det med jubileumer og lignende?
USA er et demokrati der folk ikke risikerer represalier om de sier sin mening, og staten bruker ikke massakrer mot befolkningen. USA og Kina kan ikke sammenlignes her. Det er ufattelig hvor mange diskusjoner som folk klarer å vri over til anti-amerikanisme, en sykdom som herjer i dette landet.

Det er irrelevant. Folk syter på Kina på grunn av politiske grunner (og støtter USA, som du gjør her, pga politiske grunner også).

 

Men nei, jeg prøver ikke å være anti-amerikaner. Jeg bare nevnte USA fordi det er en stormakt, akkurat som Kina. Men i forsjell, så ser folk på USA helt annerledes.

 

Masse "kina eksperter" her ja. Men la meg si det slik, hvis dere ikke har seriøs utdannelse innen psykologi, ikke snakk om psykologien til kineserne (og for en generalisering!).

 

Samcki: Kina og Nord-Korea er nok ikke sammenlignbare.

 

Sier ikke at Kina og Nord-Korea er like... på langt nær. Ville bare sette lys på ekstremtilfeller.

 

Er hverken Kina ekspert eller Nord-Korea ekspert, på noen som helst måte.

Psykologi i Norge og vesten er ganske så fortskjellig fra østen, bor sammen men en psykolog der vi har nok av slike samtaler som dette.

 

Når det gjelder generalisering så er det vel litt å ta i, her snakker vi om staten og regjeringen Kina, ikke folket.

Jeg reffererte ikke til deg. Men de folkene som snakket om psykologien til det Kinesiske folk.

 

Slutt å syte om den massarken! Herregud, mye verre massakre har jo skjedd i for eksempel USA? Hvorfor syter ingen om det med jubileumer og lignende?

Du har flere eksempler på at amerikanske myndigheter kjører over sovende ungdommer med tanks på offentlige plasser regner jeg med da?

Fra toppen av hodet mitt, så kommer rase opptøyene i (1967) Detroit fram.

 

Var det ikke rundt 100 Mennesker drept av Soldater og Nasjonal garden?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Fra toppen av hodet mitt, så kommer rase opptøyene i (1967) Detroit fram.

 

Var det ikke rundt 100 Mennesker drept av Soldater og Nasjonal garden?

Nå er det en viss forskjell på studenter som sover på et offentlig sted for så å bli overkjørt med tanks og en haug med mennesker som ramponerer en by. Politiet og nasjonalgarden gikk ikke inn i Detroit før opptøyene hadde eskalert til husbrenning, massiv stjeling og grov vold mot uskyldige mennesker.

Lenke til kommentar
Slutt å syte om den massarken! Herregud, mye verre massakre har jo skjedd i for eksempel USA? Hvorfor syter ingen om det med jubileumer og lignende?
USA er et demokrati der folk ikke risikerer represalier om de sier sin mening, og staten bruker ikke massakrer mot befolkningen. USA og Kina kan ikke sammenlignes her. Det er ufattelig hvor mange diskusjoner som folk klarer å vri over til anti-amerikanisme, en sykdom som herjer i dette landet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ludlow_massacre

 

ingen nasjon med noen form for historie kan båstå å ha rene hender.

 

og som jeg en gang ble irettesatt om, USA er ikke ett demokrati, det er en republikk.

 

eller for å være mer detaljert:

http://no.wikipedia.org/wiki/Representativt_demokrati

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Fra toppen av hodet mitt, så kommer rase opptøyene i (1967) Detroit fram.

 

Var det ikke rundt 100 Mennesker drept av Soldater og Nasjonal garden?

Nå er det en viss forskjell på studenter som sover på et offentlig sted for så å bli overkjørt med tanks og en haug med mennesker som ramponerer en by. Politiet og nasjonalgarden gikk ikke inn i Detroit før opptøyene hadde eskalert til husbrenning, massiv stjeling og grov vold mot uskyldige mennesker.

er nok mer komplisert en som så:

http://no.wikipedia.org/wiki/Demonstrasjon...ske_freds_plass

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg tror at et mer eller mindre planøkonomi/komunistisk tankegang er godt for et land med mange fattige og folk uten utdannelse,

Og når landet begynner å komme seg på benene kan det bli mer og mer sosialistisk (altså på samme måte som norge gjorde).

Synes at sensuren i Kina er syk, alle i verden bør få lov til å utnytte alle resurser som er mulig for å finne ut hva som faktisk skjer rundt i verden og ikke bli hjernevasket av "Tilpasset" nyheter osv som alle er positive om staten (Eks slik det er i Nord Korea). NOE MÅ GJØRES MED DETTE FØR DET ER FOR SENT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...