Gå til innhold

Sliter med å betale regninger, tips?


Tmz

Anbefalte innlegg

Hei, er i en liten miniversjon av luksusfella her nå. Levd ganske tight i det siste og plutselig dukket det opp uventa utgifter på rundt 5000,- Jeg sjekket nettopp kontoen min og der har jeg 500 kroner... trodde jeg hadde ihvertfall et par tusen, men nei...

 

Er 2 ukers frist på det greiene jeg må betale og jeg får ikke lønning før den 20. I tillegg er jeg avhengi av bil og bensin pga jobb så må ha litt penger til det.

 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og jeg er vant til å kunne leve litt også, men skjønner at jeg ikke kan det nå. Er kun lærling og har 8000 utbetalt i måneden og ingen utgifter bortsett fra bil.

 

Jeg har en bsu konto jeg kan ta fra, men er kun 3000 der som er satt inn i år så det er ikke nok, ikke særlig med hjelp å få fra foreldre heller.

 

I helga som var skulle jeg egentlig jobbe og tjene 1500-2000 kroner siden jeg har hatt lite penger, men istedet klarte jeg å dra på meg en bot på 4200,- så derfor har alt gå til helvete og jeg har egentlig ikke mange valg. Har ikke fullt opparbeida med feriepenger heller så det blir en dårlig lønning neste måned. Faen ass...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan kontakte dem du skal betale penger til og forklare situasjonen og høre om det er mulig å nedbetale regningen over litt lengre tid.

 

Vil råde deg til å være veldig forsiktig med BSU pengene. Boligsparingen er den klart mest gunstige sparingen du kan få. Du kan miste retten til BSU hvis du tar ut penger og bruker det på noe annet enn bolig, så her kan det lønne seg å høre med banken først om du kan gjøre det uten å bryte avtalen.

Lenke til kommentar

Det som er satt inn i år er ikke noe problem og ta ut, fordi det har man ennå ikke fått renter eller noe på. Fikk ihvertfall vite det forige gang jeg var innom banken, men virker som det løser seg, mamma ombestemte seg da hun innså hvor mye jeg sleit og betaler boten og jeg betaler henne på avbetaling. Har da igjen regninger på ca 600 som er det jeg har igjen av penger, i tillegg trenger jeg jo bensin.. men hvis jeg kan låne penger fra bsu kontoen er det jo ikke noe problem da.

 

Blir et par kjipe måneder, men tror det skal gå rundt. :)

Lenke til kommentar
går an å skaffe seg bensinkort, der du får betalingsutsettelse på bensinen.

altså rentefriedager på kanskje litt over en måned.

 

Hehe, er det ikke slike råd en absolutt ikke bør gi til folk som faktisk har havnet bakpå med betalinger?

 

For andre er jeg enig i at kredittkort er en god deal. :)

Lenke til kommentar
går an å skaffe seg bensinkort, der du får betalingsutsettelse på bensinen.

altså rentefriedager på kanskje litt over en måned.

 

Hehe, er det ikke slike råd en absolutt ikke bør gi til folk som faktisk har havnet bakpå med betalinger?

 

For andre er jeg enig i at kredittkort er en god deal. :)

hehe jo. men krise er krise. bare for å få holde inntekten gående... bil=jobb=penger. forøvrig sørger jeg alltid å ha en "buffer" når det gjelder penger. av og til bruker jeg bsuen som slik buffer. januar 20k inn. ved plutselig kriseregning tar jeg ut det jeg trenger av penger av beløpet som ikke er sperret, etterpå sørger jeg for å fylle kontoen opp igjen ved neste lønning. dette har fungert greit så langt. nå har jeg heldigvis et større buffer enn bare bsuen ;)

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

husk også at dem du skylder penger ikke har lov å ilegge purregebyr før den 15 dagen over forfall.

 

Dersom forfall er den 1. juni, så kan du drøye til den 14. juni med å betale (så langt pengene går ut av konto denne dagen å poste brevgiro holder ikke). Så lenge du kan bevise at betalingen var utført den 14. har dem ikke lov å ilegge purregebyr. Dog de kan ilegge renter for denne perioden.

 

Dersom du ringer dem du skylder penger, er det nok også mulig å få til en betalingsutsettelse på fakturan :-)

Lenke til kommentar
husk også at dem du skylder penger ikke har lov å ilegge purregebyr før den 15 dagen over forfall.

 

Dersom forfall er den 1. juni, så kan du drøye til den 14. juni med å betale (så langt pengene går ut av konto denne dagen å poste brevgiro holder ikke). Så lenge du kan bevise at betalingen var utført den 14. har dem ikke lov å ilegge purregebyr. Dog de kan ilegge renter for denne perioden.

 

Dersom du ringer dem du skylder penger, er det nok også mulig å få til en betalingsutsettelse på fakturan :-)

Jeg setter ihvertfall større pris på kunder som ringer og spør om å utvide kredittid/be om en utsettelse enn kunder som føler at de selv kan utvide sin kredittid uten og engang ta kontakt, det gir ikke mye goodwill for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noen generelle råd om regningsbetaling:

 

- Ikke bruk penger du ikke har!

- Betal med en gang eller "gjem" bort pengene på en annen konto enn brukskontoen din

- Gå gjennom pengebruken din det siste året (gå gjennomm kontoutskriften), finn ut hva du egentlig bruker penger om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Er 2 ukers frist på det greiene jeg må betale og jeg får ikke lønning før den 20.

 

Det gjør vel ingenting. I værste fall må du betale noen kroner ekstra i renter om du betaler for sent. Det skjer vanligvis ikke, om vi snakker vanlig regning/giro..

 

At du fikk enda en utgift og nå skylder over 9000 kr isteden, gjør det litt værre om du kun får 8000 /mnd. Men du skal ha flere advarsler før noe går til inkasso og gir deg dårligere kredittverdighet (betalingsanmerkninger). Så lenge du ikke får inkasso på nakken, så er det ingen fare. Det er dog bedre å skylde slektninger/venner enn å skylde noen som tar renter og purrer : )

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis er oppegående nok til å skjønne at du må gjøre noe, vil jeg anbefale å skaffe deg et kredittkort.

 

Bruk det i en minibank til å ta ut nok penger til å betale regningen. Når du får lønnen legger du av nøyaktig samme beløpet du brukte til å betale regningen, slik at du har dette når kredittkort-regningen kommer. Problem solved.

 

Er helt greit å bruke kredittkort om du én måned skulle få litt trøbbel, så lenge du vet med 100% sikkerhet at du klarer å betale kredittkortregningen på forfallsdatoen.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Altså endel missforståelser her.

 

Jeg har altså rundt 8000,- utbetalt i måneden.

 

Jeg bor hjemme og den eneste faste utgiften jeg har er bil og den er jeg avhengi av, det er ca 2 mil til jobb og man må bytte buss 2-3 ganger for å komme inn til byen der jeg bodde før og forsåvidt har nesten alle vennene mine. Så å kvitte meg med bilen er uaktuelt, det vil drepe både sosiallivet mitt som er veldig viktig for meg, og alt vil bli mye mer tungvint med reisevei til jobb og alt annet.

 

Med andre ord jeg har endel penger til overs, av disse går 1000,-/måneden til bsu sparing, resten er rent forbruk. Spise ute, kino, alkohol, badesteder, klær, inngangspenger til diverse ting, bensin.

 

Nesten hver måned har kontoen vært tom den dagen lønninga kommer inn, kjøper meg masse forskjellige litt dyrere ting, tv, ny pc, musikkanlegg osv og dette har jo gått fint. Men det var helt til jeg gikk på denne smellen og fikk en uventet høy regning. Nå var heldigvis mamme så snill at hun ombestemte seg og skulle betale boten alikevel og jeg må da betale avbetaling til henne, er ikke noe problem for meg å samle sammen den summen iløpet av et par måneder, men er jo egentlig bare flaks at jeg nå hadde henne til å hjelpe meg så skjønner at det kan være lurt å ha litt penger i backup, jeg har da bsuen, men det var ikke nok i tillegg liker jeg ikke å ta ut penger derfra og nå ungikk jeg heldigvis det.

 

Jeg sliter ikke økonomisk til vanlig, jeg har bare hatt det slik at ting akkurat går rundt, som sagt kjøpt meg dyre ting og sånn at jeg har igjen litt lite penger men klarte meg fint, men når du da får en slik regning som jeg fikk får man da et lite problem.

 

Men problemet mitt er egentlig løst og bota er betalt, mamma har heldigvis ikke noe renter av noe slag og er litt mer fleksibel med betalingsfrister, tenkte jeg skulle sette av et par tusenlapper i måneden på en kapitalkonto til jeg får en 15-20 000 slik at jeg har hvis det skulle skje noe. Da kan du gå på slike smeller uten å måtte leve på vann og brød i en måned. For jeg klarer meg helt fint nå, men kan ikke dra ut med kompiser på kino, byen osv så jeg merker den bota relativt godt.

 

Takk for alle svar, selv om det løste seg ganske greit. Da har jeg ihvertfall fått endel tips til sparing osv slik at jeg slipper slike smeller fremover. :)

Lenke til kommentar
tenkte jeg skulle sette av et par tusenlapper i måneden på en kapitalkonto til jeg får en 15-20 000 slik at jeg har hvis det skulle skje noe.

 

Nettop der har du løsningen på den type problemer, en buffer på en månedslønn eller to er farlig god å ha når dagen kommer, for det gjør den for noen og enhver - garantert :)

 

Bra det løste seg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...