Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntligeksamen 2009 for 10. trinn


Anbefalte innlegg

Hei ;)

 

Jeg og Hege kom opp i norsk muntlig... Temaet er Oppvekst. Skal vise frem på fredag.

 

Hovedtemaene innenfor oppvekst er Realismen og Henrik Ibsen.

 

De valgfrie emnene er Norsk språk i endring og reklame.

 

Har noen nokre idear til oss ? :D:D

 

Hvordan vi kan presentere det, ? Om vi kan ha et skuespel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer ikke opp før på tisdag. Bare vi som er så treige eller?

Var en del i klassen som trakk fag dag, og de fikk ikke spansk. Dermed øker sjansen for at det er det jeg får. Sjansen begynner å bli veldig skremmende stor, for det er nesten ikke flere igjen som har spansk som fag av de som trekkes i morgen, og noen kommer garantert opp.

Endret av MVR
Lenke til kommentar

Om du skal opp i etterkrigstiden så står det meste i skoleboken. Om mulig, så prat med besteforeldre om tiden rett etter krigen, så du har noen førstevitneskildringer.

 

Du bør trekk inn hvordan forandringene i verden forandret Norge, med EU(EF), NATO, FN osv. Prøv å se på hele bildet, både hva som skjer på arbeidsmarkedet, kulturmessig, oljeeventyret(om du velger å gå så langt frem), viktige lovforandringer, markante politikere, kongefamilien. I tillegg så bare les igjennom den delen av boka noen ganger og prøv å husk de forskjellige datoer etc som er viktige og som du vil/kan få spm om etter foredraget ditt.

 

Lykke til.

Endret av cyan87
Lenke til kommentar
Hei, jeg skal opp i samfunnsfag, å jeg fikk oppgaven ''etterkrigstiden i Norge'', jeg finner veldig lite info om dette på internett, noen som kan hjelpe meg ?

 

HistoieVG3

Dette er en link til en videregående historiebokside. Her står et lite sammendrag, i tillegg finnes det linker til andre nettressurser!

 

PS: Bare en liten kommentar til det cyan87 sa, primærvitner (besteforeldrene) er fint å ha med, men man bør ikke basere foredraget på det. Det blir for subjektivt, og det er fare for feilkilder, at de f.eks. husker feil, eller så ikke hele bildet! Dette skal være en fagpresentasjon, så det er best å basere seg på faglige, objektive kilder! Jeg ville heller ikke basere for mye om kongefamilien, med mindre det var en viktig hendelse for norge!

 

Jeg vet ikke hva det står om i boken deres, men man bør nok basere seg på den, og finne ekstra informasjon om det som står der, vis faglig dybde :new_woot:

 

Noen stikkord det kan være smart å ha med:

- Politikk (arbeiderpartiets glansår)

- Viktige lovforandringer (framveksten av velferdsstaten)

- Sosial situasjon (innvandring, minoriteter, kvinnenes stilling)

- Kultur (forandringer?)

- Oljeeventyret (kan brukes som avsluttende emne, markerer slutten på etterkrigstiden!? Og bare nevne det med et par setninger, eller du kan gå nærmere inn på olje-og gassindustriens betydning for Norge)

 

Det er bare å spørre om du har noen spørsmål til det jeg skrev, eller noe annet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...