Gå til innhold

Hvor mange språk kan du?


Anbefalte innlegg

jeg kan snakke tyrkisk, arabisk, norsk, englesk og spansk

siste jeg lærte var spansk, første nivi i vg1, fikk 5 i snit, lærern sa at hun hadde aldri sett en elev som lærer så pass mye på et år, med nivå + mye fravær.

men jeg lærer språk fort, jeg lærte arabisk uten å gå på kurs/arabisk skole engang, bare så på tv, og leste nyheter o.s.v

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kan snakke nyNorsk (til ein grei grad), engelsk, bittelittegranne fransk, og ein del islandsk. Driver og lærar meg det no, faktisk (islandsk, altså). Mor min er frå Island, og så drar me dit kvar sommar. Jo, og så kan eg bokmål ogso!

 

ny norsk og bokmål er en språk, det er ikke snakk om det ikke teller, fordi det ikke noe å være stolt av engang.

da kan jeg 2 flere språk da,

Lenke til kommentar

Eg kan norsk. Eg skriv best bokmål, meg eg kan litt nynorsk òg. Men då treng eg ei ordbok. Og eg kan litt engelsk, lese det kan eg. Og eg kan skriva litt. Men eg trur ikkje eg er noko god til åt tala det. På skulen har eg hatt tysk i fem år, so eg trur eg kan lesa litt og skjøna kva innhaldet er. Men eg har ikkje nytta det so mykje i det siste, so trur eg byrjar åt gløyma det no. Eg kan lesa svensk og dansk, men ikkje skriva det, um ein ikkje reknar bokmål som dansk. Det er ikkje fleire tungemål eg kan en desse, men eg kan skjøna nokre få setningar på islandsk og nederlandsk, men ikkje nok til at ein kan segja at eg kan desse tungemåli i nokon grad.

Lenke til kommentar
ny norsk og bokmål er en språk, det er ikke snakk om det ikke teller, fordi det ikke noe å være stolt av engang.

da kan jeg 2 flere språk da,

 

Ein språk? Sist eg sjekka, måtte eg lære to norske språk på skulen. Men ok, siden det teljast som en (ein) språk, så. Men eg skjønnar sjølvsagt poenget ditt. Då kan eg snakke norsk, engelsk og snart ogso islandsk.

Her er det ein logisk brist. Viss du kan norsk. Og så skil ein plutseleg mellom nynorsk og bokmål, då kan du plutseleg 2 språk til? Eitt språk til :roll:

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Morsmål: norsk (jærsk)

Snakkar flytande: engelsk, norsk (bokmål og nynorsk) :p .

Snakkar litt: esperanto

Forstend, men snakkar ikkje: svensk, dansk

Held på å læra: tysk

 

(hev planar um å læra: islandsk, fransk, mandarin)

 

Eg forstend ogso litt færøysk, men ikkje nok til å taka det med på lista.

Endret av marcusss
Lenke til kommentar

Morsmål: Norsk (nærmest nynorsk)

Kan flytende: Norsk (bokmål og nynorsk, siden vi nå plutselig teller det som to), engelsk, svensk

Kan ganske godt: Dansk, spansk, fransk

Forstår og snakker litt: tysk, islandsk, nederlandsk

Kan endel ord, men ingen setningsoppbygging (ergo jeg kan ikke snakke, bare gjøre meg forstått til en viss grad, og jeg er dårlig til å forstå): Finsk, Koreansk

 

Holder på å lære mer finsk, og vil gjerne kunne spansk flytende (pluss en hel haug andre språk).

Lenke til kommentar

Snakker flytende: Samisk (nordsamisk) og norsk.

Skriver flytende: Norsk (bokmål).

Leser flytende: Samisk (nordsamisk), norsk (bokmål og nynorsk), dansk og svensk.

Snakker bra: Engelsk.

Skriver bra: Samisk (nordsamisk) og engelsk.

Leser bra: Engelsk.

Forstår helt greit: Finsk.

Leser helt greit: Finsk.

 

Språk jeg vil lære meg: Tysk.

Språk jeg vil bli bedre i: Finsk, samisk (nordsamisk) og engelsk.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
jeg kan snakke tyrkisk, arabisk, norsk, englesk og spansk

siste jeg lærte var spansk, første nivi i vg1, fikk 5 i snit, lærern sa at hun hadde aldri sett en elev som lærer så pass mye på et år, med nivå + mye fravær.

men jeg lærer språk fort, jeg lærte arabisk uten å gå på kurs/arabisk skole engang, bare så på tv, og leste nyheter o.s.v

har du noen spesielle studieteknikker elns eller har du bare helt kickass språkøre? :) hvor mange timer bruker du hver dag til å studere språk?

 

kan, som de fleste andre, engelsk og norsk. vil tørre å påstå at engelsken nesten er flytende. begynte å lære fransk for omtrent 2 måneder siden og synes jeg har lært en hel del allerede, dog jeg er langt fra å gjøre meg forstått i en samtale. forhåpentligvis har jeg kommet på et slikt nivå innen nyttår. det er hvertfall målet mitt.

 

j'ai besoin de quelcu'un qui peux parler francais avec moi :) (sikkert noen feil, men men)

Endret av isaac elric
Lenke til kommentar
jeg kan snakke tyrkisk, arabisk, norsk, englesk og spansk

siste jeg lærte var spansk, første nivi i vg1, fikk 5 i snit, lærern sa at hun hadde aldri sett en elev som lærer så pass mye på et år, med nivå + mye fravær.

men jeg lærer språk fort, jeg lærte arabisk uten å gå på kurs/arabisk skole engang, bare så på tv, og leste nyheter o.s.v

har du noen spesielle studieteknikker elns eller har du bare helt kickass språkøre? :) hvor mange timer bruker du hver dag til å studere språk?

 

kan, som de fleste andre, engelsk og norsk. vil tørre å påstå at engelsken nesten er flytende. begynte å lære fransk for omtrent 2 måneder siden og synes jeg har lært en hel del allerede, dog jeg er langt fra å gjøre meg forstått i en samtale. forhåpentligvis har jeg kommet på et slikt nivå innen nyttår. det er hvertfall målet mitt.

j'ai besoin de quelcu'un qui peux parler francais avec moi :) (sikkert noen feil, men men)

 

SEIER DU AT DU KAN SKRIVE DET ETTER TO MÅNADER MED FRANSK?!?!!??!? :wow:

 

Unnskyld meg for caps lock, men eg meiner det også! Eg har hatt fransk i 3 år no, og det mest kompliserte eg kan skrive er:

 

Je pense que c'est amusante que mon francais est horrible apres trois ans avec francais a l'ecole.

Eg synes det er morosamt at fransken min er grueleg etter tre år med fransk på skulen.

 

Og det har eg slått opp i ein ordbok, alle orda. Eg skjønnar ikkje ein gong kva du sa på fransk... TRE ÅR... TRE ÅR...

 

Du 2 månader > Meg 3 ÅR

buhuhuhhuhuhu

 

Det er ikkje eg som er elendig med språk, men læraren min var dårlig. Og ho var så (unnskyld meg, men) JÆVLIG ond at ho gav meg 6 på kortet i 10...... Det sikra meg den 9. karakterkortssekseren, men eg skammar meg over den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Norsk. Morsmålet mitt, snakker naturlig nok det flytende.

- Engelsk. Snakker det ganske så flytende, selv om det hender jeg roter med grammatikken.

- Nynorsk. Kan så og si alle gloser, men ikke så mye grammatikk.

- Svensk og dansk. Forstår begge språkene, men jeg har faktisk aldri brukt noen av dem i en sosial sammenheng, så hvor godt jeg egentlig snakker dem er umulig å vite...

- Spansk. Har hatt på skolen de to siste årene, kan en del.

- Fransk. Hadde det på skolen før, men kan overraskende lite nå.

- Persisk. Kan alfabetet, de personlige pronomene ("jeg", "du" osv.), samt verbene "å skrive" og "å gå".

- Russisk. Kan en del av alfabetet (kunne hele en gang for lenge siden). Kan også si "ja", "nei", "opp", "god dag" (tror jeg) og "bestemor".

Endret av President1447
Lenke til kommentar
SEIER DU AT DU KAN SKRIVE DET ETTER TO MÅNADER MED FRANSK?!?!!??!? :wow:

 

Unnskyld meg for caps lock, men eg meiner det også! Eg har hatt fransk i 3 år no, og det mest kompliserte eg kan skrive er:

 

Je pense que c'est amusante que mon francais est horrible apres trois ans avec francais a l'ecole.

Eg synes det er morosamt at fransken min er grueleg etter tre år med fransk på skulen.

 

Og det har eg slått opp i ein ordbok, alle orda. Eg skjønnar ikkje ein gong kva du sa på fransk... TRE ÅR... TRE ÅR...

 

Du 2 månader > Meg 3 ÅR

buhuhuhhuhuhu

 

Det er ikkje eg som er elendig med språk, men læraren min var dårlig. Og ho var så (unnskyld meg, men) JÆVLIG ond at ho gav meg 6 på kortet i 10...... Det sikra meg den 9. karakterkortssekseren, men eg skammar meg over den...

hehe :) hatt fransk i 2 år nå på skolen, og læreren min var også av den mer ubrukelige sorten, så læringsutbyttet var så godt som 0, så jeg sluttet i de fleste fagene på skolen og bestemte meg for å lære det på egenhånd.

 

det er nok ikke så rart at man ikke kan mye språk etter VGS. de fleste er egentlig ikke interessert i å lære språket, og hvis man skal tvinges til det så tror jeg ikke man husker like godt. man må VILLE lære det!

 

slik har jeg gjort det:

- foreløbig har jeg gått gjennom michel thomas sitt foundation kurs i fransk - dette er definitivt den beste innføringen til det franske språket, enda det kun er muntlig og på engelsk. kan du engelsk godt er det en svært effektiv læringsmetode.

- i tillegg har jeg et program som heter transparent language som jeg fikk for omtrent 1 år siden. har ikke begynt å bruke det før nylig. det er ved hjelp av det programmet jeg lærer å skrive fransk. det funker ganske greit.

- kjører franske subtitles på alle filmene jeg ser og prøver så godt jeg kan å følge med

- hører på fransk radio! forstår minimalt av hva de snakker om siden kjeften går i ett kjør, men det hjelper å bare ha språket rundt seg.

 

fra en skala fra 1-10 så vil jeg tørre å påstå at jeg ligger på 4 - 4.5. vet ikke om jeg overdriver eller ikke, men jeg forstår hvertfall det mest fundamentale i fransken + de fleste verbene.

 

så hvis du vil lære så må du ha ordentlig lyst til det!

 

gleder meg til jeg kan fransk flytende :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...