Gå til innhold

Hvor mange språk kan du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Massevis av snakk

hehe :) hatt fransk i 2 år nå på skolen, og læreren min var også av den mer ubrukelige sorten, så læringsutbyttet var så godt som 0, så jeg sluttet i de fleste fagene på skolen og bestemte meg for å lære det på egenhånd.

 

det er nok ikke så rart at man ikke kan mye språk etter VGS. de fleste er egentlig ikke interessert i å lære språket, og hvis man skal tvinges til det så tror jeg ikke man husker like godt. man må VILLE lære det!

 

slik har jeg gjort det:

- foreløbig har jeg gått gjennom michel thomas sitt foundation kurs i fransk - dette er definitivt den beste innføringen til det franske språket, enda det kun er muntlig og på engelsk. kan du engelsk godt er det en svært effektiv læringsmetode.

- i tillegg har jeg et program som heter transparent language som jeg fikk for omtrent 1 år siden. har ikke begynt å bruke det før nylig. det er ved hjelp av det programmet jeg lærer å skrive fransk. det funker ganske greit.

- kjører franske subtitles på alle filmene jeg ser og prøver så godt jeg kan å følge med

- hører på fransk radio! forstår minimalt av hva de snakker om siden kjeften går i ett kjør, men det hjelper å bare ha språket rundt seg.

 

fra en skala fra 1-10 så vil jeg tørre å påstå at jeg ligger på 4 - 4.5. vet ikke om jeg overdriver eller ikke, men jeg forstår hvertfall det mest fundamentale i fransken + de fleste verbene.

 

så hvis du vil lære så må du ha ordentlig lyst til det!

 

gleder meg til jeg kan fransk flytende :D

 

Hmm. Trur eg vil sjekke ut det kurset til denne Michel Thomas, du. Eg meistrar engelsk ganske godt, så.

Har ogso freista på å hava franske undertitlar på spil og filmar eg ser, men det går ikkje når ein ikkje skjønnar ein dritt :p

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Hei

Min første post her på forumet.

Foreldrene mine jobbet i UD, og flyttet stort sett hvert annet - tredje år frem til jeg flyttet for meg selv som 20 åring. I tillegg har jeg fått et ekstremt godt språkøre.

Jobber som frilans oversetter og snakker og skriver følgende språk flytende;

- Norsk

- Engelsk

- Fransk

- Dansk

- Svensk

- Russisk

- Spansk

- Italiensk

- Portugisisk

- Nederlandsk

- Kinesisk Mandarin

- Arabisk

- Urdu

- Hindi

 

Urdu og Hindi snakkes nesten likt, men skrives på forskjellige måter. Språkene rundt middelhavet har også mye liknende, så for meg var det ganske lett å lære de andre når jeg først hadde lært Fransk og Spansk.

Lenke til kommentar
Hmm. Trur eg vil sjekke ut det kurset til denne Michel Thomas, du. Eg meistrar engelsk ganske godt, så.

Har ogso freista på å hava franske undertitlar på spil og filmar eg ser, men det går ikkje når ein ikkje skjønnar ein dritt :p

det bør du definitivt gjøre. mange laster det ned illegalt fra btjunkie. men for all del, ikke last det ned! vær en lovlydig borger og kjøp kurset, enda det er drittdyrt! :)

Lenke til kommentar

Jeg kan norsk og engelsk.

 

Og:

Ego desu ka.

J'est ne parle pas francais. Parle vous angle?

Ich sprechen nicht deutche, sprecken sie english?

No habla espanjol, habla english?

Jag talar inte svenska, talar ni engelsk? ;)

Lærte meg den kurdiske varianten en gang også, men jeg husker ikke mer enn at engelsk uttales englis (uten h lyd).

Lenke til kommentar
Hei

Min første post her på forumet.

Foreldrene mine jobbet i UD, og flyttet stort sett hvert annet - tredje år frem til jeg flyttet for meg selv som 20 åring. I tillegg har jeg fått et ekstremt godt språkøre.

Jobber som frilans oversetter og snakker og skriver følgende språk flytende;

- Norsk

- Engelsk

- Fransk

- Dansk

- Svensk

- Russisk

- Spansk

- Italiensk

- Portugisisk

- Nederlandsk

- Kinesisk Mandarin

- Arabisk

- Urdu

- Hindi

 

Urdu og Hindi snakkes nesten likt, men skrives på forskjellige måter. Språkene rundt middelhavet har også mye liknende, så for meg var det ganske lett å lære de andre når jeg først hadde lært Fransk og Spansk.

å herregud du aner ikke hvor mye jeg misunner deg!

Lenke til kommentar
Hmm. Trur eg vil sjekke ut det kurset til denne Michel Thomas, du. Eg meistrar engelsk ganske godt, så.

Har ogso freista på å hava franske undertitlar på spil og filmar eg ser, men det går ikkje når ein ikkje skjønnar ein dritt :p

det bør du definitivt gjøre. mange laster det ned illegalt fra btjunkie. men for all del, ikke last det ned! vær en lovlydig borger og kjøp kurset, enda det er drittdyrt! :)

 

Jada, eg er so flink, eg :cool: . Eg kjøpar det nok.

Lenke til kommentar
Jeg kan norsk og engelsk.

 

Og:

Ego desu ka.

J'est ne parle pas francais. Parle vous angle?

Ich sprechen nicht deutche, sprecken sie english?

No habla espanjol, habla english?

Jag talar inte svenska, talar ni engelsk? ;)

Lærte meg den kurdiske varianten en gang også, men jeg husker ikke mer enn at engelsk uttales englis (uten h lyd).

 

Her har du vel brukt oversettelsesprogram? Jeg vet ikke med tysk, men engelsk på spansk er i hvert fall ikke english.

Lenke til kommentar

Nope, men jeg husker ikke hva engelsk er på de forskjellige språkene. Men, når jeg spør om de kan engelsk skader det sikkert ikke å faktisk si engelsk på engelsk. Hvis de kan det så skjønner de, hvis ikke vil vi ha store problemer med å snakke sammen uansett. Det er også meget mulig at det er mye skrivefeil i det der, men utalen av det andre enn engelsk skal være relativt riktig.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Forstår, snakker, leser og skriver:

  • Norsk (bokmål)
  • Engelsk (kan forstå de aller fleste dialektene i USA, Stor Britannia og generelt commonwealth- landene)
  • Tysk
  • Dansk (det tar dog et par uker før jeg får dialekten gående)
  • Svensk (samme som med dansk)

Språk jeg holder på å lære:

  • Japansk
  • Russisk
  • Thai

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar
Hei

Min første post her på forumet.

Foreldrene mine jobbet i UD, og flyttet stort sett hvert annet - tredje år frem til jeg flyttet for meg selv som 20 åring. I tillegg har jeg fått et ekstremt godt språkøre.

Jobber som frilans oversetter og snakker og skriver følgende språk flytende;

- Norsk

- Engelsk

- Fransk

- Dansk

- Svensk

- Russisk

- Spansk

- Italiensk

- Portugisisk

- Nederlandsk

- Kinesisk Mandarin

- Arabisk

- Urdu

- Hindi

 

Urdu og Hindi snakkes nesten likt, men skrives på forskjellige måter. Språkene rundt middelhavet har også mye liknende, så for meg var det ganske lett å lære de andre når jeg først hadde lært Fransk og Spansk.

Wow, imponerende!

 

0 :(

Lite imponerende.

 

> Selv behersker jeg disse språkene; Norsk (bokmål samt nynorsk),

svensk, dansk, engelsk og noe walisisk

Endret av Yohan
Lenke til kommentar
Rart hvor mange som regner bokmål og nynorsk som to forskjellige språk. Siden bokmål er basert på østnorsk og nynorsk på vestlandsk, må vi vel begynne å regne trøndsk og nordnorsk som egne språk.

Det er to forskjellige skriftspråk, mens muntlig finnes det kun et som er norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...