Gå til innhold

[Løst]2011: Ubestilt mobiltjeneste som scammer meg for penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk svar fra Forbrukerombudet idag. :)

 

 

Til: Likelydende brev til klagerne i saken,

Fra: [navn]

 

Dato: 18.06.2009

 

 

Levering av mobile innholdstjenester fra kortnummer 2011

 

Forbrukerombudet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og avtalevilkår mv. er i samsvar med markedsføringsloven (mfl). Les mer om Forbrukerombudet på: www.forbrukerombudet.no

 

Vi viser til din henvendelse vedrørende levering av overtakserte meldinger fra kortnummer 2011.

 

Som en følge av at Forbrukerombudet har fått en del klager på denne utsendelsen tok vi kontakt med mobiloperatørene. Vår dialog har resultert i at Netsize, som eier kortnummeret 2011, har fått beskjed om å ordne opp i denne saken, da både vi og mobiloperatørene anser dette forholdet for å være et klart brudd på CPA-retningslinjene og markedsføringsloven. Det er bestemt at forbrukerne som har blitt belastet i denne saken skal få refundert sine beløp. Til orientering, så er klagen din sendt over til både operatørene og Netsize, dersom du likevel ikke får refundert beløpet du er blitt belastet, anbefaler vi deg om å kontakte mobiloperatøren din.

 

Generelt om mobile innholdstjenester:

Forbrukerombudet får generelt mange henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de blir fakturert for mobile innholdstjenester. Forbrukerne som henvender seg til oss er ofte ikke klar over at bestilling av for eksempel en ringetone eller deltagelse i en quiz, har aktivert en abonnementstjeneste der man blir trukket en fast sum per mottatte melding. Mange av klagene Forbrukerombudet mottar gjelder klager på at barn og unge har blitt lurt til å bruke penger på innholdstjenester de ikke ønsker eller som de ikke har forstått at koster penger eller innebærer et løpende abonnement. Vi har derfor den siste tiden hatt stort fokus på mobile innholdstjenester og har bl.a. revidert retningslinjer og utarbeidet en veiledning til forbrukere som ønsker trygg mobilbruk.

 

Vi har i samarbeid med mobiloperatørene, Telenor, NetCom, Tele2 og Network Norway revidert retningslinjene våre for slike tjenester og vi håper de nye retningslinjene kan bidra til en opprydding i markedet. Du finner retningslinjene her: http://www.forbrukerombudet.no/asset/3160/1/3160_1.pdf

 

Vi samarbeider med operatørene med å kontrollere at innholdsleverandører markedsfører tjenestene sine i samsvar med både markedsføringsloven og de nye retningslinjene. Til orientering hadde vi en aksjon ved påsketider, som resulterte i at flere tjenester stengt for en kortere periode, inntil de hadde gjort endringer i markedsføringen sin.

 

Som en følge av at vi jevnlig mottar klager fra forbrukere som får uønsket sms eller blir belastet for mobile innholdstjenester de aldri har bestilt, har vi laget en veiledning til trygg mobilbruk for forbrukere. Denne finner du her: http://www.forbrukerombudet.no/asset/3176/1/3176_1.pdf.

 

Her gis informasjon om hva man bør gjøre hvis man får innhold på mobilen som en ikke vil ha, samt en rekke tips for å unngå å havne i en situasjon hvor man blir lurt til å inngå en abonnementstjeneste.

 

Forbrukerombudet har ikke myndighet til å avgjøre konkrete sivilrettslige tvister om betaling for varer eller tjenester. Vi kan derfor ikke pålegge mobilselskap eller innholdsleverandører å frafalle krav eller betale tilbake penger til forbrukere som mener de har blitt fakturert for innholdstjenester på urettmessig grunnlag. Informasjon om hvordan du bør gå frem i slike tvister finner du i den vedlagte veiledningen. Forbrukerombudet anbefaler f. eks. at dersom tvisten ikke løser seg enten ved at du kontakter innholdsleverandør eller mobiloperatør, bør du klage til Brukerklagenemnda.

 

Derimot kan Forbrukerombudet vurdere det konkrete markedsføringstiltaket. Det vil si at dersom du har et eksempel på markedsføringen, kan du sende denne til oss, og vi kan vurdere denne etter markedsføringsloven. Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at selv om vi skulle konkludere med at markedsføringen er å anse som i strid med markedsføringsloven, gir ikke dette deg noen krav overfor den innholdsleverandøren. Dette fordi markedsføringsloven er en offentligrettslig lov, som ikke gir noen sivilrettslige rettigheter.

 

Vi håper denne informasjonen er til nytte for deg.

 

 

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet

 

[navn]

juridisk rådgiver

 

Lenke til kommentar

På lik linje med dere andre ble jeg mektig irritert da jeg så mobiltjenesten "2011" hadde trukket meg 75 kr for tre avmeldings-meldinger. Samtidig må jeg nesten få takke dere for at jeg også tok afære, og kontaktet forbrukerombundet. Var denne tråden som motiverte meg til det. Fint og se at det er flere enn meg som ikke bare godtar ting som de er... Takk!

 

Og det er som dere sier. Pengene gir jeg faen i, siden det en ubetydelig sum, det er prinsippene som er viktig her. Om ingen reagerer på dette kan ulike mobiltjenester i utgangspunktet ta hva pokker de vil for ulike tjenester - og det er skremmende! (Ikke bare ta hva de vil, men drive rein svindel som Netsize i dette tilfellet)

Lenke til kommentar

Jeg setter tråden til "løst" ettersom jeg idag fikk en telefon fra Netsize som spurte hvilket kontonummer de skulle overføre pengene til. :)

 

PS: regner med at eventuelle andre i denne tråden som har klaget til FO også har fått eller snart får en slik telefon ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, det er altså ikke bare meg. Får vente litt og se om noen av de andre som også ble lovet pengene tilbake har fått det eller ikke.

 

Firmaet var jo veldig opptatt av å sende mail til Netcom og FO og rapportere at saken var i orden, men nå får jeg kanskje bruke enda mer tid og skrive en mail til Netcom / FO og si at så ikke har skjedd :shrug:

Lenke til kommentar

He kan man altså svindle i vei, og det verste som skjer, er at man må rydde opp etter seg? Her skulle det vært bøter, dagbøter frem til penger var tilbakebetalt, ut utestengelse fra CPA-avtaler i en måned. Per overtredelse. DA hadde det kanskje blitt orden på ting.

Lenke til kommentar

Stemmer, har fått en mail fra FO jeg.

 

Jeg fikk også enda en telefon fra Netsize som sa at pengene kunne være forsinket, siden det tar en stund å sende fra utlandet. Virker som om de følger med denne tråden her, for jeg hadde ikke klaget til noen om at pengene ikke kom, hadde bare nevnt det her.

Lenke til kommentar

Fikk også en telefon forige uke fra Netsize der de spurte om jeg hadde fått pengene. Hadde ikke anledning til å sjekke så jeg sa jeg ikke visste det. Han leste opp kontonummeret mitt og jeg bekreftet at det var riktig, da sa han at pengene var overført. Men når jeg nå sjekker kontoen ser jeg at jeg ikke har fått en dritt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Fikk også en telefon forige uke fra Netsize der de spurte om jeg hadde fått pengene. Hadde ikke anledning til å sjekke så jeg sa jeg ikke visste det. Han leste opp kontonummeret mitt og jeg bekreftet at det var riktig, da sa han at pengene var overført. Men når jeg nå sjekker kontoen ser jeg at jeg ikke har fått en dritt.

 

Så flott at det ordnet seg for dere! Jeg fikk et annet brev.. Og det pågår ennå :mad: Får daglige sms'er fra 2011. Ååå, jeg blir så sint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...