Gå til innhold

Junifest - Ingard - Bokeh


Anbefalte innlegg

Imponerende bilder! Likte spesielt nr 1 og 3 :) Får lyst til å bokeh'e når jeg ser de :D

 

OT: Er det slik at objektiver med høyere brennvide får mindre dybdeskarphet? Eller er det kun blenderen som bestemmer det?

 

Takk. Ja, brennvidden har mye å si. Du kan sjekke hvor mye dybdeskarphet du vil få med ulikt utstyr på denne sida: http://www.dofmaster.com/dofjs.html .

 

Skal du gjøre bakgrunnen uskarp når motivet er stort, slik som fullfigur, kan det være nødvendig med 200mm f/2 eller f/2.8 (eller 85mm f/1.4 eller f/1.2). Men tar du makrobilde av et innsekt, så kan bakgrunnen bli uskarp på f/16.

 

Så det kommer an på hvor nær du er, brennvidde og blender. Det kan være litt forvirrende, men det finnes gode sider på nettet om det, og videoer på youtube.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo to ulike utgangspunkter med plantefoto (andre motiver også for den del): enten velger man å satse på det kunstferdige etc...eller man prøver å gjengi virkeligheten så naturtro som mulig....(Jeg har bare vent meg til det siste stort sett, men ser muligheten i det kreative, artistiske uttrykket også...)

RandiA

Lenke til kommentar
Det blir jo to ulike utgangspunkter med plantefoto (andre motiver også for den del): enten velger man å satse på det kunstferdige etc...eller man prøver å gjengi virkeligheten så naturtro som mulig....(Jeg har bare vent meg til det siste stort sett, men ser muligheten i det kreative, artistiske uttrykket også...)

RandiA

 

Jeg har funnet ut at naturen ofte trenger en liten redigering for å fremstå så fin som den er i virkeligheten :) Hvis det gav noe mening :p

 

... jeg håper de skal være artige og behagelige å se på.. :)

Spot on!

 

:)

 

Har egentlig bare en ting å utsette på bildene dine, da: Jeg vil egentlig helst se dem i litt høyere oppløsning! ;)

Som dokumentasjonsbilde av blomsten ville den siste vært litt utvasket, men som stemningsbildet var effekten glimrende, synes jeg. :)

 

Takk :) Det er littegrann større på hjemmsida.

 

Vakker, litt skjør stemning på 5.

 

:)

 

Godt valg av fargetone, men teksturen tar litt mye fokus vekk fra motivet og ikke minst bokehen her imo.

 

Ja, jeg kan være enig. Jeg tona det faktisk litte grann ned fra første versjon. Men er sikkert litt for mye enda. Takk for kritikk ;)

 

Ingard, du er flink du ;) Rene flotte bilder du har tatt hittil, håper på flere. ;)

 

Takk Dewil (vet ikke navnet ditt :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...