Gå til innhold

Junifest - Ingard - Bokeh


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Likte bildene veldig godt! Er litt amatør innen foto, ikke satt meg inn i så mye enda, selv om jeg har hatt kameraet i et år ++. Hvordan gjør du det?

 

Er litt der selv! :D Skjønner ikke hvordan de gjør det. Men regner med det kommer med erfaring!

 

--

 

Ingard; Hva har du brukt av redigering osv? Har begravd meg selv i Photoshop i håp om å fikse bildene, men skjønner jo at det ikke er alt. :D

Lenke til kommentar
Blir bare mer og mer imponert...

Takk, bra du likte det.. :)

 

Jeg hiver meg på bølgen av imponerte - spesielt 1 og 6 er utrolig flotte. Skulle ønske jeg kunne drømme fram sånt... :thumbs:

:)

 

Veldig, veldig pent. Nydelige farger. :)

Men - 600px er ikke mye mer enn 500px, da, hvis jeg går på hjemmesiden.. ;)

Hehe, men det er da noe.. :p

 

Artige oppsett i bildene dine, men dag 3 skilte seg virkelig ut. Delikat så det holder.

:)

 

Dag 6

I dag er jeg fornøyd rett og slett........

Ja, det ble en riktig fin komposisjon...sarte farger og fin plassering av motivet. :yes:

RandiA

 

Takk!

 

Likte bildene veldig godt! Er litt amatør innen foto, ikke satt meg inn i så mye enda, selv om jeg har hatt kameraet i et år ++. Hvordan gjør du det?

Jeg har funnet ut at man må bruke god tid, og helst ikke bruke bilder man føler seg sånn passe fornøyd med. Og hvertfall ikke det man selv ikke liker noe godt. Jeg har gjerne 50 bilder på et av disse i tråden. Tenk ut noe du synes er fint. Kvitt deg med rotet og fokuser på det du skulle ta bilde av. Husk å eksponere riktig. Jeg liker ikke å hente igjen en feil eksponering i PS, derfor kan det være lurt å skyte feks et bilde på 0EV, et på 1EV og et på 2EV, så har man noe å arbeide med. Husk highlights-advarsel (slik at utbrendte områder blinker etter du har tatt bildet) og tenk på komposisjon mens du tar bildet. Folk og jeg undereksponerer alt for ofte!

 

Jeg har hittil brukt stativ og ISO 100 på alt, noe som alltid gir klare bilder uansett lukkertid. Brukt mindre tid på å tenke på tekniske ting, og la kameraet stå i A. Skal du ta bilde av en gulrot, så tenk på om den er frisk og fin, hva bakgrunnen skal være og at du har fint lys. Har du ikke lys kompenserer du mens du tar bildet.

 

Du kan ikke hente igjen en dårlig eksponering på ISO 1600 i PS. Ikke bruk auto ISO, med mindre kameraet lar deg begrense auto-ISO innenfor kanskje ISO 400. Varierer jo litt fra modell til modell, men når det kommer til blomsterbilder og oppstillte ting som frukt og produkter skal det ikke være noe støy. Tar du bilder av mennesker fyrer du bare opp med den ISOen du trenger.

 

Håper noe av dette hjelper.

 

Dag 6 likte jeg svært svært godt!

 

Fine farger, bra komposisjon og orginalt :)

Takk, flott at du liker det! :=)

 

Likte bildene veldig godt! Er litt amatør innen foto, ikke satt meg inn i så mye enda, selv om jeg har hatt kameraet i et år ++. Hvordan gjør du det?

 

Er litt der selv! :D Skjønner ikke hvordan de gjør det. Men regner med det kommer med erfaring!

 

--

 

Ingard; Hva har du brukt av redigering osv? Har begravd meg selv i Photoshop i håp om å fikse bildene, men skjønner jo at det ikke er alt. :D

 

Jeg mener det er viktig å kunne bruke Camera RAW (det er her 80% foregår av redigeringen), Curves, Color Balance, Patch Tool (for å fjerne støv, uønskede ting osv), Dogde og Burn Tool (for feks å gjøre en bakgrunn gjevnere, Convert to Color Profile (for å sikre at fargene blir riktig på nett) og Smart Sharpen. Er flere ting, men sett deg inn i disse. Let deg også fram til Lens Correction for å endre på perspektiv (i tilfeller hvor du ikke var helt fornøyd) og vignettering.

 

Ellers lager jeg ofte lag med myke farger som jeg legger over. Bruk gjennomsiktighet (opacity) på lagene og se hvordan det blir. Skjer jo at jeg bruker teksturer over hele bildet. Det kan være artig å prøve.

 

Jeg er jo bare en "noob", men jeg føler jeg lærer hver dag.

Lenke til kommentar
Hva skal man si annet enn at dette er en klar vinner:-)

(tror eg bare selger utstyret mitt nå)

Hehe, takk for det komplimentet! :)

 

Hva skal man si annet enn at dette er en klar vinner:-)

(tror eg bare selger utstyret mitt nå)

 

Ja, det var pent, men jeg fikk ikke opp noe stort bilde av det....

RandiA

Hmm, skjønner ikke helt. Det jeg legger ut her er største (og eneste) versjon. Jeg kan jo legge ut en større hvis noen ønsker det.

Lenke til kommentar

Kanskje bare for meg bildene ikke er klikkbare da...du linker til Flickr, og det er tillatt i utfordringer har jeg skjønt. (Men bilder som legges inn som vedlegg her, kan klikkes større)

RandiA

 

(PS På egenskaper ser jeg 500x300-og-noe pixler, mens de fleste legger inn 1280p på lengste side...)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Ok, nei jeg vil bare at folk som bruker flickr kan finne dem der, og så liker jeg hvit bakgrunn. Er ikke helt glad i den vedleggsfunksjonen her på forumet. Ser mye finere ut når de ikke er skalert i tråden, og så ser jeg helst at flickr eller min egen nettside er eneste plass hvor de er lagret.

 

Edit: Dette var så klart sagt til deg Randi :-)

 

Takk for kommentaren iamluka :)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...