Gå til innhold

Moblin 2.0 er betaklar


Anbefalte innlegg

Vil den fungere på min eee701 (Celeron), eller fungerer den kun på Atom ?

Du kan rolig gå ut fra at den ikke vil virke på din maskin ja. Det en en del komentarer fra folk med celeron-cpu om at de ikke får ting til å virke. :(

 

 

Jeg prøvde alfa-releasen på min 701 og den virket heller ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Av en eller annen grunn er kjernen kompilert med pae, noe som gjør at den ikke virker på mange eldre prosessorer, inkludert min :p

 

For å se om din er kompatibel kan du kjøre følgende i terminal (antar du har Linux på den).

cat /proc/cpuinfo

 

Se etter pae i output.

Testa i går på min eee 900 (Celeron-prosessor), og det fungerte ikke. Men om jeg skriver kommandoen din i Ubuntu, så står "pae" som et flagg.

Endret av Mberg
Lenke til kommentar

PAE krever støtte i hovedkort/BIOS også, så det kan være der problemet ligger. Uansett høres det merkelig ut, og jeg ville vurdert å opprette en bug/feature-request på det. Kan være fordi Fedora 11 stock kernel bruker den opsjonen...

 

EDIT: får håpe ikke Linpus/Xandros gutta herper detta også.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager at innstalasjonshenvisningen min ikke var helt rett, den funker dog på .iso filer, så jeg lar den stå men retter opp.

 

Installerte selv Moblin på min eee 1000 her om dagen. Brukte verktøyet dd som allerede finnes forhåndsinstallert i alle? de store linuxdistribusjonene.

 

dd if=<image file> of=<usb drive>

 

alså

 

"sudo dd if=/home/bruker/moblin2.ra of=dev/sd*" i terminalen

 

Programmet gparted kan brukes til å sjekke hvilken (usb) partisjon (sdc hos meg) det dreier seg om (under devices i gparted) og formatere minnet tilbake etterpå hvis du vil bruke det til noe annet.

 

Vær _helt_ sikker på hva du setter til verks _før_ du trykker enter. Dette er en god huskeregel for alt som krever superbrukertilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...