Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Haster! Problemer med å få godkjent senkesett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte for en stund tilbake (februar 09) en Vw Passat STV med full ABT styling pakke. I april måtte den EU-godkjennes, derfor måtte jeg inn til fire-hjuls kontroll, ta med TUV papirer på fjærer, og få det godkjent hos vegvesenet. Da dette er et punkt som ikke ble godkjent på EU kontrollen.

 

Når vegvesenet begynner å sjekke så ser de at jeg har ABT 801 VA framme, og i følge papirene skulle jeg ha ABT 803 HA bak. Men bak hadde jeg HR 29162 HA.

Vegvesenet sier da at jeg må bytte, slik at jeg har 4 fjærer som er testet sammen, med TUV papirer. (Grunnen til at jeg ikke har fått gjort dette tidligere er pga kø for time hos vegvesenet her)

 

Jeg synes det er rart at det ikke ABT fjærer for det første, men det kan jo være at forrige eier har byttet disse og ikke informert meg om dette.

Så nå føler jeg at jeg sitter igjen med svarteper. Bilen blir ikke godkjent pga dette.

 

Jeg har ikke så mye peiling på bil og regler angående senkesett, og hun dama fra vegvesenet var heller ikke sikker, men skal ringe meg imorgen med det hun finner ut.

Men er det tilfelle at en ikke kan ha f.eks ABT fjærer framme og HR fjærer bak? Har lagt ved TUV papirene på dem.

 

En annen ting er at jeg har i kjøpskontrakten (kjøpte privat) at bilen skal være EU godkjent før den skulle bli levert til meg.

Selger tok EU kontroll men fikk en "2'er" på "mangler godkjenning av senkesett".

Jeg fikk TUV papirene fra ABT,og godtok at bilen skulle bli sendt til meg, fordi det skulle jo være en enkel sak å få dette godkjent når jeg har TUV papirene.

Jeg kan vell kreve at selger betaler de utleggene jeg har med å få godkjent bilen, da dette skulle vært gjort i følge kjøpskontrakten?

Jeg regner selvfølgelig ikke med at det blir en enkel sak å få tilbakebetalt disse pengene fra selgeren, men skal iallfall prøve.

29162.pdf

VW_Passat_3C___Front__4_mot__Lim___Kombi_02_1_.pdf

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker kan de nok nekte om bilen er senket med ulike senkesett, spesielt siden du ikke har noe dokumentasjon på fjørene bak.

 

Det er alltid risikabelt å kjøpe en bil som skal godkjennes i ettertid, spesielt med tanke på senk. Her bør du konfrontere selger og høre hva han vil gjøre med tanke på å ordne opp. I verstefall må nok det monteres ny senk.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hva mener du med "ikke har noe dokumentasjon på fjørene bak".

PDF'en som er vedlagt (29162.pdf) er for fjørene bak, og de passer fint til VW passat stv (3C) som jeg har.

 

Det som vegvesenet hang seg opp i er at det er ulike fjører (forskjellig merke/produsent) bak og fremme.

Har de hjemmel noen plass ved å si du må skifte?

 

Vegvesenet vil kontakte meg imorgen, så får se hva de sier.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Hva mener du med "ikke har noe dokumentasjon på fjørene bak".

PDF'en som er vedlagt (29162.pdf) er for fjørene bak, og de passer fint til VW passat stv (3C) som jeg har.

 

Det som vegvesenet hang seg opp i er at det er ulike fjører (forskjellig merke/produsent) bak og fremme.

Har de hjemmel noen plass ved å si du må skifte?

 

Vegvesenet vil kontakte meg imorgen, så får se hva de sier.

Beklager, gikk litt fort tidligere så så ikke at du hadde papirer på dem.

 

Dessverre for lenge siden jeg jobbet med dette, så husker ikke helt praksis når det er ulikt senkesett foran og bak, men det forundrer meg ikke om dem kan nekte. Uansett, om dem gjør det, ber du om å få det skriftlig med dokumentert grunnlag for beslutningen (gjerne med lovhenvisning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...