Gå til innhold

Tomsi42 og Anew knuser glass


Anbefalte innlegg

Hjelper det saken noe med en halvtreg Sigma 80-200? God gammel konstruksjon med MD-fatning, og lite interessant å ha liggende ettersom den ikke er noe verdt, antagelig er ganske middelmådig, og Minoltakameraet jeg fikk av en bekjent har tatt kvelden.

Tror den tar 52mm-filtre (har ett), og er i god stand rent mekanisk.

 

Må bare finne den først, men det skulle ikke by på noen vanvittige problemer å få overlevert den når det skjer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som slår meg her er at dere ikke har noen argumenter.

Argumentet er jo tydelige nok. UV-filter er generelt sett bortkastede penger fordi det ikke beskytter mot noe som frontelementet ikke ville ha tålt uansett (og ja det finnes visse hederlige unntak).

 

Det er vel heller UV-filterentusiastene som mangler skikkelige argumenter og må ty til røverhistorier om "en jeg kjenner som mistet objektivet på en spiss stein og hadde han ikke hatt UV-filter hadde objektivet gått i tusen knas". Disse påstandene går igjen i hver eneste diskusjon om disse "beskyttelsesfilterne". Men hvor ofte hører man det motsatte? "Jeg mistet objektivet på en spiss stein og det gikk i tusen knas - skulle ønske jeg hadde brukt UV-filter..." Jeg har fortsatt til gode å høre en slik historie - synes ikke du det er litt rart?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Man trenger ikke en mastergrad i noe som helst for å forstå at et filter foran frontelementet faktisk beskytter mot "noe". Det er faktisk mulig å få riper i coatingen på frontelementet, og i selve frontelementet også for den saks skyld, og det er faktisk mulig at dette kunne vært unngått dersom man hadde et filter i front. Det kan da ikke være mulig å være uenig i det. Spørsmålet blir da i hvilke situasjoner et filter vil kunne gi beskyttelse samt hvor mye og hvor sannsynlig det er at objektivet blir utsatt for en slik situasjon, men *noe* beskyttelse vil det gi i bestemte situasjoner.

 

Likeledes så er det helt åpenbart at når man setter et filter foran frontelementet på objektivet sitt så så påvirker det bildet som blir tatt negativt i noe grad. Spørsmålet er hvor mye, noe som selvsagt avhenger av kvaliteten på filteret.

 

Om det skal være noe vits i å diskutere dette så får man heller diskutere hva et filter kan beskytte mot samt hvilke filtre som er gode og hvilke som ikke er det.

 

Å prøve å *bevise* det ene eller det andre i forhold til om filter kan beskytte eller ei blir for dumt om det ikke gjøres mer vitenskapelig og under kontrollerte forhold - og det er det vel svært få, om noen, her som har forutsetninger for å gjøre. Men en viss underholdningsverdi vil det jo uansett ha.

 

Videre krangling rundt dette blir bare dumt og bortkastet, det får eventuelt fundamentalistene ta seg av. De viser seg jo frem og hvem de er når de eventuelt fortsetter. :evil:

 

Saklig diskusjon med et litt mer åpent sinn derimot kan jo være interessant. :thumbup:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Ha ha, ja da så. Har nok ikke hørt om noen som har knust frontelementer, og heller ikke om noen som har knust filteret heller. Jeg er nok egentlig ingen ekstremist eller fundamentalist innen filterbruk, nei, iallefall ikke etter egen bedømming. Men allikevel har jeg UV-filter til begge objektivene, og jeg bruker dem også. Ikke alltid, og ikke like ofte på begge objektivene riktignok. Om jeg på grunn av det oppfattes som en som er en ekstrem fundamentalistisk filterbruker som bruker dette pga en ubegrunnet redsel mot det ukjente så får det heller bare være slik.

Lenke til kommentar
Men allikevel har jeg UV-filter til begge objektivene, og jeg bruker dem også. Ikke alltid, og ikke like ofte på begge objektivene riktignok.
Godt å høre :)

 

Jeg tro kanskje vi mange av oss er mer nyanserte enn det vi gir utrykk for her. Debatter fører ofte til slik polarisering.

 

Er forresten ikke så mange innlegg siden jeg nyanserte meg litt, sa noe om at jeg i framtida kanskje ville bruke beskyttelsesfilter i enkelte situasjoner.

Men det ikke det folk husker. Det er spissformuleringene som sitter igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tom og jeg er desverre veldig opptatte på hver våre kanter, så vi har ikke klart å få til noe mer. Imidlertid har vi noen veldig kule "tester" planlagt, og massevis av glass (med mer :roll:) å knuse. Så snart Akam-boken er i trykken kan dere se frem til mer moro...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå sner det som bare det, men jeg tar juleferie fom. fredag. Det kan tenkes at jeg faktisk har tid(!) i neste uke - dette må jo gjøres midt på dagen pga. de rådende lysforhold. Tom - du får si ifra når det funker for deg.

 

:devil:

 

...også bør vi ha på plass en video-person.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...