Gå til innhold

Konkurranse: Overklokkernes mesterskap 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stock ut av esken ja. Da kjører man 3dmark og får feks 10.000 poeng.

 

Så åpner man noen pipes/shadere og får plutselig 14.000 poeng, som man forbedrer til 18.000 poeng med overklokking :cool:

 

Jeg kan ikke helt se at det har noe å si, så lenge man bruker akkurat det samme kortet til både den uklokkede og den klokkede poengsummen.

Det er jo det samme som å å bruke loddebolten til å fjerne eller legge til noen komponenter.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Begge to er gode argumenter, så jeg forslår du sender en mail til Nilsen:)

 

 

Det skal jeg gjøre.

 

En annen ting jeg kom til å tenke på. Er det noe regler for bruk av drivere?

 

Om jeg vil være litt sleip kan jeg bruke en skikkelig ræva driver for stock run, og den som er mest optimalisert for 01 på OC run.

 

EDIT: Fjernet oppskrift på "juks"

Endret av formann
Lenke til kommentar

01 er jo tweakers heaven, men denne konkurransen handler jo kun om cpu, tross alt. De CPU'ene som er verdt å klokke er jo en flaskehals i 01 uansett gpu klokk.

 

Min tanke om saken:

 

1. Samme windows-settings og drivere. Ingen ekstra prossesser kjørende eller annet juks.

2. Stock er stock, alt som øker ytelsen er overklokking eller kunnskap som hører til overklokking. Dette er tross alt modifiaksjon av hw.

3. Alt i Rivatuner er OC.

4. NVHP er forbudt.

Lenke til kommentar
01 er jo tweakers heaven, men denne konkurransen handler jo kun om cpu, tross alt. De CPU'ene som er verdt å klokke er jo en flaskehals i 01 uansett gpu klokk.

 

Min tanke om saken:

 

1. Samme windows-settings og drivere. Ingen ekstra prossesser kjørende eller annet juks.

 

 

Kun om CPU? Så om jeg tar frem det gode gamle 9800Pro kortet mitt og San Diegoen, så vil det ikke hjelpe nevneverdig mye å klokke skjermkortet fra 380/340 til 580/410 ?

Sorry mac, jeg er ikke enig. Ikke engang i nærheten :)

 

Om man velger visse kort blir man så GPU-begrenset at selv lobby og car high får store boost ved å overklokke skjermkortet. Så det gjelder å finne balansen for å få maksimalt ut av å klokke både skjermkort og CPU :)

 

Samme windows settings er da kjipt. Da kan man ikke benytte seg av HAL-tweak engang, og det er en av de mer kjente og brukte optimaliseringene som finnes til 01.

 

 

Jo mer jeg tenker over det jo mer begynner jeg å tro at denne konkurransen sliter. Det er alt for mye lureri som kan gjøres.

Dette burde vært en event der alle fikk samme utstyr og hvor den beste poengsummen vinner.

 

Dette har vært gjort før, og med den store fordel at det ikke spiller noen rolle hvor mye penger man legger i det.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Drar man frem AGP kort er det jo håp, men så langt har vi hatt cpu som eneste flaskehals. Optimalt bør man jo finne en gpu som er flaskehals stock, men som klokker såpass at cpu blir det på OC. Det er egentlig det denne eventen går ut på.

 

Det finnes som sagt en bøtte med 01 tweaks, så det blir vanskelig å sette et skille. Det får bli opp til dommerene, men de bør ta et standpunkt snart.

 

En enkel måte å løse det på, om en urettferdig er at stock er helt stock, clean xp og fastsatte drivere.

 

På oc er alt lov, untatt direkte cheats. Dvs programmer som kun er laget for å jukse.

Lenke til kommentar

MSI har ikke satt noen begrensninger på det dere nevner her, og slik jeg forstår det så skal alt være greit så lenge det ikke er snakk om direkte juks.

 

Stock-resultatene skal være på et helt rent oppsett med standardinnstillinger på alt, og her skjønner vi selvfølgelig hvis noen kommer med resultater som er helt bak mål.

 

Jeg skal høre med MSI, men jobb videre som om helt vanlige tweaks er fult lovlig. Hifikings innlegg nr. 86 virker som en god veiledning.

 

 

Jeg kan forøvrig legge til, for de som ikke skjønte det, så vil det i de øvrige finalene i både Tyskland og Bejing bli delt ut helt identiske komponenter. Mer info om akkurat dette kommer til de aktuelle vinnerne senere, så fort jeg får det ;-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Aktivering av kjerner er vell utelukket i denne konkuransen uansett siden AMD ikke er med ;). Og så vidt jeg har fått med meg så er det bare AMD's x3 prosessorer det går ann å unlocke den siste kjernen...

 

.Salbu!

 

 

Det var kun et eksempel.

 

Jeg hadde ikke vært spesielt smart om jeg sa nøyaktig hva jeg hadde i tankene ;)

Lenke til kommentar
For å bedømme hvem som er Norges beste overklokker(...)

 

Beklager pirk pirk, men det er ikke Norges beste overklokker som kåres her - det er isåfall Norges beste Intel/Nvidia-overklokker.

 

Liker ikke den type misvisende preik... rart jeg ikke bet meg merke i den før. Setter pris på korrigering der.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
For å bedømme hvem som er Norges beste overklokker(...)

 

Beklager pirk pirk, men det er ikke Norges beste overklokker som kåres her - det er isåfall Norges beste Intel/Nvidia-overklokker.

 

Liker ikke den type misvisende preik... rart jeg ikke bet meg merke i den før. Setter pris på korrigering der.

 

På forhånd takk.

 

Vel, du sier noe. I europafinalen blir i det minste den beste overklokkeren kåret, fordi alle har de samme komponentene. Jeg skal se litt mer på tittelen, men samtidig så ville den beste overklokkeren i Norge nå lengst.

 

Ang. den forrige saken om hva som er lov og ikke lov så fikk jeg nettopp svar fra MSI. Jeg spurte på bakgrunn av Hifikings innlegg nr. 86, og fikk dette som svar:

 

 

Hey Jorgen,

 

Sorry for the delay in my answer.. Well to be honest: there is only one rule which is certain and that is the way they send in results. How they do the tweaking and cooling they can decide themselves, as long as the results are submitted in the way that is described in the rules.

 

Regards,

 

 

Med andre ord så skal det vistnok bare være å kjøre på...

Lenke til kommentar

Vel, leste reglene igjen, og resultatene må lastes opp på hwbot og ORB. Begge disse har egne regler som må følges.

 

1. NVHP er forbudt på hwbot.

2. Det er alle andre cheats også.

3. Reflashe gpu'er med et annets kort bios er også forbudt. Feks flashe et 6800 med 6600 bios, for så å klokke uvanelig godt.

 

Og jeg synes dette lille overklokkermiljøet vi har i Norge burde klare å gjennomføre dette uten juks mtp stock runs. Ikke at jeg tror noen tenker tanken engang, men jeg blir skuffet om noen gjør det.

Lenke til kommentar

Tror ikke stock juks blir noe problem. Blir litt sånn med Physx osv, du ser det VELDIG klart om det er noe alvorlig galt der.

 

Det går jo også an å sammenligne "performance product" i superpi med rigger som ligger på HWBot, er denne langt dårligere enn det som er normalt for de som ikke kjører med noen spesielle tweaks er det kanskje noen ugler i mosen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...