Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Munnsår - Hvordan bli kvitt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Har desverre mykje erfaring med dette, og har gjort meg nokre meiningar om det.

 

- Om du ikkje har gjort det, bytt til tannkremen Zendium og bruk den alltid. Den vil ikkje forhindre munnsår, men den bidrar ikkje til å gjere det verre. Dei fleste tannkremer har såpe som ikkje er bra for såret.

 

30630_Zendium_CoolMint_100ml.jpg

 

- Det finnes ein del produkter som anbefales brukt for å dempe smerte samt få fart på groprosessen. Det er vanskeleg å vite om dei har noko funksjon, det ser ut til å variere frå person til person. Samtidig er det vanskeleg å vite om eit sår har grodd fortare på grunn av remediene eller om det hadde grodd like fort uansett. Eit sår kan du ha i vekevis, andre kan forsvinne etter dagar.

 

Cordosyl, som nevt over. Eit skyllemiddel som brukes ved utbrot. Bør ikkje brukes for mykje sidan det gjev gule tenner.

Apotekene har eit par produkter som påføres såret direkte. Det er hovudsakleg salver og væske som sprøytes på.

 

Vademecum hjelper nok ikkje groprosessen, men det er alkoholbasert og ganske sterke saker. Kan brukes som bedøvelsesmiddel ved å helle det rett på såret. Det er ganske smertefullt når du påfører det, men går kjapt over og vil då være bedøvd nokre timar.

 

Det beste er sjølvsagt å forhindre utbrot i utgangspunktet, men korleis? Ved svekka immunforsvar er du spesielt utsatt. Forkjølelse, sjukdom og lite søvn er eksempler som vil svekke immunforsvaret. Mykje direkte sol seies og å ha ein negativ effekt.

 

Eg har prøvd forskjellig og synest kombinasjonen av vitamintablettene Longo Vital (fås på apotek og diverse matbutikkar) og tran/trankapsler fungerer fint. Det var ein undersøkelse som viste at Longo Vital hadde ein positiv effekt for å forhindre utbrot av sårene. Tran hjelper på å halde immunforsvaret oppe samt bidra med vitaminer.

 

Vask hendene ofte, skyll munnen etter måltider, gjerne bruk munnskyll midt på dagen. Få nok søvn og hald eit variert kosthald som gjev deg det kroppen trenger for å fungere som den skal. Eg tar Longo Vital og trankapsler, har i tillegg Vademecum og salve/væske som lindrar og (i følge apoteket), får fortgang på groprosessen. Brukar alltid Zendium, ingenting anna er aktuelt.

 

Det er veldig individuelt kva som fungerer og kva som ikkje fungerer, så prøv deg fram. Når det gjeld forebygging med vitaminer og den slags så kan det ta litt tid før du ser noko effekt av det.

Lenke til kommentar

Vademecum munnvann hjelper mot munnskjold. Har ikke funnet noe som er mer effektivt og slagkraftig. Bruker det daglig for å rense munnen godt. Er 4 år siden sist jeg hadde munnskjold /munnsår nå :)

 

Bare et tips til dere som sliter med dette

 

"Vademecum munnvann

 

Vademecum ble lansert i Norge i 1897. Under Vademecum-merket finnes, foruten munnvann, også munnspray og munnskyll m/fluor. Vademecum munnvann står for mer enn 85% av total Vademecum-omsetning.

 

Listing

 

Vademecum munnvann 75ml er listet i alle de 4 dagligvarekjedene i Norge – og har bortimot 100% distribusjon. I apotek er det 25ml som stort sett selges. Dagligvarehandelen står for ca 90% av all omsetningen."

 

6992.jpg

Endret av Magnolian
Lenke til kommentar

Veit du at det hadde motsatt effekt? Ikkje sikkert det hadde vore noko forskjell om du brukte det eller ei. Eg veit ikkje korleis eit sånt sår verkar, det veit vel for så vidt ingen andre heller, men at Vademecum skal gjere det verre har eg litt vondt for å tru. Dersom det er bakteriar inne i biletet er det kanskje truleg at det hjelper sidan såret er reinare. Det er og veldig individuelt kva som fungerer. Enkelte kan skifte tannkrem og være kvitt problemet, andre prøver alt som finnes utan at det hjelper.

Lenke til kommentar

det forebygger ikke vil jeg tro. Det renser munnen så hjelper til med at det blir bra. Siden det å ikke pusse tennene fører til at det blir værre, er det vel ganske logisk at det blir bedre når det er rent.

Det finnes noen ting på apoteket som man kan spraye på som lindrer og bedøver såret, slik at du f.eks får spist ordentlig. Husker ikke hva det heter.

 

kan hvertfall si hva som forebygger, som jeg har merka:

C vitaminer og Zink. Pusse tennene 2 ganger daglig og bruke Listerine.

Endret av simster
Lenke til kommentar

Munnskyllevæske er tingen. Munnskold kommer av bakterier i munnen som kommer fra magen. Munnskyllevæske renser også sårene så det lindrer veldig en stund.

Hvis jeg har 1-2 sånne og det begynner å svi/brenne skikkelig, tar jeg en skikkelig skylling med væske, så går det over igjen. Eller bare fylle munnen med vann og riste på hodet og spytte ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...