Gå til innhold

Drømmeobjektiv til Nikon?


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske godt dekket optikkmessig. Men objektivlysten blir jeg likevel ikke kvitt, og jeg surfer til stadighet oversiktene til Bjørn Rørslett for å lese meg opp.

 

Spørsmålet er: For opp mot 20.000 kroner, hva slags objektiv ville dere kjøpt til en D300, godtfolk? Forutsetningen – vidvinkel, zoom, tele eller portrett – er at objektivet har en wow-effekt, og bildemessig presterer bedre/annerledes enn det jeg har. Selve kamerahuset akter jeg beholde i mange år fremover.

 

Har fra før en 12-24mm f/4, 35-70mm 2.8, 50mm 1.8, 85mm 1.4, 180mm 2.8 AF og en Bigma (50-500).

 

Er 105mm DC kanskje noe å gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med en makro?
Jeg ville også vurdert Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR, selv om det ikke på noen måte er i prisklassen som antydes. Macro er vel det eneste som presterer vesentlig annerledes, med mindre vi snakker Nikkor-PC-optikk da, men da regner jeg med at han ville hatt det på ønskelisten om han så behovet...
Lenke til kommentar
Hva med en makro?
Jeg ville også vurdert Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR, selv om det ikke på noen måte er i prisklassen som antydes. Macro er vel det eneste som presterer vesentlig annerledes, med mindre vi snakker Nikkor-PC-optikk da, men da regner jeg med at han ville hatt det på ønskelisten om han så behovet...

 

PC-optikk har jeg ikke peiling på. Er det mest til arkitektur? Og for ordens skyld, optikken trenger ikke koste 20.000 - den kan godt være rimelig. For alt jeg vet er optikk-kontoen tom når jeg omsider treffer et valg.

Lenke til kommentar
Hva med en makro?
Jeg ville også vurdert Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR, selv om det ikke på noen måte er i prisklassen som antydes. Macro er vel det eneste som presterer vesentlig annerledes, med mindre vi snakker Nikkor-PC-optikk da, men da regner jeg med at han ville hatt det på ønskelisten om han så behovet...

 

Har brukt dette objektivet mye i det siste, det hadde i alle fall en klar "wow-effekt" her i gården. Anbefales!!

 

-Lazy

Lenke til kommentar

AF-D 105mm f/2 DC er absolutt å anbefale for portrett. AF-S 70-200mm f/2.8 VR er også et must om man ikke har det (mest sannsynlig vil dette bli bruk mer enn 105mm f/2 DC). PC-E objektivene er en drøm og kan brukes til absolutt alt, ikke nødvendigvis kun arkitektur. Jeg for min del er godt fornøyd med PC-E 24mm, og kunne godt tenkt meg PC-E 85mm f/2.8 også (av en mystisk grunn kunne jeg ikke tenkt meg PC-E 45mm utgaven... vet ikke helt hvorfor).

 

Bare husk at PC-E objekivene bør brukes med stativ og god tid, manuell fokus er eneste mulighet her (fokusringen er så myk og perfekt konstruert at du kommer til å bli glad i manuell fokus). Krever en del erfaring for å kunne bruke dem rett også (vanlig nybegynner feil jeg fortsatt driver på med er å overdrive tilt/shift).

 

Drømmeobjektivet mitt for Nikon er AF-S 400mm f/2.8 VR, som jeg neppe kommer til å kjøpe pga obskur pris og innsatsen det krever for å få det med seg/bruke. Ellers virker 300mm f/2.8 VR og 200mm f/2 VR også spennende... ikke glem 200-400mm f/4 VR.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kjapp oppsummering av noen av de mer spesielle objektivene jeg kommer på i farta.

 

Zoom-Nikkor 200-1700/5.6-8.0, Nikkor 13/5.6, Medical-Nikkor 200/5.6, Nikkor 45/2.8

 

Av disse er det klart de to førstnenvte som gir muligheter for de mest spesielle bildene. 1200-1700 koster mest sannsynlig urealistisk mye, men 13mm kan det muligens la seg gjøre å skaffe til rundt 20 000.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Når man ser prisen på 70-200 VR i disse dager, så smaker 80-200mm til 5000,- veldig godt :D

 

Kjøpte min 70-200 brukt for 8000,- i september ifjor. Strøken.

 

Forøvrig et kjempeobjektiv enten det brukes på FX eller DX.

Fotografering av mennesker ---> FX-hus

Fotografering av landskap og annet som krever skarphet fra hjørne til hjørne ---> DX-hus

 

Ellers er jeg veldig lysten på 200/2,0, men tror den passerer 20000 selv om den er brukt pluss at jeg da må selge 70-200 som sammen med både FX og DX-hus er et ekstremt anvendelig objektiv.

Endret av nie
Lenke til kommentar
Kjapp oppsummering av noen av de mer spesielle objektivene jeg kommer på i farta.

 

Zoom-Nikkor 200-1700/5.6-8.0, Nikkor 13/5.6, Medical-Nikkor 200/5.6, Nikkor 45/2.8

 

Av disse er det klart de to førstnenvte som gir muligheter for de mest spesielle bildene. 1200-1700 koster mest sannsynlig urealistisk mye, men 13mm kan det muligens la seg gjøre å skaffe til rundt 20 000.

Den 13mm tror jeg nok han vil få problemer med å oppdrive. Den vil vel også være ganske bortkastet på en d300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...