Gå til innhold

Drømmeobjektiv til Nikon?


Anbefalte innlegg

Jeg ville kikket på Voigtländer Ultron 40mm f/2, 200mm f/2 VR (noe dyrere enn budsjettet ditt), Noct-Nikkor 58mm f/1.2 og 28mm f/1.4.

 

Eventuelt Nikon 45mm f/2.8 AI-P. Har vært på nippet til å kjøpe den lenge, men jeg vil ha den svarte varianten :love: De øvrige forslagene er jeg også ekstremt enig i, særlig 28/1.4 - men den er så kunstig overprisa at den kanskje ikke er å få tak i til 20 000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle tips til drømmekjøpet.

 

70-200mm har jeg vurdert, men på den annen side er jeg veldig fornøyd med 180mm 2.8-en. Vel har den verken zoom eller vr, men den er fantastisk skarp, hendig, og – til sammenligning – lett.

 

 

Har vært fastlåst på 28mm 1.4 (jepp, prisen er vanvittig), 200mm micro-nikkor eller 105mm DC, så det er fint med andre forslag.

Lenke til kommentar
Takk for alle tips til drømmekjøpet.

 

70-200mm har jeg vurdert, men på den annen side er jeg veldig fornøyd med 180mm 2.8-en. Vel har den verken zoom eller vr, men den er fantastisk skarp, hendig, og – til sammenligning – lett.

 

 

Har vært fastlåst på 28mm 1.4 (jepp, prisen er vanvittig), 200mm micro-nikkor eller 105mm DC, så det er fint med andre forslag.

Kjøp heller en brukt 35/1.4 AIS som smågodt i ventetida hvis du absolutt skal ha f/1.4 på vidvinkel! ;) Jeg synes ikke det er grunn til å tvile på de nøkterne rapportene om 28/1.4. Og 200-microen blir nok snart oppdatert. Sida du liker 180/2.8 og håndterbar optikk, synes jeg du burde sjekke ut en av 135/2-versjonene.

Lenke til kommentar
Gjett heller på hva saturnia ikke har på vei :tease:

Det har dama ;)

 

Det er mye snadder optikk der ute. Men det jeg savner i samlingen din er en god all-round zoom som du kan ta med på ferie. De gangene du har bare hus og et objektiv. 16-85mm er relativt cheesy i forhold til hva som er foreslått; men absolutt noe jeg kunne ha levd med som eneste objektiv hvis jeg hadde vært på ferie og hadde hatt et Nikon hus.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hadde jeg ikke vært så fornøyd med 35mm f/2, så hadde jeg nok hatt en 35 f/1.4 for lenge siden. En litt kjappere 28mm hadde ikke gjort vondt.

 

Kjappe 28mm'ere gjør seg, ja! Det virker som om 28/2 AIS er optimal for vanige dødelige, den ble produsert i titusentalls og er ikke svært mye dårligere enn f/1.4-versjonen. De som ikke har forlest seg på åpenbaringslitteratur a la Ken Rockwell, kan la seg opplyse om detaljer ved AF 28mm 1:1.4-objektivet her. Bl.a Nikons opprinnelige MTF-kurve, som nok forklarer endel om hvorfor det ble tatt ut. Svært godt, ja, men fryktelig dyrt å lage, med et asfærisk element fra økonomisjefens helvete. Og trolig litt for krevende og lite robust for Nikons produksjonsopplegg, sånn at f.eks photozone.de testa et eksemplar med sterk senteringsfeil.

 

Skal en først ha nyttig, dyr og dritgod 28mm, sjekk ut Schneider - Kreuznach 28mm f/2.8 PC-SUPER-ANGULON. Ikke bare arkitekturopptak som kan bli brukelige med det objektivet. Hadde forresten vært interessant å se jamføringer med nye 24mm pc-e-Nikkoren.

 

Edit:

Men det jeg savner i samlingen din er en god all-round zoom som du kan ta med på ferie. De gangene du har bare hus og et objektiv. 16-85mm er relativt cheesy i forhold til hva som er foreslått; men absolutt noe jeg kunne ha levd med som eneste objektiv hvis jeg hadde vært på ferie og hadde hatt et Nikon hus.

 

Tenk om Nikon for en gangs skyld kunne være litt konstruktivt retro på dette! Jeg tenker f.eks på en oppdatert utgave av AF-D 24-85/2.8-4. Gjerne litt lengre, men det er ikke avgjørende. Fortsatt uten VR og AF-S, sånn at det ikke er noen vitale deler med begrensa levetid, men med blenderring, sånn at objektivet kan brukes reversert, på belg etc. Og fortsatt med makro-innstilling med fokusering til 1:2 - gjerne i hele området. (Nå er det i 35-85mm.) Med brukelig skarphet hjørne til hjørne allerede fra full åpning, litt mindre fortegning i den videste enden og litt bedre ytelse i den lange. Men dagens utgave må jeg helt ned på f/11 for at hjørnene skal bli noenlunde brukbare på D700, og på en 24+ MP sensor vil kantytelsen falle helt gjennom. Også en god ring for manuellfokusering. Det ville bli en klassiker!

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
Tenk om Nikon for en gangs skyld kunne være litt konstruktivt retro på dette! Jeg tenker f.eks på en oppdatert utgave av AF-D 24-85/2.8-4.

24-85 har reddet meg fra å ønske meg 24-70 eller 28-70. Det er brukbart til det meste.

Det takler også Canon 500D forsatslinse ganske godt.

 

Det virker som om 28/2 AIS er optimal for vanige dødelige

Både dette og også den siste 28/2.8 utgaven er svært bra.

Vil man spandere litt mer, så er jo zeiss 28/2 et alternativ.

Jeg har den første utgaven av 28/2.8, og den er en god venn.

Den reddet min F4 i fritt fall mot at den fikk en liten bulk i filterfatningen.

Solblenderen som var skrudd på, gikk i oppløsning - så den 28'ern er meg trofast!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...