Gå til innhold

Drømmeobjektiv til Nikon?


Anbefalte innlegg

Nikkor 70-200 VR:

Jeg kjøpte mitt på Fotovideo. Da hadde de 3 på lager. Så ble de tom. Da de fikk inn på nytt, så det slik ut.. Vedder en femmer på at prisen går opp hos Japan Photo når det kommer på lager..

Og nå ser det slik ut..

Føler meg litt lur nå, da jeg kjøpte objektivet for 12k på JP i mars, 4 dg før det steg til 14,5k...

Litt flaks skal man ha, en sjelden gang :D (Måtte bare si d)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
valget stod mellom 24-70 og 70-200 i mars, og valgte 24-70 til 12k.. litt prisstigningsforskjell mellom de to nå;p skulle nesten kjøpt 70-200;) 1500 vs 6000 kr

Ja, jeg fikk en slik uggen følelse på den tiden, så jeg kjøpte 24-70'en også, rett før den også steg 1,5k. Helsiken, der går du og handler for en haug med kr på ren intuisjon eller hva man skal kalle den urolige bekymrete kriblete følelsen, men man regnet jo med at prisene kom til å stige på et tidspunkt.

 

Begge objektiver er superb, 70-200 står mye mer på kameraet enn jeg hadde regnet med, er nok noe mer anvendelig på FX samtidig som det gir oppsiktsvekkende bra bilder! Det gir ihvertfall meg wow-feeling gang på gang.

Lenke til kommentar
Tenk om Nikon for en gangs skyld kunne være litt konstruktivt retro på dette! Jeg tenker f.eks på en oppdatert utgave av AF-D 24-85/2.8-4.

24-85 har reddet meg fra å ønske meg 24-70 eller 28-70. Det er brukbart til det meste.

Det takler også Canon 500D forsatslinse ganske godt.

 

Samme erfaringer her! Skal vi lage en ikke-eksklusiv sånn retro-klubb for denne objektivtypen? Med litt forbedra ytelse i hjørnene og i den lange enden, vil dette være et objektiv som kan gjøre jobben i 30 år.. Vi får jo neppe en ny fordobling etter 24MP på FF, og 50-135/3.5 AIS er jo eksempel på en gammal zoom som fortsatt kan gjøre masse nytte.

 

Noen lurer kanskje på hvorfor AF-D, og ikke AF-S? For det første, så er ikke god AF-D alltid så mye dårligere enn middelmådig AF-S. I blant tvert imot. Hvis en ikke skal følge motiver i rask bevegelse, kan AF-D holde lenge. For det andre, og det er viktigst for meg, så regner jeg med at i løpet av 4-5 år har jeg 3-5 AF-S-objektiver med utgått AF-S-motor, som det ikke lønner seg å reparere. Altså manuell-fokus, om jeg skal bruke dem. Foreløpig har jeg ett. Og for det tredje, så ønsker jeg noen AF-D-objektiver i Nikons lineup, som kan holde dem fra den dårlige ideen å fjerne AF-motoren på de litt dyrere husa. Innsparingspotensialet i dette har en god del å si for begynnermodellene, så på disse synes jeg det er helt bra ressursbruk å kutte den ut. Men ikke på de litt dyrere..

 

Det virker som om 28/2 AIS er optimal for vanige dødelige

Både dette og også den siste 28/2.8 utgaven er svært bra.

Vil man spandere litt mer, så er jo zeiss 28/2 et alternativ.

Jeg har den første utgaven av 28/2.8, og den er en god venn.

Den reddet min F4 i fritt fall mot at den fikk en liten bulk i filterfatningen.

Solblenderen som var skrudd på, gikk i oppløsning - så den 28'ern er meg trofast!

 

Gjennom et langt og innholdsrikt liv er det overraskende ofte at byggekvaliteten har avgjørende betydning for et objektiv. De dårligere bygde objektivene får dermed ikke så lange liv. Jeg tror faktisk at fokuset på byggekvaliteten er noe som vil komme mer tilbake etter hvert, men samtidig er jeg helt med på Nikons prioriteringer med f.eks 35/1.8-lanseringen. For min del kunne de gjerne putte samme glasset inn i ulike fatninger, litt som jeg tror de gjorde med de siste 50mm/1.8-modellene.

Lenke til kommentar
Gjennom et langt og innholdsrikt liv er det overraskende ofte at byggekvaliteten har avgjørende betydning for et objektiv. De dårligere bygde objektivene får dermed ikke så lange liv.

Samme erfaring her. Regner med at det er mine nyeste objektiv som knekker sammen først.

Det er vel også flere som har samme misstanke, ettersom prisen på gamle "utdanka linser" skyter i været.

Lenke til kommentar
Fungerer manuell-optikken bra med søkeren til en D300, eller er ny mattskive et must for å kunne stille skarpt?

Jeg er vant til å stole på automatikk når det gjelder fokus til alt annet enn makrobilder.

 

Kjøpte nylig en Nikkor 50mm Ai-S f/1.2 til min D300.

 

Var i starten litt skuffet, men etter 1 ukes tid med en del testing så begynner fokus å sitte. Overraskende bra på 1.2, meget bra på 1.4 og sylskarp på 2 og 2.8. Anbefales på det sterkeste.

 

Det skal da nevnes at jeg har ikke benyttet noen andre MF linser, kun fokusert manuellt ifm. makro.

Lenke til kommentar
Tenk om Nikon for en gangs skyld kunne være litt konstruktivt retro på dette! *snip*

Samme erfaringer her! Skal vi lage en ikke-eksklusiv sånn retro-klubb for denne objektivtypen? *snip*

 

Jeg har faktisk et sånt AF-D 24-85/2.8-4 stående på mitt D300 akkurat nå. Og ja, jeg skulle veldig gjerne hatt en oppdatert utgave av dette jeg også, så jeg melder meg herved inn i retro-klubben :-)

 

-Ulyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...