Gå til innhold

Ånder av avdøde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan jeg rotet meg opp i dette mediumet er en historie for seg.

Jeg har en datter som er på hugget også på paranormale ting, og hun ville vi skulle se denne typen som hadde annonse i avisen.

Bare det att, han var egentlig ikke Norsk, og i annonsen virket han mere som en spåmann en ett medium. Med litt for mye tid til overs i sommer tok vi turen.

 

Fyren var en litt trinn mann som så aldeles vanlig ut. Han forklarte att det var hans døde far som hadde tatt kontakt med ham en gang og spurt om han ville være medium.

Det var med andre ord sjelen til hans fars som "gjorde jobben".

Jeg ble litt tatt på sengen når Mediumet sa, " ja, hvem vil du kontakte ?

" Kontakte..? jeg var uforberedt på at man skulle kontakte noen. Også en avdød alltså...Vel, tenke, tenke...

Først spurte jeg etter min onkel. En gammel krigsseiler som vandret hen for noen år siden. Når han sa att "han kunne ikke få fatt på ham", luktet skeptiske meg svindel.

 

Ok, vi fikk prøve bestefar da. Jeg kjente jeg ble irritert, for om dette var tull, likte jeg ikke å sitte her å tulle med minnet til de jeg hadde vert glad i.

Ok, sa mediumet, han er her. Hva vil du spør om ? " Eh, jeg var ikkeså forberedt så, Hvordan har han det ?" sa jeg. Han hadde bare helt fint forsikret mediumet meg.

"Øh, kansje i stedet for at jeg spør så mye, er det noe han vil si oss? " sa jeg.

"Han sier han er veldig glad i dere.

Han foreteller om den perioden din datter var alene mye. Da hun hadde denne dokka som benet fallt av...Og du og kompisen din måtte operere for å få benet til å henge på".

 

Nå ble det mere interessant. Datteren min som ble grønnere og grønnere i ansiktet, husket sikkert ikke "operasjonen", men hun husket sikkert dokken med den kjempedårlige reperasjonen på benet. Hvordan kunne han vite det?

Så kom detaljer om slektninger jeg ikke kan navngi. Jeg spurte om den lille "foretningen" jeg hadde. "Vil det gå bra med den?" spurte jeg. Mediumet nikket rolig. "Den vil vokse," sa han. Det har den forøvrig gjort, om ikke så mye.

" Det er en annen her også nå" Sa meduimet. Jaha, noen som kom helt av seg selv ?

Jeg lurte på hvem da ? FR...(han sa fornavn og etternav som jeg ikke kan si) Jeg begrep ikke hvem hun var, men etternavnet hennes er i min fars slekt men ikke samme etternavn som han og meg.

 

"Du kjenner henne ikke. Hun er en venn av familien din og gikk bort allerede på 30/40 tallet. " Hun står på din venstre side sa han". Mediumet flirte. Hun er snakkesalig. Jeg hadde en stund kjent denne kraftige kulden som minnet om kjløerene som slipper kald luft ned over frukten i butikkene. Men bare på venstre siden. Jeg satt og holdt hånden der på nakken så ikke det skulle være så kaldt..

Jeg så ingen ventiler, air-con, eller gløtter på vinduet. Og jeg så godt etter.

Da skjer det rareste. Jeg hører en dame som snakker i vei. Tydelig taletrengt. Hun har min dialekt som ikke er Bergensdialekt. Hva i all...Jeg kjenner med håndflaten under bordet. Noen skjulte høytalergreier ? Ingenting.

Dessuten kom lyden ifra midt i mellom oss. Ut fra luften. Jeg ser på min tause datter. De sorte øynene hennes kikker skremt på meg. Ingen av oss sa noe for ikke å forstyrre. Senere sa hun at hun også høret snakket mellom mediumet og damen. Det var som å høre en mobil på en armlengdes avstand. Fikk bare tak i bare noen ord, men hørte allikevel summingen av snakket.

Hun hadde ingen store beskjeder, men bekreftet hvor lenge jeg skulle være i den jobben jeg har pluss litt om reiseplaner. En hyggelig dame.

 

Mine foreldre var skilt for mange år siden. Min mor fant en ny mann som faktisk var svært skikkelig og hyggelig.Jeg kaller ham bare Jon. For ikke lenge siden døde han brått. Jeg bor ikke der de er og hadde ikke fått med meg allt om den sydommen. Jeg ville besøke ham på Haukeland sykehus en gang da han lå der, men så hadde de skrevet ham ut tidligere samme dag for han følte seg så frisk...

Jeg bad mediumet om å få snakke med Jon.

 

Han var der med en gang.

"Hva døde han av ?" spurte mediumet meg. Slik på sekundet husket jeg ikke helt...det var visst en infeksjon som i urinen som...osv. osv...Det stemte forsåvidt, men så avbrøt mediumet meg,

"Det var kreft i prostata som gjorde det", sa han. Javisst pokker.

Ja, stemmer jo det.Litt pinlig jeg ikke kom på det med det samme. Kom bare ikke på det. Det med infeksonen var en side effekt av den aggresive kreften.Jon er innom din mor ganske ofte sa mediumet.

Så kom en lang tirade om hvordan min mor snakket mot ett bilde av ham når hun føler det behovet...etc.etc. At en mann de begge hadde kjent ringte henne, og var liksom en liten beiler. Jon har ikke noe mot det...sier mediumet. Jon er veldig glad for du gjorde dette, for han fikk ikke si så mye siden han døde så uventet fort. Så er det en del her jeg ikke kan skrive om for det er så detaljert og rettet mot min mor.

 

Senere for ett par uker ringte jeg til min noe skeptiske mor. Vi kom inn på Jon, og da måtte jeg bare si dette her. Det ble stille i andre enden etterhvert, for det stemte jo hva meduimet hadde sagt. Ting som ikke jeg heller kjente til. Så kommer en godbit som er litt fantastisk, eller hva syns du ?

 

Jeg sa dette om at han fløy ofte innom. Han hadde sagt hos mediumet att han kunne tenke seg å lage ett tegn på at han var der, men var redd for å skremme livet av henne.

Jeg hadde sagt til Jon på den seansen att jeg syns han skulle gjøre det, men ikke vise seg eller noe. Det ville bli for sterkt. Bare litt tegn...

Mens jeg sitter å sier akkurat dette her i telefonen til henne, avbryter min mor meg,

" Det er noen som banker i gangen" sier hun plutselig..." skal bare se hvem det er..." Det hendte nabokoner å sånt kom litt bardust på besøk. Men, de pleide da ringe på da. Hun la røret fra seg og gikk ut i gangen.

Så kommer hun tilbake " Men, det var ingen der...?"

Kan du få det mere servert på ett fat mamma ?" sier jeg bare da.

 

 

Så kjære deg som leser dette. Dette var en kortversjon av mitt møte med mediumet rundt Bergenstraktene. Syntes det var så pass volsomt att jeg sparte nummeret hans på mobilen.

 

Takk for denne gang.

Lenke til kommentar
Etterforskeren sier jo at ingenting kan rokke ved de opplevelsene han hadde med dette, og det er det samme som mange andre som har hatt lignende erfaringer kan si.

Ekte trangsynthet altså. Kom på en tilfeldig forklaring, og tvihold på den istedenfor å være åpensinnet og ærlig og innrømme "jeg vet ikke".

Lenke til kommentar
Jeg reagerte på at dere går rett i forsvarspossisjon uansett hva jeg legger fram her, selv om det var en artikkel som støttet deres syn på saken.

Det er da de overtroiske som går rett i forsvarsposisjon når man påpeker at det ikke finnes fnugg av bevis for påstandene deres.

 

Den videoen sprer seg raskere enn herpes i en russebuss.

 

Skal virkelig folk komme drassende med den hver gang det er snakk om noe som ikke er hundre prosent konkret og faktabasert?

Så så, hva var det du sa om å gå i forsvarsposisjon igjen? Du vet godt at videoen har et ekstremt bra poeng, og klarer tydeligvis ikke å svare saklig på det.

 

 

Den har jeg sett før. Og den beviser ingenting.

Den prøver ikke å "bevise" noe. Den legger frem et argument som du ikke har klart å svare på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan du godt si. Det er vel gjerne slik at vi ikke (ennå) har så mange afrikanske ånder her til lands. muslimene øker, men likevel er norske ånder i flertall fremdeles. :)

 

Men om man ikke tror på ånder, så blir det jo helt ens egen sak. Det jeg reagerer på er at man skal komme med all slags rare forklaringer. En "forklaring" jeg har kommet over (skrevet av en kjent "satanist") er at åndetro kun er reservert for negre og diverse andre folkeslag, og ikke noe vi har her hos oss.. vedkommende har tydeligvis ikke fått med seg at troen på ånder har fulgt de europeiske folkestammer som en rød tråd opp igjennom historien.

 

Man må gjerne tro eller ikke tro på hva man vil. Så lenge man ikke kommer med så altfor mye pisspreik. Men her på forumet ser det heldigvis ut til at de fleste kan diskutere dette på en noenlunde normal måte.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar

Om ånder/spøkelser finnes? De er ikke bevist, men heller ikke motbevist, meg bekjent.

 

Folk flest gir blaffen, så er det noen som er overbevist enten om det ene eller andre.

(selv enkelte bevis vil ikke kunne holde)

 

Nok om det. Jeg har vært skepisk til tider, og andre tider så tror jeg.

 

Ta gjerne å finn naturlige forklaringer for meg, jeg kommer uansett ikke til å bruke en krone for å kjøpe noe som helst utstyr for å bevise eller motbevise et evt spøkelse.

 

Vi har et stereoanlegg. Noen år gammelt, men var iallefall koblet til strøm - sånn i tilfelle vi ville bruke det.

 

Dette stereoanlegget fikk plutselig en uvane - det slo seg på selv.

Ok, etter at den hadde skremt meg noen ganger på kveld/natt, sommertid, pils med naboer eca, så ble jeg irritert på denne ulydige bråkmakeren.

Vi hadde ikke skrudd den på, men teknisk feil kan forekomme. En liten mulighet er også at den kunne inneha en form for timer, men det kjente vi i så fall ikke til.

 

Vi koblet ut kontakten. Og ja, det var den kontakten og ikke en annen kontakt vi koblet ut.

 

Nå står altså dette stereoanlegget på plassen sin. Kontakten ligger løs, ikke tilkoblet strøm.

 

Så, sent en kveld starter f**enskapet igjen. Bare skurr, slik som før. Max volum. Men hvordan i hule heite kunne den starte nå?

 

Jeg har som sagt vært inne på teorien om teknisk feil ved de tidligere episodene. De var random, ikke samme klokkeslett (men innenfor + - 20 min på kvelden, dog ikke kvelder etterhverandre). For å sjekke om det var feil ved stereoen så koblet vi den fra strøm.

Alikevel startet den.

 

Dagen etter ba jeg pent ut i luften om at "Vær så snill å ikke plag oss"

Hvem jeg ba det til - folgerne veit. Men det har hjulpet.

 

Kan som tillegg si at vi merket bankelyder til tider. Først forklarte jeg det som at naboen var hjemme. Naboen hadde små unger som kansje lå i senga si og sparket i veggen.

Skeptisk ble jeg når dette fortsatte etter at naboen hadde flyttet ut - og før neste nabo flyttet inn.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, må jeg be debattanter ærbødigst, holde seg til trådens tema. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere brukeres intensjon dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. I henhold til retningslinjene ble '180' innlegg slettet fra tråden.

 

Denne tråden er ment som en tråd for opplevelser rundt det paranormale eller for de som har vært i kontakt med ånder av avdøde. Dette er ikke en tråd for latterliggjøring av andres opplevelser, debatter rundt diverse videoer, debatter rundt hva som er normalt eller debatt rundt hva som er sant og usant.

 

Glem ikke å også ha respekt for den eller de med en annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte. Da mange av slettede innlegg var av såpass grov art, vil det utstedes reaksjoner, det vi det også ved videre overtredelse.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Kan av og til være rare de ja. Men det går altså også andre veien.

 

Forresten så var det vel greit nok at det ble ryddet litt opp i denne tråden. Ble litt for mye kverulering om det samme hele tiden, og det er jo ikke noe særlig konstruktivt. :)

 

Selv om de innleggene som var skrevet så langt gjerne skulle stått for min del, så er det jo bra man griper inn når det sklir for mye ut.

 

Og videoen din -Void- ser vi vel alle skal være en spøk ja..

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar

Ubegrunnede forklaringer? De som mener de har opplevd noe ovenaturlig begrunner det jo nettopp med det. Og da er det jo ikke ubegrunnet.

 

For øvrig vil jeg påminne om å følge trådens TEMA, og det er ikke om å krangle i det uendelige om hvorvidt ånder eksisterer eller ikke. Saken her var å få folk som mener de har opplevd ånder av avdøde til å dele sine erfaringer, og hvorfor de tror det er ånder det er snakk om.

Lenke til kommentar
...

Akkurat det der er jo litt skremmende, hvis det er sant :S Hvordan kan det egentlig forklares at en mann vet så mye om noen han ikke kjenner :S

 

Personlig tror jeg ikke det er umulig dette med ånder, da jeg tror veldig mange forbinder spøkelser og sånt med sånn de har sett på film, og har derfor sett seg at dette er "umulig", men jeg tror ikke det nødvendigvis må være overnaturlig, men heller vitenskaplig på en eller annen måte.

 

Alt kan jo være tull også selvsagt, og det er nok veldig,veldig mange svindlere der ute også, men selv har jeg også opplevd ting som er .. tja, vanskelig å forklare..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...