Gå til innhold

Ånder av avdøde?


Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til The Enfield Poltergeist? Det er vel kanskje det tilfellet som er best dokumentert, og hvor både poltifolk, forskere, pressefolk og en rekke andre vitner opplevde uforklarlige hendelser i huset til en britisk familie på 70-tallet. Det gikk en dokumentar om det på TV Norge for en stund siden, men den finner jeg ikke igjen, så dere kan jo se på denne som ligger på YouTube. Ligger i tre deler, her er del 1, resten finner dere selv.

 

Noen av de involverte har i ettertid innrømmet å ha "skapt" noen av hendelsene, ved å for eksempel bøye skjeer selv, for å sjekke om de ble avslørt av forskerne. Og det ble de.

 

Veldig interessant historie, synes jeg, og godt dokumentert.

Etterforskeren sier jo at ingenting kan rokke ved de opplevelsene han hadde med dette, og det er det samme som mange andre som har hatt lignende erfaringer kan si. Og det er verdt å merke seg at dette innbefatter mange i politiet, folk som normalt sett er veldig skeptiske til denne typen ting.

 

Det samme gjelder for mine egne erfaringer; jeg er 100 % overbevist om at det jeg opplevde virkelig fant sted. Så for min del kan de som avviser alt åndelig bare fortsette å prøve å overbeise meg. De kommer ingen vei med det uansett. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehm...jeg har jo vært på både lovlige og ulovlige steder, da. :innocent:

 

Men der jeg har aller best erfaringer fra, er et sted som heter Stenberg på Toten. Er en del av Østre Toten folkemuseum, og består av et svært område med gamle hus og en amtmannsgård. Gravkapell og noen graver er det der også, og mange, mange historier fra pålitelige mennesker.

 

Pålitelige mennesker ja, de lyver nok ikke, men de har opplevd en hendelse som de ikke kan forklare, og antar at det er noe overnaturlig, og forteller historien videre. Det er ingenting som trenger å tyde på at det faktisk er det. Et av mange gode eksempler er en annen forumbruker her på diskusjon.no som i lang, lang tid var sikker på at det var spøkelser i huset sitt, faktisk var hele familien det. De kunne ofte høre at en person gikk i trappene om kvelden/natten, og alle var enig om det. Jeg er ikke sikker, men jeg mener at noen av de begynte å se spøkelser i huset og (hjernen ser det den vil se). Men forklaringen var helt naturlig. Grunnmuren stod litt skjevt, noe som gjorde at huset sank sakte ned i bakken, som skapte spenninger i hele huset, som forårsaket knirkingen.

 

I de tilfellene der en faktisk har undersøkt, og ikke på forhånd bestemt seg for at dette må være spøkelser, så er det ikke et eneste tilfelle der en har kommet over noe virkelig uforklarlig.

Lenke til kommentar

Familien min har ei eldgammel hytte langt fra allfarvei, og har opplevd mange merkelige ting der. Hører ofte fottrinn på loftet. Det er ikke snakk om litt knaking men ordentlige fottrinn/skritt som går gjennom soverommet, ut en dør og ned trappen. Er en lem over trappehullet som smeller igjen rett etter trinnene er i trappa. Når jeg/vi går å ser etter er, det ingen ting der.

 

Har også opplevd at ting som står midt et bord blir slengt i gulvet og at oppredde senger blir krøllete og dynen ligger i enden av senga.

 

Er nesten spennende å dra til hytta for å se hva som skjer :p

Av og til hører man ingen ting, mens andre ganger skjer det noe merkelig nesten hele tiden...

 

Skal ikke hardnakket påstå at det er gjenferd/ånder, kan sikkert være andre grunner uten at jeg vet hva det kan være...

Endret av robolai
Lenke til kommentar
Familien min har ei eldgammel hytte langt fra allfarvei, og har opplevd mange merkelige ting der. Hører ofte fottrinn på loftet. Det er ikke snakk om litt knaking men ordentlige fottrinn/skritt som går gjennom soverommet, ut en dør og ned trappen. Er en lem over trappehullet som smeller igjen rett etter trinnene er i trappa. Når jeg/vi går å ser etter er, det ingen ting der.

 

Har også opplevd at ting som står midt et bord blir slengt i gulvet og at oppredde senger blir krøllete og dynen ligger i enden av senga.

 

Er nesten spennende å dra til hytta for å se hva som skjer :p

Av og til hører man ingen ting, mens andre ganger skjer det noe merkelig nesten hele tiden...

 

Skal ikke hardnakket påstå at det er gjenferd/ånder, kan sikkert være andre grunner uten at jeg vet hva det kan være...

med rette stemning og mental innstilling kan et gammelt hus med slitte bjelker og gulvbord bli et nokså merkelig sted hvis fantasien din strekker til. For å være helt ærlig så likte jeg før akkurat som deg da jeg var på hytta at det "spøkte" litt der. Det var liksom en del av det å være på hytta. Men nå som jeg har vokst fra meg barndomsfantasiene og blitt en hardkokt skeptiker er det ikke akkurat like spennende som før.

Lenke til kommentar

Jeg var på fjelltur sammen med en gjeng og ble fortalt av ei som bodde på en hytte vi overnatta på at det vistnok spøkte der. Jeg holdt kjeft om dette til de andre da jeg hadde mistanke om at deler av reisefølget ville bli liggende med plirende øyne i angst for "det ukjente" om jeg prata om dette.

 

Alle sov godt, det var litt knirking i treverk da sola gikk ned og varmespennnigene i treet satte seg, litt vind som ulte og en mus som pilte over gulvet før jeg la meg.

Det siste ville kanskje også skapt en smule oppstandelse, men jeg holdt kjeft, vel vitende om at alle hadde behov for en god natts søvn før neste dags marsj.

 

Men; hadde jeg fortalt om "spøkelset" ville alle knirkelyder blitt tolket som "fottrinn" og hva det nå skulle være - en kan undre seg på hvilken måte noe substansløst har samme masse til å interagere med fysiske objekter, hvordan gravitasjon virker på denne massen og hvorfor dette substansløse som kan "gå gjennom vegger" har behov for trapper og dører.

For ikke å snakke om hvordan det kan trå på et trinn i trappen og faktisk møte friksjon fra elektriske bindinger i andre objekter - da må det jo selv ha elektroniske bindinger i den massen det består av. Men hvorfor er det da så vanskelig å detektere? Hvorfor er det ikke synlig i ett eller annet område i spekteret? Osv, osv....

 

Det er så selvmotsigende på så mange punkter at det rett og slett faller på sin egen urimelighet :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Men dette er ikke første gang noen kommer med lovene ord som denne french kommer med. Forskningen har ikke sett noe progresjon siden man først bynte å undersøke. Hvis han finner noe så er han pliktig til å se etter andre naturlige forklaringer på fenomene de undersøker. Er de sløv på dette vil den ikke få en seriøs publisering.

 

Selvsagt er han pliktig til det. Har du egentlig lest artikkelen? Denne mannen sier selv at han håper han ikke finner noe som tyder på at det paranormale, i og med at han er skeptiker selv. Tror ikke man behøver å bekymre seg veldig for at han skal hoppe lett til konklusjoner i den retningen, med andre ord.

 

Forsvare hvilken sak? Det at det er lite gunstig å automatisk tro blindt på fantastiske forklaringsmodeller uten fnugg av bevis?

 

Jeg reagerte på at dere går rett i forsvarspossisjon uansett hva jeg legger fram her, selv om det var en artikkel som støttet deres syn på saken.

Lenke til kommentar
med rette stemning og mental innstilling kan et gammelt hus med slitte bjelker og gulvbord bli et nokså merkelig sted hvis fantasien din strekker til. For å være helt ærlig så likte jeg før akkurat som deg da jeg var på hytta at det "spøkte" litt der. Det var liksom en del av det å være på hytta. Men nå som jeg har vokst fra meg barndomsfantasiene og blitt en hardkokt skeptiker er det ikke akkurat like spennende som før.

 

Kan gamle, slitte bjelker kaste kopper i gulvet og krølle på sengetøyet også?

 

Jeg kan ikke si om det robolai forteller er sant eller ikke, men det er ikke alt som kan forklares med slitt byggverk, heller.

Lenke til kommentar
Familien min har ei eldgammel hytte langt fra allfarvei, og har opplevd mange merkelige ting der. Hører ofte fottrinn på loftet. Det er ikke snakk om litt knaking men ordentlige fottrinn/skritt som går gjennom soverommet, ut en dør og ned trappen. Er en lem over trappehullet som smeller igjen rett etter trinnene er i trappa. Når jeg/vi går å ser etter er, det ingen ting der.

 

Har også opplevd at ting som står midt et bord blir slengt i gulvet og at oppredde senger blir krøllete og dynen ligger i enden av senga.

 

Er nesten spennende å dra til hytta for å se hva som skjer :p

Av og til hører man ingen ting, mens andre ganger skjer det noe merkelig nesten hele tiden...

 

Skal ikke hardnakket påstå at det er gjenferd/ånder, kan sikkert være andre grunner uten at jeg vet hva det kan være...

Vel du er ikke alene, for å si det sånn. Dette er det mange som har opplevd. Spesielt det med fottrinn. Men de som kategorisk skal avvise alt som har med gjenferd å gjøre, vil uansett si at dette er noe man "innbiller seg", uten samtidig å kunne forklare hvordan ting kan flytte på seg av seg selv, og der flere har vært vitne til dette.

Lenke til kommentar
Selvsagt er han pliktig til det. Har du egentlig lest artikkelen? Denne mannen sier selv at han håper han ikke finner noe som tyder på at det paranormale, i og med at han er skeptiker selv. Tror ikke man behøver å bekymre seg veldig for at han skal hoppe lett til konklusjoner i den retningen, med andre ord.

Har lest denne artikkelen av French før, og han er vel hva man kan kalle en "åpen skeptiker". Altså har han den mentale evne til å forestille seg at noe åndelig kan eksistere, uten at han dermed tror at dette er et ubestridt faktum.

 

Sikkert mange andre skeptikere som kunne lært litt av han ja.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Hvis du ikke automatisk tolker det ukjente som noe overnaturlig, eller ting vi ikke kan forklare, som du sier over, kaste kopper i gulvet eller krøllet sengetøy, så har du "vunnet", og det må være/er stor sannsynlighet for at det er noe overnaturlig. :)

Så vidt jeg vet så har ikke vitenskapen noen "politisk korrekt" forklaring på hvordan kopper kan kaste seg i gulvet av seg selv, sengetøy krølle seg sammen av seg selv, osv.

Lenke til kommentar

Kopper kaster seg ikke i gulvet av seg selv. Hadde du fulgt me på den videoen så hadde du sedd at vi ikke kan bevise hvordan koppene dine ble ødelagt da vi ikke har nokk informasjon om hendelsen. Om en smart kar med peiling på fysikk hadde vært med deg så skal du ikke se bort fra at du hadde fådd en god forklaring.

Lenke til kommentar
Kopper kaster seg ikke i gulvet av seg selv. Hadde du fulgt me på den videoen så hadde du sedd at vi ikke kan bevise hvordan koppene dine ble ødelagt da vi ikke har nokk informasjon om hendelsen. Om en smart kar med peiling på fysikk hadde vært med deg så skal du ikke se bort fra at du hadde fådd en god forklaring.

Poenget her var at mange har opplevd slike ting som at kopper har blitt kastet i gulvet og lignende, tilsynelatende av seg selv. Men vitenskapen kan altså ikke forklare dette (ennå).

 

For øvrig anser jeg meg selv som en skeptiker. Og ikke så lite skeptiker heller.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Kopper kaster seg ikke i gulvet av seg selv. Hadde du fulgt me på den videoen så hadde du sedd at vi ikke kan bevise hvordan koppene dine ble ødelagt da vi ikke har nokk informasjon om hendelsen. Om en smart kar med peiling på fysikk hadde vært med deg så skal du ikke se bort fra at du hadde fådd en god forklaring.

Poenget her var at mange har opplevd slike ting som at kopper har blitt kastet i gulvet og lignende, tilsynelatende av seg selv. Men vitenskapen kan altså ikke forklare dette (ennå).

 

For øvrig anser jeg meg selv som en skeptiker. Og ikke så lite skeptiker heller.

 

"Folk" som opplever anektotiske spøkelsesopplevelser er ikke vitenskapen. Vitenskapen kan ikke forklare fortellinger folk kommer med fordi det er ganske enkelt ikke nok informasjon om saken. Folk som opplever spøkelser ser neppe etter de hundrevis av forskjellige ting en fysiker kan påpeke kan skape en situasjon. Vitenskapen kan ikke forklare en kars spøkelser, for vitenskapen var ikke der da det skjedde!

Lenke til kommentar

Kopper som "kaster" seg i gulvet: Rotte eller mus som river dem ned eller naturlige bevegelser i bygg eller hyller rister dem ned.

 

Krøllete sengetøy: Glemte å re opp sengen, rede ikke opp sengen så godt som en trodde, rotte, mus, katt eller hund rotet til sengetøyet.

 

Hvorfor spøkelser og ikke mer naturlige forklaringer?

 

Edit: Har selv opplevd glass og boller som ramlet i gulvet tilsynelatende uten grunn, men det falt meg aldri inn å konkludere med at det var et spøkelse ...

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
"Folk" som opplever anektotiske spøkelsesopplevelser er ikke vitenskapen. Vitenskapen kan ikke forklare fortellinger folk kommer med fordi det er ganske enkelt ikke nok informasjon om saken. Folk som opplever spøkelser ser neppe etter de hundrevis av forskjellige ting en fysiker kan påpeke kan skape en situasjon. Vitenskapen kan ikke forklare en kars spøkelser, for vitenskapen var ikke der da det skjedde!

Vitenskapen KAN forklare dette, fordi vitenskapen er meget godt klar over at slike fenomener forekommer. Men hittil har det ikke latt seg gjøre, og en av årsakene er at vitenskapen avfeier alt som har med ånder og overnaturlighet å gjøre. Dette siden de beviser det skiltes med ikke holder mål for dem - og selvsagt at dette temaet i det hele tatt er noe stigmatisert.

Lenke til kommentar

Her er et par videoer til. Hva skal man si om dette? Filmtriks? Hvorfor skulle egentlig folk gidde å bruke så mye ressurser på det? Og hvordan vil i så fall vitenskapen forklare dette vi her ser?

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Vel, du skjønner sikkert at det bare blir håpløst å sammenligne med en religion uansett. At ånder eksisterer er ikke en religion..

Hvem har sagt det?

 

Men når du nevner det... Både religiøsitet og tro på andre fantastiske ting, kan for alt jeg vet skyldes de samme underliggende mekanismene.

 

 

Greit nok at man ikke tror på gjenferd, men å konsekvent skulle hevde dette synspunktet på grunnlag av en eller annen bakenforliggende agenda, holder ikke mål.

Hva mener du med "bakenforliggende agenda"?

 

Er åpen selv for spøkefulle gjenferd, jeg, men det skal mer til enn fantastiske historier/juksefilmer og tendensiøse TV-programmer for at jeg skal bli overbevist. Ja takk til skikkelige studier, selv om jeg er sterkt redd for at det er bortkastet tid og bortkastede penger. Man kunne sikkert utført latterlig grundige studier på en milliard steder det visstnok "spøkte" på, filme alle rom over lang tid, foreta alle tenkelige målinger, ..., ikke finne noe som helst som ikke kunne gis en naturlig forklaring - og likevel ville folk trodd på ånder.

Lenke til kommentar
Hvem har sagt det?

 

Men når du nevner det... Både religiøsitet og tro på andre fantastiske ting, kan for alt jeg vet skyldes de samme underliggende mekanismene.

Vel når jeg her tenker på religion, så tenker jeg på det vi vanligvis forbinder med dette. Kristendom, islam, bibelen, koranen, osv. Der det er dogmer, doktriner, leverregler, profeter osv. Du skjønner sikkert hva jeg mener. Jeg selv kaller meg også religiøs, men på en litt annen måte. Men selve troen på ånder er ingen egen religion. Det skal mer til før man kan kalle det en religion.

 

 

Hva mener du med "bakenforliggende agenda"?

 

Er åpen selv for spøkefulle gjenferd, jeg, men det skal mer til enn fantastiske historier/juksefilmer og tendensiøse TV-programmer for at jeg skal bli overbevist. Ja takk til skikkelige studier, selv om jeg er sterkt redd for at det er bortkastet tid og bortkastede penger. Man kunne sikkert utført latterlig grundige studier på en milliard steder det visstnok "spøkte" på, filme alle rom over lang tid, foreta alle tenkelige målinger, ..., ikke finne noe som helst som ikke kunne gis en naturlig forklaring - og likevel ville folk trodd på ånder.

Og hvorfor skal alle filmer automatisk være juks? Noen er det, ja vel. Men hvorfor skulle alle være det? Hva om du selv hadde opplevd dette? hadde du trodd på det da?

Lenke til kommentar
Her er et par videoer til. Hva skal man si om dette? Filmtriks? Hvorfor skulle egentlig folk gidde å bruke så mye ressurser på det? Og hvordan vil i så fall vitenskapen forklare dette vi her ser?

 

Bare for å nevne det, så er det første videoen der fra den samme karen som jeg la ut fra for litt siden. Den med bikkjene i stua. Samme huset. Så enten er han veldig opptatt av å lure folk til å tro at det spøker hos ham, eller så skjer det faktisk ting der. Jeg skvatt i hvert fall som faen første gang jeg så denne videoen og den metalbøtta veltet. :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...